Må banken det

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93069
    AnonymForfatter

    Jeg har pr. 150.000,- til at stå på en opsparingskonto i Nordea, som jeg skal til at bruge på en lejlighedsrenovering. Jeg har også lånt 150.000,- af mine forældre. Siden er mine forældre fået lidt økonomiske vanskeligheder, og jeg er godt igang med at bruge pengene. Har vel 100.000 tilbage samlet set. Pengene fra mine forældre er lånt uden kontrakt, bare som overførsel. Planen var de skulle betales løbende tilbage når renoveringen var overstået.

    Mine forældre har spurgt om jeg kan overdrage noget, men står således med en ubeboelig lejlighed uden den store værdi (det er køkken og bad der kun mangler), så vil gerne men har sagt nej. Kan banken og må de det, da de er velvidende om lånet til mig, overflytte penge fra min konto til deres selvom de ikke har mit samtykke.

    Tænkte der måske var en kontrakt der blev skrevet under for 10 år siden iforbindelse med generelle betingelser, som man ikke har læst siden eller kan dette bare ikke lade sige gøre på nogen måde. Vil helst ikke også stå i en situation hvor jeg ikke kan bo nogle steder…

    #184956
    KrisserForfatter

    Som udgangspunkt ikke, nej.

    #184958
    KrisserForfatter

    Som tilføjelse skal det dog nævnes, at dine forældre naturligvis kan kræve lånet fuldt indfriet. Du kan så enten betale, nægte at betale eller hævde beløbet var en gave. Hvis du vælger en af de to sidste muligheder, kan dine forældre med rette anlægge civilt søgsmål. Medmindre du lyver i retten, vil afgørelsen være at du skal betale straks (og ovenstående indlæg vil da kunne være et afgørende bevis).

    Da der ikke er en aftale om lånet, kan du, udover at risikere at blive dømt til at betale pengene tilbage, risikere, at SKAT betragter beløbet som en gave. Det betyder ikke at du må beholde pengene, men det betyder at du vil skulle betale gaveafgift af det der overstiger hvad du må få. SKAT kan desuden vælge at kræve en tilsvarende bøde for skatteunddragelse.

    #184996
    AnonymForfatter

    Såfremt mine forældre ikke vil kræve det indfriet, kan banken så handle. Grunden til de ikke vil have det indfriet er at de nok går helt personlig konkurs og står til at miste alt. Så de ser ingen grund til at indfri disse penge, da de bare går ned i en tomt hul. Så kan jeg ligeså godt beholde dem, så det ikke drager hele familien ned. Kan banken eller SKAT gøre noget her….

    #185002
    testForfatter

    Hvis dine forældre går konkurs er det ikke længere deres valg om de vill kræve gælden indfriet. Det vil konkursboet naturligvis.

    #185004
    KrisserForfatter

    Derudover er det vigtigt at dine forældre oplyser at de har lånt dig pengene hvis de går konkurs. Alternativt vil der være tale om skyldnersvig, hvilket kan straffes med fængsel.

    #185008
    HalliHalloForfatter

    Nej det må banken selvfølgelig ikke gøre uden din tilladelse.

    Alt i en konkurssag bliver selvfølgelig reguleret af den af skifteretten udpegede kurator, og hvis der er sket “mærkelig" ting umiddelbart før en konkurs, så har disse transaktioner selvfølgelig ingen gyldighed.

    I øvrigt meget, meget trist at høre at dine forældre er på fallittens rand, men alt ordner sig nok i sidste øjeblik, jeg krydser i alt fald fingre…………..

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.