køb af ny bolig – Nykredit åger renter

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93055
    AnonymForfatter

    Har solgt vores hus og købt et andet og fandt i den forbindelse ud af hvad Nykredit skal have for at lave mellem financiering – 9,5%.

    Vi kommer kun til at have realkreditlån i banken fremover men har brug for mellemfinanciering indtil prevenue fra vores hussalg kommer.

    Nykredit har INGEN risiko for tab og alligevel forlanger de 9,5% – og så for lige at drysse salt i såret tilbyder de så 1% forrentning af vores kontante indestående, hvis man ikke vil binde pengene i flere år.

    Banker er nogle der låner en en paraply (mod betaling naturligvis) når solen skinner – men forlanger at få den igen i samme øjeblik det begynder at regne.

    Er der nogle der ved om der er sammenligning af denne mellem financiering ved hussalg/køb her på siden, synes ikke jeg kan se det ?

    Hilsen
    Frustreret (måske snart tidligere) Nykredit kunde

    #184368
    AnonymForfatter

    Da vi finansierede ejerbolig i Danske Bank trak købet ud, fordi vi juridisk skulle sikre os, at vi ikke overtog før sælger havde fået lejerne både opsagt og fraflyttet.

    Det betød desværre, at der gik 6 måneder, hvor udbetalingen blev forrentet til køberkontoens ågerrente på 12,5% på det tidspunkt (med de seneste 2 års rentestigninger svarer det vel til 16,25% i dag).

    Så ja, bankerne er virkelig grove på mellemfinansiering.

    Jeg blev i hvert fald klar over, at vi ikke havde gjort hjemmearbejdet godt nok. Inden man underskriver købsaftalen og lader banken stille garantien, så skal man have indgået en bindende aftale med banken om hvad renten på såvel boliglån som køberkontoen skal være. For når først banken har stillet garantien, så bliver det dyrt for køber at vælge en anden bank og så er købers forhandlingsevne svækket.

    #184374
    AnonymForfatter

    Ja, man får virkelig en dårlig smag i munden når man har med banker at gøre.

    Nu hvor vi skatteydere ydede financiering til bankerne da de havde brug for det i årene efter 2008, er det dejligt at se at nu hvor de er kommet lidt på fode igen tilbagebetaler tjenesten…

    Er der nogle steder hvor man kan sammenligne bankernes renter på mellemfinanciering ?

    Hilsen
    Sorte Tal

    #184376
    AnonymForfatter

    Nej, mellemfinansieringen skilter bankerne ikke med.

    Det er en guldgrube for bankerne, som de slet ikke nævner for kunden før garantistillelsen er underskrevet og løbet dermed er kørt!

    #184378
    AnonymForfatter

    Ja det fornemmer man. Alt synes i fineste orden indtil man lige pludselig står og holder sig selv om anklerne…

    Kunne det ikke være en ide for Mybanker at også sammenligne disse mindre brugte låneformer, da det, som du siger, er her bankerne virkelig giver den gas på renterne?

    Hilsen Sorte Tal

    #184380
    AnonymForfatter

    I Nordea tog de også omkring 9% i mellemfinansieringen ved vores huskøb (tror det var i 1 eller 2 måneder vi betalte de 9%, så det var til at overleve, men kan godt se at det er træls i de situationer hvor købet kan trække ud…)

    #184390
    AnonymForfatter

    Stadigvæk er det da åger, ligemeget hvor lang tid man har brug for lånet.

    Så vi har nu følgende mellemfinanciering renter ved huskøb/salg:
    Nykredit: 9,5%
    Nordea: 9,0%
    Danske Bank 12,5% (i 2010)

    Er der andre der har friske tal på hvad de har betalt ?

    Hilsen
    Sorte Tal

    #184392
    Mr RForfatter

    Jyske bank 3.5 % på mellemfinansieringskonto. Det skal dog siges at det er pga. en meget formuende far. Tror det er meget individuelt hvad der tilbydes og om man som kunde stiller spørgsmåls.

    #184396
    AnonymForfatter

    Her er jeg for en gangs skyld enig…

    Bankerne spiller med meget lukkede kort når det kommer til mellemfinansiering, differensrenter og den slags. Hvis man som kunde ikke forhandler priser forlods (får en individuelt aftalt lav pris) så har Mr. R helt ret i at kunderne bliver plukkede (dvs. får en langt højere rentesats).

    Læste forresten, at Danske Bank / Realkredit Danmark nu ligefrem har en negativ indlånsrente på den dobbeltfinansiering der opstår ved låneomlægninger i en begrænset periode. De har nu altid være så søde i Danske Bank koncernen 🙁

    #184404
    AnonymForfatter

    Hej Sorte tal

    Jeg har forståelse for, at det kan være irriterende at skulle betale renter for mellemfinansieringen.

    Det er imidlertid værd at huske på, at det ikke er banken, der har købt henholdsvis solgt jeres bolig. I har selv indgået aftalerne og betingelserne i købsaftalen.

    Der er intet til hinder for, at I i købsaftalen havde krævet, at I skulle have lov at bruge pengene, straks køber betalte jer dem. Det er heller ikke forbudt at aftale, at køber skal betale jer pengene før overtagelsen.

    Jeg tror imidlertid ikke, I får nogen køber til at acceptere ovennævnte betingelser, for køber vil så stille sig selv meget dårligt under handlen – I har jo selv købt en anden bolig, så i kan jo sætte jer selv i købers situation.

    Om I kan få det indført i købsaftalen eller ej, er imidlertid heller ikke min pointe!

    Min pointe er, at det er jer selv, og ikke banken, der har indgået aftalen!

    Så det rigtige må være, at du retter din frustration og harme mod dem, du skal rette den imod – nemlig dig selv.

    Spørgsmålet er, hvem der skulle have rådgivet jer om, at I ikke kan bruge pengene fra salget, straks I får dem fra sælger, herunder hvornår sælger skal betale til jer.
    Ja, I har i hvert fald betalt et stort beløb til mægler, så et bud er, at I kontakter dem og spørger til den manglende rådgivning ved udformning af købsaftalen.

    Måske mellemfinansieringen bunder i, at købers advokat ikke har frigivet pengene til jer fra jeres salg.

    Men det er jo heller ikke jeres banks skyld, eller hvad? Og så er det vel heller ikke rimeligt, at banken skal bøde for det ved at give jer mellemfinansieringen gratis.

    Her må I rette jeres harme mod købers advokat.

    Mit svar til dig er ikke fordi, jeg ikke selv kunne tænke mig, at få lån og mange andre ting i livet gratis eller til næsten ingen penge – altså at andre skal betale for mig.

    Det forekommer mig imidlertid lidt besynderligt, at andre skal betale for, at du ikke har indgået en fordelagtig aftale ved salget af din bolig.

    For god ordens skyld skal jeg sige, at jeg i mit svar har forudsat, at I ikke har været tvungne til at benytte jeres bank – eller med andre ord har jeg forudsat, at I har været frie til at vælge at skifte bank, inden I skrev under på mellemfinansieringen.

    Ligeledes har jeg forudsat, at banken ikke har holdt renten og eventuelle gebyrer hemmelige for jer. Med andre ord har jeg forudsat, at I har fået oplyst renter og gebyrer, inden I selv indgik aftalen om mellemfinansieringen.

    For er disse forudsætninger ikke til stede, så er der jo tale om ulovlige, måske endda kriminelle handlinger. Og i så fald skal I skynde jer at tage fat i en advokat, som så vil hjælpe jer.

    #184418
    AnonymForfatter

    Hej iGuder

    lige først – nej, jeg er ikke irriteret over at betale renter for mellemfinancering og forventer ikke det skal være gratis – jeg er irriteret over at betale ÅGER renter for mellemfinancering. Når vi ser typiske, ikke bundne indlånsrenter, på >1% så er renter omkring 10% for en risikofri mellemfinancering min definition på Åger.

    Min kritik og pointe er at renter på mellemfinancering typisk ikke er noget potentielle bolig ejere tænker på. De er, ligesom jeg var det, fokuserede på om ens bank overhovedet vil godkende at man kan købe et hus. Derfor ser bankerne det som en kærkommen lejlighed til at skrue ekstra meget op for renteskruen her.

    Og som vi kan se her på siden, og af indlæg ovenfor, er det ikke muligt at sammenligne bankernes renter på dette område. Det er derfor jeg prøver at lave en sammenligning af renterne på dette område. Gennemsigtighed skaber jo et bedre grundlag for en god konkurrence situation, ikke sandt ?

    De ting du nævner omkring aftalers indgåelse er vist, for nu at sige det mildt, ret urealistiske og jeg forstår derfor ikke hvorfor du nævner dem overhovedet, da de jo ikke har nogle pointer. Selvfølgelig kan man altid skifte bank, ttille urealistiske krav til sin ejendomsmægler, eller lave alle mulige og umulige krav til aftaler, men som du selv skriver, vil det så resultere i at modparten takker nej til aftalen.

    Hvor meget skulle du betale i mellemfinanciering da du købte hus ?

    Hilsen
    Sorte Tal

    #184428
    testForfatter

    Hvis du kun køber et hus burde mellemfinaciering ikke være et problem, det er vel kn når du sælger og køber at du har problemet. Jeg har i al fald købt helt uden mellem fnasierng.

    #184430
    AnonymForfatter

    Helt enig test. Det er kun når man både køber og sælger det er aktuelt.

    #184442
    AnonymForfatter

    Hej Sorte tal,

    Min respons til dit svar på mit indlæg må nødvendigvis blive en gentagelse af mine første kommentarer til dig.

    Er det bankens problem, hvad du aftaler sammen med mægler i en købsaftale?

    Er det bankens problem, du ikke tænker konsekvensen ved salget, eller at du ikke spørger din mægler?

    Og endnu en gentagelse. Fik du ikke oplyst prisen for mellemfinansieringen, inden du indgik den? Det må være det, man kalder åbenhed.

    Igen har jeg forudsat, at du ikke har været tvunget til at bruge din bank, altså at det har stået dig frit for at skifte bank. Og så lang tid tager det vel ikke at ringe til et par banker for at sammenligne, eller hvad?

    Læg mærke til, at jeg ikke kommenterer din bemærkning om ‘ågerrenter’ og ‘risikofri mellemfinansiering’.

    For det første mener jeg ikke, du har belæg for at kald renten for åger. I hvert fald har jeg aldrig hørt, at Folketinget, Forbrugerrådet eller konkurrencestyrelsen haft antydet noget i den stil. Og at du vælger at bruge ordet, gør det ikke mere korrekt.
    Og så har det i øvrigt ikke noget med åbenhed at gøre, som ellers åbenbart er det, du ønsker debattere med dit indlæg.

    Slutteligt må du jo spørge dig selv, hvorfor køber sætter pengene på en spærret konto, sådan at du ikke kan røre dem, hvis der ikke er en risiko?!
    Var der ingen risiko, var der vel intet til hindre for, at du kunne bruge penge straks de blev sendt til dig?

    #184450
    AnonymForfatter

    Iguder, hvor du dog ikke læser hvad jeg skriver iGuder.

    Prøv at læse hvad jeg skriver og forhold dig til det. Der var vist også et par spørgsmål til dig…

    Der synes at være rimelig konsensus, her i forummet, om at det er åger med en rente omkring 10%, uagtet hvad du mener. Af de svar der er tidligere i denne tråd kan du nok se at det er mere reglen end undtagelsen at folk betaler disse ÅGER renter, hvilket jo netop er min pointe.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.