Rådighedsbeløb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93040
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg skriver ikke for at høre bankernes krav, dem kender jeg.
    Men er der nogle der vil komme med lidt forslag.
    Eks. Hvis her er tilsvarende familier.
    2 voksne 2 børn. Vi vil gerne nøjes med 10.000-11.000kr.
    Kan dette lade sig gøre? Dog ikke i ferietiden!

    #183966
    MichaelForfatter

    Ved du da ikke selv hvad I bruger?? Andres forbrug kan du ikke bruge til særlig meget. Nogle bruger 8000 kr. mens andre har behov for 20.000 kr.

    Mit eget synspunkt er, at bankernes krav på 15-16.000 kr. for 2 voksne + 2 børn rammer ganske godt for de fleste. 10-11.000 kr. er meget lidt og ferier skal jo iøvrigt også regnes med enten som en “fast" udgift I lægger penge til side til hver måned eller tages ud af rådighedsbeløbet.

    Hos os er vi 2 voksne + 3 børn og bruger 7000 kr/md på dagligvarer alene. Læg dertil tøj, fritidsaktiviteter, ferier og “store" indkøb som møbler, elektronik mv. som jeg ikke har præcise tal for, men det er helt sikkert et betragteligt beløb og langt mere end 3-4000 kr.

    #183994
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Ved godt kravet er højt, det har jeg intet problem med.
    Men 16.500 kr. til en familie på 4 er i overkanten.
    PT. Bruger vi omkring 13.000 kr. det synes jeg er i overkanten.
    Fra 1 september vil jeg gerne et tusinde ned.
    Kender en tilsvarende familie der kan nøjes med 10.000 kr.

    #184000
    HJLForfatter

    Først skal vi have en klar definition af hvad beløbet skal dække.

    Jeg ved at der er forskel i hvad bankerne betegner som en fast post eller en post som går under rådighedsbeløbet.

    Eksempelvis et avisabonnement som du til enhver tid kan melde fra, er det en fast post… Nå med det til side….

    Vi er 2+2 vores 2 er små og de er som bekendt billigere at fodre osv.

    Hver måned sætter vi 12.000 over til forbrug; mad, tøj, sjov og mindre nyanskaffelser + benzin. Benzinen er ca. 1.000 kr. Om måneden og disse penge kommer ekstra ind i form af feriepenge i maj, altså ca. 12.000 kr. Ekstra til ferien.

    Herudover har vi 3.000 kr. Som går til større nyanskaffelser de bliver stående på budgetkontoen.
    herudover det som dækker diverse;
    1.000 kr. Er øremærket reperationer på bilen (vi kører i en gammel sag).
    1.000 kr. Er øremærket genanskaffelse af bil.
    1.000 kr. Er øremærket til vedligeholdelse af huset.

    Dvs. På sin vis føler vi at vi har 19.000 kr. men banken ser det måske som 15.000 kr.

    Vi får altid brugt de 12.000 kr. Det er 100% sikkert hver måned, med små børn skal der også anskaffes en del ting.
    Jeg syntes også vi bruger mange penge, men omvendt føler jeg ikke behov for at spare. Vi taler meget fornuftigt sammen om tingene inden vi køber større ting. De daglige fødevarer burde vi måske spare lidt mere på, men omvendt så handler vi det ind vi har lyst til i en billig dagligvarer butik så mm. Vi ville ændre livsstil så har jeg svært ved at se hvordan vi skulle kunne spare det helt store.

    Der står efterhånden en del penge sparet op på diverse kontierne. (i praksis blot en konto, jeg holder regnskab via et excel-ark).

    #184002
    AnonymForfatter

    Hej…

    Vi har i en lang periode forsøgt at spare, for at afvikle mere på gæld og vi har fundet en metode der virker for os.

    Vi er 2 voksne og 2 børn og bruger max 10.000 kr. pr. måned.

    Vi starter med at se hvad vi har tilbage når regningerne er betalt. Herefter aftaler vi hvor meget vi skal klare os for. I denne måned har vi f.eks. valgt at leve for 8000 kr. fordi vi skal rejse snart og gerne vil have lidt ekstra penge med.

    Vi hæver så et beløb når vi får løn.

    I denne måned har vi afsat 5000 kr. til mad, 1000 kr. som en buffer og 1000 kr. til min kæreste og 1000 kr. til mig (vi kører med en form for lommepenge, og betaler så cafébesøg med venner, samt tøj mv. ud af vore lommepenge, uden at den anden kan brokke sig over hvor fornuftigt/ufornuftigt man bruger sine penge).

    De 5000 kr. står på en konto vi ikke kan hæve fra og så overfører vi 2000 kr. til den første uge, således at vi kan handle stort ind og købe kød mv. til en stor del af måneden. De efterfølgende uger overfører vi 1000 kr. hver mandag indtil næste gang vi får løn.

    På den måde ved både min kæreste og jeg hvor meget vi har til resten af ugen, og når så ugen er ovre, og man stadig har penge på kontoen, så har man lidt ekstra at gøre godt med i ugen efter og så er der måske lige penge til en pizza eller en tur i biffen.

    De 1000 kr. vi har afsat som en buffer, er til uforudsete udgifter, f.eks. gaver, penicillin og lign.

    Det er vores almindelige husholdningsbudget og opsparing til ferie osv., sker så af den resterende løn.

    Det er nemt og overskueligt for os og gør at vi begge hele tiden har tjek på hvor meget man har til resten af ugen og det er ikke svært at klare sig for de penge, hvir man bare køber lidt fornuftigt ind.

    Hvis budgettet skrider lidt en uge, kan man f.eks. tage 100 kr. for hver af de resterende måneder og så blot leve for 900 kr. pr. uge i stedet for :o)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.