Bank eller boligforeningslån ifm.renovation???

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93036
    AnonymForfatter

    Hej

    Vores ejendom overfor en større renovation. Det værende faldstammer samt vandrør der skal udskiftes. Arbejdet startes forventeligt i vores opgang primo september.

    Da vi ejer 8 andele af ejendommen skal vi finansiere 92.287,00Dkr ud af det samlede beløb på 2.641.710,00Dkr

    Vi har mulighed for at finansiere lånet igennem ejendommen fælles lån til en variabel 5% rente, svarende til Brutto 732Dkr, netto(1.år) 608Dkr.

    Jeg vil derfor gerne bede om lidt rådgivning, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

    1. Kan jeg selv finansiere dette, til billigere penge, fx. via min friværdi?

    2. Jeg har svært ved at lurer om det kan betalte sig at låne pengene igennem min bank eller via min boligforeningen. Her tænker jeg på, at vi engang skal sælge vores ejerlejlighed, og hvordan vi er bedst stillet ift. salg med lån i boligforeningen eller i Nordea?

    Håber der en nogen der har et par gode råd?

    Mvh

    Christian

    #183924
    KrisserForfatter

    Grundet omkostningerne er lånet umiddelbart det billigste du kan få. Selv et rentetilpasningslån er dyrere, trods den meget lavere rente.

    Da der er tale om et 15-årigt lån er renterisikoen dog forholdsvis stor, så du kan overveje et fastforrentet 15-årigt realkreditlån. Det koster omkring 50 kroner mere om måneden, men til gengæld risikerer du ikke renten stiger. Hvis du forventer at skulle flytte indenfor få år bør du dog overveje fælleslånet alligevel, da du herved undgår kurstabet. Dette kan få lejligheden til at se lidt dyrere ud, og derfor gøre den lidt sværere at sælge, men det er svært at entydigt svare på.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.