pensionsopsparing vs aktie/obligation-fond vs bank

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93029
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har ca 7-8000 kr i overskud på mit budget hver måned. Lige nu putter jeg dem til side i banken (fastfrysning i 3 år til 3,75% ved FIH). Men der er også andre muligheder for at gemme pengende, eks pensionsopsparing og aktie/obligation-fonde.

    Mit nuværende pensionsselskab er DIP hvor jeg har ca 140.000 kr og jeg ligger ca 5000 kr til side pga min overenskomst.

    Hvordan vil I forpleje de ekstra frie midler?

    #183728
    BertelsenForfatter

    Har du forbrugsgæld? Hvis ja – brug dem til at nedbringe dette.

    Indskud hos FIH kræver min. 25000,- Så du kan jo ikke månedligt indsætte 7000,- og få 3,75% fra første dag.

    #183736
    AnonymForfatter

    Jeg har en studie gæld på 30.000 som blvier langsomt betalt tilbage. Jeg betaler ca 2% for det. SÅ det kan vel ikke betale sig at tilbagebetale det hurtigere end krævet???

    Jeg opretter en ny FIH konto så snart “overskudsbeløbet" er over 25.000 kr.

    #183750
    HalliHalloForfatter

    Selvom du fmt. er en ganske ung mand, så er 60.000 i årlig pensionsopsparing langt fra nok til at du kan få dig en rimelig pension, når du går på pension, så hvis du ikke allerede har udnyttet ratpesionsfradraget på 50.000,- kr., så gør dog det.

    Vil du ikke spare op til en rimelig alderspension og ikke eje aktier, som jeg ikke vil undvære, så skal du bare fortsætte med at spare op i FIH.

    Jeg har selv en spørgsmål til panelet:

    Når man er nået på 30 konti i FIH og ikke tør åbne konti hos dem af hensyn til inskydergarantien, hvilken bank skal man så vælge? Og hvad er renten der?

    Kun seriøse svar ubedes! Hvis ingeniøren ved det, så er han også hjertelig velkommen til at give et bud.

    Kun seriøse svar udbedes, og tak på forhånd for råd og dåd.

    #183766
    AnonymForfatter

    HalliHallo: pensionsinfo.dk siger at jeg kan forvente 354.356 kr om året når jeg engang bliver 67 år (og det er uden de 2 løn hop pga ændring i løntrin ( http://ida.dk/ansat/loen/offloenskalaer/Documents/Staten%201.%20april%202012.pdf ).
    Jeg havde ikke overvejet kapitalpension/ratepension da jeg gik udfra at 354.356 kr ville være nok. Hvad er lige den store forskel på dem?

    #183772
    AnonymForfatter

    Forskellen sådan hurtigt er at kapitalpension kan ikke trækkes fra i topskatten, men ratepension kan. Du kan få hele kapitalpensionen udbetalt med det samme, hvis du vil, når du rammer pensionsalderen, imens ratepensionen skal udbetales over mindst 10 år.

    #183776
    testForfatter

    354000 lyder ikke som om det er forlidt.

    Du an helt sikkert få en rådig tovnings samtale om pension enten i din bank eller hos dip. Tá evt begge snakke så har du noge at sammenligne med. Tag oplysninger med fra pension Info til mødet. Du bør umiddelbart ikke betale mere ind ind det som giver fradrag i topskatten

    #183788
    HalliHalloForfatter

    354.000 kr. med folkepension, ATP m.v., er fmt. tilstrækkelig til at få en god tryg alderdom.

    Prognosen er sikkert lige optimistisk nok og er nok beregnet ud fra en noget højere realrente end vi har i dag, og hvor lang tid forbliver den lav? Ingen ved som bekendt dette.

    Folkepensionens grundbeløb er på sigt også i fare for at blive afskaffet eller i hvert fald forringet, så spar hellere lidt for meget op end lidt for lidt. Dette ville jeg gøre, hvis jeg var et meget ungt menneske.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.