Iværksætterkonto som studerende

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93027
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker,

    Jeg er i den situation at jeg som studerende modtager SU og bliver risikere at blive ramt af loftet for indtægt ved siden af SU’en. Jeg har et studiejob ved siden af studiet, hvor jeg i forvejen årligt indbetaler de 46.000 kr. som er muligt på kapitalpensionen.

    Jeg vil dog fortsat risikere at få et SU-smæk ved årets udgang som det ser ud nu. Jeg har læst lidt om iværksætterkonto / etableringskonto på diverse hjemmesider og kan ikke gennesmkue om jeg vil kunne indbetale på en sådan konto, opnå fradrag og det dermed ikke “når at tælle med" som indkomst i forhold til SU?

    Et lille sidespørgsmål, kan midler på en iværksætterkonto investeres i aktier eller udelukkende holdes kontant?

    Jeg håber nogle kan hjælpe med at besvare mit spørgsmål.

    #183646
    HalliHalloForfatter

    Du bør tage kontakt til SU for at få dit spørgsmål afklaret, men jeg kan godt fortælle dig at det kan du ikke få fradrag i SU.

    Din kapitalpension kan du jo også kun få fradrag for, fordi du har aftalt det med din arbejdsgiver.

    Du må blive en endog meget, meget rig pensionist, når du kan indbetale så mange penge på en kapitalpension, mens du studerer. Det er meget usædvanligt at et ungt menneske tænker sådan og samtidig også har råd til det.

    #183652
    AnonymForfatter

    Hej HalliHallo,

    Ja det er naturligvis en arbejdsgiver administreret ordning. Jeg vil prøve at skrive til SU styrelsen for at få det 100% afklaret.

    Jeg arbejder dog også en del timer pr. uge 🙂

    #183656
    BertelsenForfatter

    Indestående på en iværksætterkonto kan så vidt jeg husker alene stå kontant eller placeres i obligationer.
    Det har skattemæssig konsekvens at købe aktier for midlerne. Men det kan din bank sikkert svare mere præcist på.

    #183662
    AnonymForfatter

    Hej
    Selvfølgelig kan dit problem løses. (ihvertfald fordoble det beløb som automatisk trækkes af din løn og ikke inndgår i SU indtjennigskravet

    Udover den arbejdsgiver administrerede kapital pension (som du har oprettet) opretter du også en arbejdsgiver administreret rate pension.
    Førhen kunne man betale ubegrænses ind på arbejdsgiver rate pensionen. Dvs at alt hvad du tjente over det maximale som SU styrelsen tillader skulle placeres der. Det bevirker at du enten skal vide hvormeget du kommer til at tjenne hele året præcist (løbende få løn fra firmaet ellers kan du når du når maximun eksempel hele løn indsat på de 2 pensioner.
    helere det vend at skulle betale penge tilbage til SU styrelsen.

    Nu er der blevet et max beløb 50000 kr på arbejdsgiver ratepension (med fradagsret)+ den arbejdsgiver administrerede kapital pension på 46000 kr.
    Som mon ikke de små 100 t kan løse dit problem da du ellers må være særdeles vellønnet.

    Læs denne tråd:
    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=3666#indlaeg40532

    #183686
    AnonymForfatter

    Du kunne overveje at afmelde din SU, når du nu tydeligt demonstrerer, at du kan klare dig uden.

    #183688
    HalliHalloForfatter

    Er du tosse, det må han endelig ikke gøre. Han skal da til enhver tid udnytte den til enhver tid gældende lovgivning.

    Oskar: Mon dog ikke den studerende ved at han også kan indbetale på en ratepension, når han har allerede har bedt arbejdsgiveren tilbageholde 46000 kr. af sin løn, det vil jeg da næsten tro.

    Hvis ratepensionen så heller ikke er nok, så er der kun “livrenten" tilbage, hvor du hvert år også kan indbetale op til 46.000 kr., eller ubegrænset, hvis aftalen løber over mindst 10 år.

    #183702
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.

    Jeg er klar over muligheden med ratepension, så jeg får denne oprettet snarest.

    Jeg faldt bare over nogle artikler om iværksætterkonto, og begyndte at spekulere om dette kunne være et mere spændende alternativ end pensionsindbetalingerne.

    Tak for hjælpen.

    #183706
    HalliHalloForfatter

    Foreligger der svar fra SU-styrelsen på det spørgsmål du stillede til dem forleden vedr. iværksætterkontoen?

    #201450
    AnonymForfatter

    Hej Christian.
    Har du fået svar fra SU-styrelsen vedr. iværksætterkonto?
    Mvh. Morten

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.