Kapital opsparing kontra afdrag på boliglån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92996
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har et boliglån i nordea på 360.000 samtidig med at vi hver måned indbetaler 1000 kr. på en kapitalpension. Nu går vi og overvejer om det ikke bedre kan betale sig at droppe indbetalingerne på kapitalpensionen til fordel for at sætte de ekstra penge ind på vores + konto således at de ekstra penge modsvarer renterne som jo er steget en del i den seneste tid. Også set i forhold til de nye beskatningsregler der er kommet på kapitalpensioner hvilket vel gør vores opsparing noget mindre værd fremover.

    Råd er meget velkommene:-) Tak

    #183340
    grgForfatter

    Det er ikke til at give et entydigt svar uden at kende mere til dine/jeres indkomst- og formueforhold mv.

    I en overvejende del af tilfældende vil det dog være en god idé at allokere de 1.000 kr. til betaling af ekstra afdrag på lån med 7-8-9-10%

    #183374
    AnonymForfatter

    Jamen vores indkomst ligger på ca. 33.000 udbetalt hver måned eksklusiv børnepenge. Det svinger dog noget da jeg jævnligt har ekstraarbejde. Vi sidder i 2 faste offentlige stillinger med tvungne pensionsopsparinger på henholdsvis 13,13% og 17%.

    Vi har et realkreditlån med 4% i rente som vi afdrager på og derudover su lån som vi også afdrager på. Ellers har vi ingen lån. Vi har opsparet ca. 70.000 pt. som står og modsvarer banklånet på de 360.000. Banklånet ligger pt. på 6,5% i rente men nordea har varslet endnu en rentestigning så renten kommer op på 7% til efteråret.

    #183376
    grgForfatter

    Ud fra de oplysninger ville jeg helt sikkert vælge at bruge de 1.000 kr./mdr. til ekstra afdrag på lånet.

    Går ud fra at de 70.000 på opsparingen giver samme rente som lånet?

    Husk i øvrigt at tage højde for skattefradraget på kapitalpensionen vil bortfalde når I ikke længere indbetaler (skatteværdi ca. 37%), så teoretisk vil det “kun" være 630/mdr. I kan afdrage yderligere. Dette ændrer dog ikke på at jeg ville afdrage på lånet I jeres situation.

    #183378
    AnonymForfatter

    De 70.000 giver rigtig nok samme modrente som lånet. Så det er også derfor at vi egentlig tænkte at det nok var en bedre ide at sætte de 1000 kr. yderlige ind på den opsparing i stedet for.

    Er fradraget for øvrigt ikke kun 33% og faldende her over de næste år ned til 25%?

    #183380
    grgForfatter

    Fradraget for renter er ganske rigtigt 33% (faldende til 25% fsva. renter over 50.000)

    Jeg referede til fradraget for indskud på kapitalpension som er ca. 37%. Når I stopper med at betale til pensionen mister I dette fradrag.

    Renterne vil selvfølgeligt også blive reduceret når i afdrag – medførende lavere rentefradrag.

    #183382
    AnonymForfatter

    Ok tak for det. Vidste faktisk ikke der var en forskel, men jeg tror da at vi stopper med indbetalingerne og bruger de ekstra penge på at få afviklet lånet noget hurtigere.

    Tak for hjælpen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.