Finansbanken varsler rentestigning igen, på tide at skifte?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92983
    AnonymForfatter

    Hej Finansfolk!

    Jeg er jo som tidligere påstået “semi-idiot" mht økonomi.. jeg er OK til at TJENE penge, og endda OPSPARE penge, men mht. at vælge hvem der skal FORVALTE dem i forbindelse med låntagning osv, falder jeg tilsyneladende smask på halen hver gang.

    Således er dette indlæg et ret ynkeligt råb om hjælp, fra nogen af jer “Finans-hajer", som ved en masse om hvordan man styrer skuden igennem “gebyr-renden" uden om de luskede “rente-rev", og sikkert i havn over “tillægs-klipperne".

    Således tog jeg engang i tidernes morgen et lån til et hus i Skandiabanken. Det var jeg nu ellers SÆRDELES godt tilfreds med dengang, lige indtil det gik op i hat og briller (og senere harpuner) med EIK.

    Jeg har hele tiden været meget ked af EIK-Lollands tilsyneladende frit fluktuerende “rente-tillæg", og har lige siden Skandia-tiden haft lyst til at skifte. Efter seneste rentestigning på 0,50%, annonceret her til morgen, er jeg nu på en debitorrente der hedder 3,18741% (igår hed den 2,93169%).

    Jeg skylder lige over en mill, og er desværre pt. arbejdsløs (eller rettere, har lige startet egen virksomhed og er på supplerende dagpenge de næste 3-8 måneder afhængig af opgaverne jeg får, og indtjeningen), men har dog en formue på ca 550.000 som jeg er villig til at hælde i låneomlægningen, så jeg kommer ned på UNDER 500.000 i restgæld.

    Nu kommer spørgsmålene så raslende:

    1. Hvilket realkreditfirma skal man vælge…? Jeg hælder umiddelbart til BRF, udelukkende pga. at jeg har haft dem før, og stadig trækker vejret.

    2. Er det realistisk at tro, at nogen af dem overhovedet vil ha mig på nuværende tidspunkt, med den økonomiske situation jeg er i..?

    3. Hvilken type lån skal jeg vælge…?

    Jeg håber at nogen vil hjælpe med gode råd… og jeg takker ærbødigst for svar på forhånd.

    Mvh CD

    #183194
    thsvForfatter

    Din gæld er jo relativ beskeden, så mon ikke at du overlever en rente på lidt over 3% på blot en halv million, da jeg går udfra, at du har de 550.000 kr stående på modkontoen til samme rentesats.

    Jeg ville vælge RD eller Nordea Kredit, og ikke BRF, skulle jeg omlægge til realkredit. BRF er noget dyrere, og deres kurser er typisk lidt lavere grundet dårlig kreditrating.

    #183198
    AnonymForfatter

    Hej THSV

    Tak for din mening, som blev slugt råt, og ja.. du har fuldstændig ret mht indlån/udlån.

    Dog har jeg faktisk spekuleret på, om de alligevel ikke også %-vis tager fusen på mig, med det indestående kontra renten på lånet. F.eks. havde vi længe beløbet splittet op på flere konti, til jeg pludselig (og tilfældigt) fandt ud af, at kun var EN anden konto, der gav samme indlån som udlån.

    EIK (dengang jeg oprettede konti), sagde naturligvis ingenting da jeg bad dem om at oprette flere konto til forskellige formål, selvom det stod på i årevis, så det var igen mig der var “finans-dum", som er ensbetydende med “snydt" i den sammenhæng. Eller sagt bedre på Engelsk “Assumption is the mother of all f*ckups", og jeg formodede helt sikkert for meget, som f.eks at min kones indlånskonto (som halvdelen af beløbet stod på), OGSÅ var en højrentekonto når hun er “medlåner", men nej nej!

    Det betød iøvrigt (da jeg opdagede det), at vi måtte sammenlægge børneopsparing/ hus-vedligeholdelses, og rejsekonti, med min ene højrentekonto. Mega møg irriterende, super upraktisk, og hamrende ufleksibelt. Hvem i alverden vil frivilligt ha store beløb stående på konti, som man er fuldt klar over kun giver 0.000003 % i rente, når man har en anden der er højrentekonto.

    men jo.. jeg skal nok overleve, men irritationen mindskes ikke over rentestigningerne. 🙂

    Tak igen for dine forslag, som jeg bestemt vil tage til efterretning!

    CD

    #183206
    testForfatter

    på mange måder minder din situation om min, Danske bank betale min bank flytte omkostninger og har foreløbigt holdt rente spændet på 1,9%.

    #183276
    AnonymForfatter

    Hvad mon der vil ske, når/hvis Sparekassen Lolland synker ned i den fede Lollandske muld? Det ser jo ike for godt ud for dem. Så bliver vi vel igen solgt til et eller andet pengeinstitut, der straks vil ty til, at file på den fleksible rente.
    Det vile klæde Finansbanken, at tilbyde deres lånekunder omkostningsfrit, at skifte/flytte lån til andet kreditforetagende.

    #183278
    AnonymForfatter

    Hej Test

    Svarede dig ellers forleden, men havde godt nok travlt med at få lukket browseren, så den fik åbenbart ikke sendt det, men faktisk har du (vistnok et indlæg fra dig) allerede inspireret mig til at prøve DB, men mit møde gik bare ikke så godt som dit..

    Måske har tiderne ændret DB’s holdning (læs: rentesatser), så jeg gik derfra med et tilbud der ganske enkelt var dyrere end min da/nuværende løsning, hvilket DB også indrømmede.

    CD

    #183280
    AnonymForfatter

    Ja, man undres.. og ja, det ville unægtelig klæde Lolland uendelig meget, at tilbyde os “Skandia/Din-Bank-folk" eller hvad den hed før, en omkostningsfornuftig “escaperoute"…

    Jeg er ihvertfald snart parat til at tage et umiddelbart tab bare for at få ro, og iøvrigt slippe for at skifte navn på sin bank hvert halve år, og ufrivilligt være med til div. “redningsaktioner", financieret ved umotiverede og dårligt begrundede justeringer af rentetillægget.

    GAB !!!

    CD

    #183320
    thsvForfatter

    Var ca. vores indstilling til det, lige før Eik krakkede.
    Vi skiftede til Nordea, som vi har været tilfredse med sidenhen, selvom jeg ikke mere har prioritetslån hos dem.
    Renten på kassekredit er dog efterhånden pænt høj (9,75% pt.). Og de giver nada i rente på lønkontoen.
    Til gengæld kostede skiftet os kun tinglysning af nyt pantebrev (1.400 kr) og måske en tingbogsattest (175 kr).
    Renten hos Nordea er dog efterhånden pænt høj og ikke et reelt alternativ til et F1-lån, som lånet i Skandiabanken jo oprindeligt var.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.