Skifte bank uden indblik i ægtefælles økonomi

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87347
    AnonymForfatter

    Jeg er en gift mand med en relativ stor gæld grundet uddannelse og en dyr skilsmisse for år tilbage. I dag bor min kone og jeg i et lækkert, ret billigt, lejet hus.

    Vi har valgt at holde vores økonomi adskilt da min gæld og hendes formue ikke skal blandes ind i vores samliv. Vi deler udgifter lige over og har derefter hver vores rådighedsbeløb. Vores økonomi passer til vores udgifter, omend jeg, grundet gælden, endnu ikke er i stand til at spare op.

    Min bank, BG Bank, er vanvittig interesseret i vores fælles indkomst. Adskillige gange har min rådgiver bedt om min kones lønsedler og årsopgørelse hvilket han ikke har fået, da vi mener det er en privat sag.

    For nylig var jeg nødt til et overtræk på 5000 kr., jeg har ikke kassekredit, da vores bil gik i stykker på ferien. Dette kunne jeg kun få hvis jeg fremsendte min kones oplysninger. Det vil jeg ikke give dem, så nu er mit kort spærret hvilket har gjort mig aldeles rasende. Jeg har en fin indtægt, er chef i et mindre firma i voldsom vækst og har altid betalt til tiden. Ja, jeg har en høj gæld, 120000 kr. i forbrugslån, men har sat tæring efter næring siden jeg afsluttede min uddannelse.

    Jeg vil derfor gerne skifte bank, især da jeg synes 13% på lånet er alt for højt, men mest fordi jeg synes BG’s metoder grænser til afpresning.

    Er der nogen der har erfaring i at være gift, men at have hver sin bank. Og er der nogen der kender billigere banker som vil tage en kunde uden hus eller bil som aktiver? Jeg har ingen kautionister til mit lån.

    #107750
    AnonymForfatter

    Hvis du bliver rasende på din bank fordi de gerne vil have at du overholder dine aftaler, så synes jeg du skulle prøve at finde en anden bank der fra starten vil skrive under på, at de er ligeglade med din økonomiske opførsel. Hvis du ikke kan finde en sådan bank må du nok indstille dig på at lære at overholde aftaler (såsom at undgå overtræk). Hvad med at give livremmen endnu en tand i en kort periode så der er et overskud på 5000 kr.?

    Er du HELT sikker på at du og din kones økonomi er helt adskilt? Hvad hvis du nu ikke havde haft et plastickort, havde din kones kort så ikke kommet i brug til bilreparationen. Jeg synes det er fair nok at banken ønsker indsigt for at strække kreditten yderligere. Du kan jo ved den lejlighed fortælle at der er vandtætte skodder (hvis der nu er det) mellem jeres pengesager. Banken kan IKKE indkræve dækning af dine overtræk hos din kone.

    Ja, min kone og jeg havde hver sin bank de første 5 år (+ en fælles budget-konto i den ene af af ‘vores’ banker). Det fandt de sig i (nødvendigvis) men de ville da begge gerne have hele vores engagement – da den ene bank så opgav forsøget på at virke tiltrækkende, så vandt den anden bank. Det er nu mest praktisk med een bank, men gav dog ikke store problemer med at have to.

    #107756
    MichaelForfatter

    Jeg kan godt forstå, at du ikke vil indblande din kones økonomi i dine sager og derfor ikke vil fremvise hendes lønsedler osv. Omvendt må du dog erkende, at når du laver overtræk “køber" du faktisk et af bankens produkter, hvorved du må acceptere at skulle fremvise den dokumentation som banken kræver. Hvis du derimod har alt i plus, ja så kan du gøre som du har lyst til.

    13% synes jeg virker lige festligt nok, så prøv dog at kontakte andre banker. Du kan jo evt. starte med at flytte indlånskonti alene og så efter ½-1 år ansøge om et lån til udskiftning af BG-lånet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.