Ugennemsigtige børneopsparinger

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92924
    AnonymForfatter

    Jeg skal have oprettet en børneopsparing til min søn og er ved at undersøge hvor jeg får mest for pengene. Flere af de banker jeg har undersøgt – herunder min egen – har en yderst tvivlsom knækket rente. Den rente der er angivet her på mybanker træder først i kraft med +15.000 på kontoen. Med det nuværende loft på max 3000 i årlige indbetalinger skal man altså nøjes med en væsentlig lavere rente de første 5 år.

    Hvad er jeres erfaringer? Er der banker med fornuftige renter, der ikke kører dette trick, eller er det muligt at forhandle sig til en højere rente de første år også?

    #182326
    gaardmandForfatter

    Jeg oprettede en børneopsparingskonto sidste år hos BRF bank. Her får du 3,00% i rente fra første indskud.

    http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOC_boerneopsparing

    Det hele styres over homebanking og virker rigtig fint.

    Mvh. Svend Erik

    #182330
    AnonymForfatter

    Du skal nok have fat i DR Kontant, der i aftes afslørede hvordan bankerne undtagen én gav forkert besked til kunderne, vedrørende indsigelser mod fejlhævning på Dan-Visa-Masterkort, det rigtige svar er 13 måneder 🙂

    #182342
    AnonymForfatter

    jeg vil sige Andelskassen JAK Slagelse , gir pt 4 procent og man behøver ikke have andre produkter i banken . Andelskassen har været nævnt som en bank med lav solvens , men det er ikke så slemt som pressen år det til at fremstå og pengen er sikret i tilfælde af konkurs . Man kan lige så godt få den bedste rente mens en bank kører . Har selv børneopsparing dér . Det er fjollet at snyde sig selv og sit barn med en lav rente når der er banker på markedet med gode renter .

    #182354
    pppedeForfatter

    Jeg ville finde en bank, hvor du på sigt har mulighed for at tilmelde børneopsparingen til en puljeordning eller tilsvarende. Når tidshorisonten er 18 eller 21 år, så bør de penge investeres, præcis som ved en pensionsopsparing, hvor risikoen nedtrappes efterhånden som udbetalingstidspunktet nærmer sig.

    Det ville jeg i hvert fald gøre.

    Som sidebemærkning frygter jeg for de små pengeinstitutters overlevelse, når de i et marked med rekordlave renter kan leve af, at give 3-4% i rente på indlån. Det må være en stakket frist.

    #182366
    HalliHalloForfatter

    Dette har jeg gang på gang anbefalet, men hver gang bliver der sagt at det er for risikofyldt, hvad jeg ikke forstår.

    For et par år siden gav jeg selv aktier i Danske Bank i dåbsgave for et beløb på 5000 kr. Nu står disse aktier allerede i 10.000 kr.

    Men fortsæt I bare med at sætte jeres børns penge i banken til 3-4%. Er dog godt klar at der kan være en vis risiko ved aktier, men man skal heller ikke være alt for overforsigtig.

    #182378
    pppedeForfatter

    Alternativet på 4% rente på en børneopsparing er nu et udmærket alternativ, men jeg ville ikke personligt gøre det.

    Ser man på Dow Jones indekset gennem de ca. sidste 20 år, så har det gennemsnitlige afkast været 10% årligt. En spredning i det indeks er så ret spekulativt, men mindre kan jo også gøre det. Investeringsteori viser jo også, at man kan reducere risikoen, uden at reducere afkastet, ved at sprede risiko i både aktier og obligationer – præcis som i en puljeordning.

    Her er det fx 7,7% over 20 år på det amerikanske aktiemarked generelt (har skimmet artiklen)
    http://www.usatoday.com/money/perfi/stocks/2011-06-08-stocks-long-term-investing_n.htm

    Renters rente af 7,7% mod 4% er absolut noget der kan ses på bundlinjen.

    Aktieinvestering er jo også et værn mod inflation, hvor vi i 2007 havde 2,7%.

    Og nej, man kan ikke forudsige fremtiden ved at se på fortiden – men hvad kan vi ellers gøre? 🙂

    #182416
    testForfatter

    Hali amagerbanken halo. Hvad skal man efterhånden tro på. 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.