Er det en god idè at omlægge Realkreditlånet ?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92919
    AnonymForfatter

    Hej med jer.
    Jeg har et BRF Realkreditlån på omkring 560 000 kr og det er sådan et der max kan komme op på 5 % og når renten falder så er det til min fordel men stiger den så er det til max 5 % rente. Jeg har haft det lån i vel 5 – 6 år og det er jo fint nu og har været det længe men den lave rent varer jo ikke evigt.
    Jeg ved at da jeg lavede lånet var renten på ca. 5 % og min betaling hver 3. mdr. var 11300 kr og nu er beløbet 8500 kr – så det er jo herligt.
    Jeg er bare lidt i tvivl om jeg er klogest i at lave lånet om til et fastrentelån eller skal jeg nyde det lidt endnu. Det bliver jo lidt dyerer med et fastrente lån – mener jeg.

    #182290
    thsvForfatter

    Du kan ikke udtale dig om, at fastrentelånet er dyrere over hele lånets løbetid, dertil skal du kende renten du skal betale.
    Et fastforrentet 3% lån med afdrag over 30 år optaget til kurs 98 og med 15.000 kr i omlægningsomk. vil koste 8.610 kr i ydelse det første kvartal (obl.restgæld 587.000 kr).
    Så ydelsen vil ikke stige særligt meget.
    Med et lille lån som dit jo er (set i forhold til konv.omk.) ville jeg blive i det variabelt forrentede lån, eller evt. omlægge til et 20-årigt lån istedet, når disse åbner med rente 2½ eller 2 %. Så stiger ydelsen noget, men da det hovedsageligt er afdrag er det en god forretning.
    Kommer dog osse an på tidshorisont i den nuværende bolig.

    #182316
    AnonymForfatter

    Okay og Tak for dit indlæg. Grunden til at jeg mener at det er dyrer med et fastrentelån er at Danske Bank for et års tid siden mente at de kunne gøre det bedre med et fastrente lån men det kunne ikke lade sig gøre den gang.
    Der sker jo også nyt jævnligt – kan jeg forstå og ang. tidshorisonten så er der ikke nogen flytning på trapperne foreløbig.

    #182336
    thsvForfatter

    Læg mærke til, at ydelsen på det fastforrentede lån ikke kan stige, det vil tværtimod falde en smule med tiden (adm.bidraget falder med restgælden).
    Dit variabelt forrentede lån kan jo stige til max. ydelsen igen og yder ikke samme beskyttelse som et fastforrentet lån, der vil falde i kurs ved rentestigninger.

    Dit lån er dog så beskedent at selv en rente på 5% er til at betale, så konv.omk. er nok for voldsomme.

    #182356
    pppedeForfatter

    thsv: Er det du sikker på at bidragssatsen falder automatisk? Sker dette ikke kun ved en ny omlægning, og din gæld i boligen på det tidspunkt er under 60%. Det mener jeg absolut.

    Hansen:
    Et rentegarantilån med max 5% og en restgæld på 500.000 er helt klart på grænsen af hvad man normalt ville gøre. Det kræver selvfølgelig konkrete beregninger, men jeg er meget skeptisk.

    Du bør efter min mening kun omlægge, hvis du 1) Vil få problemer med ydelsen ved 5% 2) Står overfor ombygning og skal bruge tillægsbelåning 3) Får hele omlægningen gratis. 4) Har brug for afdragsfrihed.

    Lige nu er din rente (formoder jeg) på 1,50-2% og det er også lavt skal du huske på.

    #182360
    thsvForfatter

    Ja, selvfølgelig falder adm.bidraget efterhånden som afdraget formindsker gælden. Men procentsatsen er jo den samme. 0,6% af 1,5 million er jo 9.000 kr, mens det kun er 6.000 kr når der er afdraget 500.000 kr på lånet.

    #182364
    AnonymForfatter

    Hej thsv. Da vi købte huset i 97 var det Nykredit med et 7 % fastrentelån og der var ydelserne de samme i alle 30 år.

    Hej ppede. Der er ikke problemer med at betale selvom renten stiger til de 5 % men jeg kan godt li tanken om at sidde billigt. Hvis jeg skulle omlægge lånet så ville jeg nok sørge for at få nogle penge med ved samme lejlighed. Vinduerne kunne godt trænge til at blive skiftet inden for nogle år. Det er også det eneste der er – taget blev skiftet i 2004 og køkken og badeværesle for ca. 5 år siden. Så det er okay også selvom det er de år siden.
    Jeg har lige set efter og renten er 2.08.

    #182380
    pppedeForfatter

    THSV: Ja, det har du selvfølgelig ret i. Der var jeg lidt for hurtig 🙂 Jeg troede du mente %-satsen og ikke kr-beløbet.

    Hansen:
    Hvis du inden for en overskuelig årrække ønsker at lave forberedinger på din bolig, så kan det måske meget vel være en god idé at få nogle tilbud på omlægninger med provenu fra forskellige realkreditinstitutter. Jeg har en stærk fornemmelse af, at både Nordea, Nykredit og Realkredit Danmark (Danske Bank) giver gode tilbud for tiden.

    Må jeg mindre jer om, at man kan få et f5-lån til 1,1%!!!! Det er sygt.

    #182404
    thsvForfatter

    Selve ydelsen er konstant, men adm.bidraget beregnes af restgælden, som jo falder med tiden, når der afdrages.
    Selv på et lille lån på ca. 500.000 kr, som jeg har falder adm.bidraget med ca. 15 kr pr. kvartal, da der afdrages ca. 8.000 kr hver gang. Måske småbeløb, men ydelsen er altså faldende.
    Og det var osse sådan i RD, da vi havde lån der.

    Prøv at checke din ydelsestabel/amortiseringsplan.

    #182422
    AnonymForfatter

    Thsv : Ja – jeg har fundet det gamle 5 % Obligations lån frem fra Nykredit, som vi havde den gang. Der kan jeg godt se i ydelsestabellen at Rente & bidrag falder men at selve det jeg betalte var det samme.

    pppede : Jeg kunne da starte med at tjekke de forskellige som du nævner.

    #182900
    fk2001Forfatter

    Ved et annuitetslån er ydelsen konstant, men da beløbet til renten falder og afdragende stiger, bliver dit rentefradrag mindre, hvorved den samlede månedlig ydelse i realiteten stiger år for år.

    Det vil i praksis ikke være et problem da inflation/løn stiger meget mere i samme tidsrum.

    #182906
    AnonymForfatter

    fk2001. Nå..ja – det har du jo ret i.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.