Lånedokument retur ved indfrielse

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • ChrisMForfatter
    Indlæg
  • #92917
    ChrisMForfatter

    Jeg havde for et par år siden et “hurtiglån" og ved indfrielse fik jeg sendt lånedokumenter retur med stempel “indfriet".

    Jeg har imidlertid haft et lån mere, som jeg nu har indfriet, og derfor har jeg bedt kreditor om ovenstående dokument. De siger dog at det “ikke er deres procedure" at tilbage sende disse, men at jeg kan få en kontoudskrift.

    Har jeg lovmæssigt krav på dette dokument, såfremt jeg ønsker det?

    Grunden til min frygt er at de en dag kommer med et krav om tilbage betaling om måske 20 år. Min far har været udsat for dette, og selv ved fremvisning af kontooversigt med bevis for indfrielse fik man rettens ord for at det var ‘et andet lån’

    #182250
    AnonymForfatter

    – Indfrielse af gældsbrev: Gældsbrev bør kræves udleveret til debitor

    Står i GBL https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=59267&exp=1
    hos advokat http://www.michaelthiesen.dk/8514/

    #182258
    testForfatter

    Et andet dokument med berøre ref til det første vis et eller andet nr burde også kunne bruges.

    #182296
    ChrisMForfatter

    Hvad så hvis jeg af en eller anden årsag skulle miste dette dokument, og de så tropper op om nogle år med gældsbrevet.

    Så har man intet bevis for at lånet er betalt?

    #182300
    HalliHalloForfatter

    Hvis lånet er betalt ud, så er der da ingen der tropper op og forlanger pengene endnu engang. Du har jo også en kvittering på at lånet er færdigbetalt, så jeg kan ikke se noget problem.

    Bliver der overhovedet lavet noget gældsbrev, som ved pantebreve o.l, ved et “hurtiglån"? Jeg ved det ikke, men kan ikke forstille mig det………

    #182314
    ChrisMForfatter

    HalliHallo:

    Ja, som nævnt har jeg tidligere haft denne type lån, hvortil der blev oprettet et gældsbrev/lånedokument. På papirerne står der gældsbrev.

    Dem fik jeg retur med stempel, kort efter indfrielse. Om ikke andet må jeg bare holde godt fast på min kvittering eller gemme den elektronisk.

    #182332
    AnonymForfatter

    Du kan gratis uploade vigtige papirer i E-Boks – der er plads nok 🙂

    #182346
    ChrisMForfatter

    Jeg skrev til dem at jeg i henhold til gældsbrevsloven forlangte at få mit gældsbrev retur.

    Nu har jeg fået svar retur, om at de bliver sendt fra deres “fjernlager" 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.