Forstår ikke konsekvens af ændring af forskudsopgørelse

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • MalkeForfatter
    Indlæg
  • #92904
    MalkeForfatter

    Hej alle,

    Jeg har er gået fra SU til dagpenge, og fra dagpenge til løn i år.
    Da jeg får udbetalt min første løn 31/5, har jeg netop ændret min forskudsopgørelse.

    Jeg har ændret rubrik 10, da jeg får betydeligt mere udbetalt i år 2012, nu hvor jeg har fået arbejde.

    Og i rubrik 19 har jeg opdateret hvad jeg har fået i dagpenge for år 2012.

    Ydermere har jeg udfyldt rubrik 50, 51 og 52 – hhv. for fagforening, a-kasse og befordring. Til min forundring var befordringen sat til 7000 (den er nu sat til 0).

    Dette har resulteret i at min fradrag er næsten halveret – jeg er ikke helt klar over hvorfor den er ændret så meget.

    Har I nogen bud på hvad der kan have forsaget en så drastisk ændring i mit fradrag?

    På forhånd tak for hjælpen 🙂

    #182082
    OBSForfatter

    I din skattemappe kan du se alle de forskudsopgørelser der er blevet genereret hos Skattevæsenet, og så er det jo bare at sammenligne dem.

    Har du angivet hvor meget der er blevet betalt i skat af din hidtidige indkomst da du ændrede forskudsopgørelsen? Du skriver ikke hvad du har haft af indkomst hidtil eller kommer til at få i løn fremover, eller om befordringsfradraget var skrevet på den første forskudsopgørelse du fik, så det er lidt svært at gennemskue hvad forklaringen kan være.

    #182086
    MalkeForfatter

    Jeg har fået SU i en md, supplerende dagpenge for 23.000 og tjent 25.000 kr indtil videre i år – jeg har regnet på at jeg ender med at have tjent omkring 300.000 kr når året er omme.

    Hvor kan man angive hvor meget man har betalt skat af sin hidtidige indkomst? – for dette har jeg ikke angivet, jeg har blot ændret hvad jeg regner med at tjene for år 2012.

    #182088
    MalkeForfatter

    Okay, jeg har fundet “fejlen" – mine dagpenge skulle ikke indtastes i rubrik 19, men i rubrik 13.

    Før jeg ændrede min forskudsopgørelse første gang, var mit fradrag omkring omkring 4700 kr/md, efter min forkerte indtastning var den på 2600 kr/md – men nu er den på 5900 kr/md.

    Så nu tror jeg at mit fradrag er iorden.

    #182092
    OBSForfatter

    Nederst på siden “Ændring af forskudsopgørelse 2012" kan du finde nogle felter under overskriften “Indtægt og betalt skat indtil ændring" hvor du kan angive hvor meget du har haft i indkomst og hvor meget A-skat der er blevet indeholdt af den indkomst.

    #182094
    AnonymForfatter

    Jeg vil give spørger ret, netop dette “billede" bør SKAT fremhæve og hvis man glemmer så gøre opmærksom på det, “Du har glemt at anføre hvor meget du har tjent og hvormeget du har betalt i skat"

    Noget andet er “skæringsmåneden" og den dato man retter i skattemappen, såfremt man er forudlønnet eller bagudlønnet skal SKAT selv “tænke" og ikke forlange at folk manuelt skal kunne SKATs system.

    #182096
    AnonymForfatter

    Jeg må indrømme, at man snart skal være revisor for at kunne lave en korrekt forsukdsopgørelse via Tast selv.

    Jeg ved at du kan sætte en dato ind for, hvornår ændringen skal være gyldig fra. fx. 1.6 mv. benyttes denne dato, mener jeg at du skal huske at angive felterne som “OBS" beskriver.
    Benytter du derimod datoen 1.1 kan dette mig bekendt undlades og så får du en korrekt forskudsopgørelse.
    Det er kun en antagelse. For at få lavet den korrekt vil jeg opfordre dig til at kontakte SKAT og få lidt vejledning.

    #182108
    HalliHalloForfatter

    Hvis jeg har problemer med skat, så enten ringer jeg eller tager ind på nærmeste skattecenter for at blive vejledt.

    Især at ringe er jo også hurtigere end at skrive en halv roman her om hvilke rubrikker man nu har forsøgt sig med.

    Nå, men det var bare min uforbeholdne mening.

    #182118
    OBSForfatter

    Desværre bliver man heller ikke altid vejledt korrekt selvom man ringer og spørger hos Skat. Jeg har selv oplevet at få et svar som i den sidste ende endte med at koste mig ca. 4.000 mere i skat end hvad jeg skulle have betalt hvis jeg var blevet vejledt korrekt og havde fået information om mine muligheder.

    Så mit råd, hvis man kontakter Skat, er at have læst paragrafferne på forhånd og selv fundet et svar som man så kan få af- eller bekræftet hos Skat.

    #182122
    MalkeForfatter

    Så fik jeg også ændret hvad jeg har indtjent hidtil.

    Mit hidtidige betalte A-skat, er det både for løn, SU og dagpenge?

    #182124
    OBSForfatter

    Ja, det hele skal regnes med.

    #182142
    AnonymForfatter

    Jeg ringede til SKAT fra udlandet, da jeg ikke modtog forskudsopgørelse i min skattemappe.

    Damen troede jeg var DØD fordi det var den meddelse hun fik frem på sin skærm – men nu da jeg var
    i live, spurgte damen til, fordi hun vil hjælpe mig og jeg fik en flot behandling, tid 10 min 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.