Forbudt at hæve over beløbet på VISA Debit???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92886
    AnonymForfatter

    Jeg har i tillæg til mit VISA/Dankort et VISA Debit. Jeg besluttede idag at jeg ville bruge mit VISA Debit i Føtex og hæve 100 kroner over løbet, det er dækning for plus meget mere 😉

    Men da jeg handlede i Føtex her til formiddag med mit VISA-Debit, sagde Føtex kasseapperat “beeeep" og personalet påstod at det er forbudt at hæve over beløbet på alle VISA Debit kort og det har været det siden Oktober sidste år på ordre fra de danske banker.

    Jeg jævnligt hævet over beløbet på mit VISA Debit når jeg ikke bruger Dankort både i Netto, Føtex og Superbest så sent som i lørdags i forrige uge.

    Er det virkelig rigtigt at det er blevet forbudt at hæve over-beløbet på et VISA-debit med ellers fuld dækning på kontoen her fra den ene dag til den anden?

    Frederik

    #181854
    HalliHalloForfatter

    Jeg har et MasterCard debet i Baisbank og jeg kan ikke “hæve over", i hvert fald ikke ikke i Fakta, men har kun prøvet der. Til gengæld kan jeg hæve uden gebyrer i samtlige hæveautomater overalt i Danmark.

    Jeg syntes at du skal spørge din bank om det er muligt, men kan også være at der er forskel fra butik til butik, jeg ved det ikke.

    Med andre ord: Jeg tror kun du kan hæve over med et VisaDankort, måske du husker forkert?

    100 kr. ville du hæve over: Det var da ikke mange penge nu om dage, måske du er en sparsommelig mand?

    #181858
    AnonymForfatter

    Men er det ikke meningen at debitkort og Dankort skal være sidestilt?

    #181862
    HalliHalloForfatter

    Nej ikke helt, debitkort kan ikke gå i minus medmindre banken accepterer mindre overtræk, derimod kan dit Dankort sagtens gøre det.

    I øvrigt er et debet Mastercard oftest blot en erstatning for et internt hævekort, som det er gældende i Danske Bank.

    #181864
    AnonymForfatter

    Ja det forstår jeg nok, HH.

    Men det jeg mener at jeg troede det skulle være muligt at hæve over beløbet på debitkort ligesom med Dankort? Jeg kan ikke pointen i at nogen butikker spærre for det også tillade det med Dankort? De får jo deres penge med det samme ligesom med Dankort?

    Plus er det ikke meningen at VISA og Mastercard Debit engang skal erstatte Dankortet når banker engang får dræbt Dankortet? Hvilket de har pønset på siden 2005.

    #181874
    HalliHalloForfatter

    Ja, det skulle være muligt, hvis PBS tillader det, hvilket de tilsyneladende ikke gør.

    Grunden er sikkert den at de fleste banker tager sig ekstra godt betalt for at hæve i andre bankers automater, og nogen endda også i egne automater udenfor åbningstid.

    F.eks tager Danske Bank hele 10 kr. pr. hævning på et MasterDebitCard i en fremmed bank, dog ikke noget hos dem selv, heller ikke udenfor åbningstid.

    Denne indtjening vil de sikkert ikke gerne give afkald på, så du kommer nok til at anvende dit Dankort i Føtex. Men hvis man har et Dankort alligevel, så er problemet – efter min opfattelse – jo ikke så stort.

    #181888
    AnonymForfatter

    Dankortet er en luksus, som mange danskere formentlig er glade for. Også den lille feature. at man kan benytte butikkerne som hæveautomater.

    Jeg er ikke helt bekendt med om teknikken findes på Visa Debit og MasterCard Debet mht. at kunne “hæve" over beløbet, men det er nok værd at nævne, at det jo koster butikken penge hver gang kunden gør det.
    Butikken betaler et gebyr for hver transkaktion der foretages i deres terminaler og når kunden hæver over, ja så betaler butikken et højere gebyr. For en omsætning de ikke får i forretningen. Forskellen på Dankortet og debitkortene er blot, at det transaktionen er billigere for forretningen på Dankortet, hvilket taler for at tilbyde servicen til kunderne kontra en dyrere kontanthåndtering.

    Hvad angår prisen for at hæve i fremmede bankers automater, er et meget naturligt, at bankerne tager en pris for denne ydelse. De aflevere trods alt ca. 5 kr. til det andet pengeinstitut i direkte fee. Hertil er der formentlig også en pris hos Datacentret for at rulle transaktionen. Så det går nok meget lige op i sidste ende. En guldgruppe tror jeg næppe det er.

    #181890
    AnonymForfatter

    Jeg er også super glad for at have Visa-Dankort. Min største irritation er at hvis det er meningen at Debit-kort skal erstatte VISA/DK og Dankort, så er det hul i hovedet at der er sat sådan en begrænsning på.

    Da min bank solgte mig et VISA Debit i tillæg til mit Visa/Dankort, så påstod min bankrådgiver at det var et glimrende suplement til Dankortet og at der var samme funktionalitet som på Dankortet(Dvs. hæve i automater, fremmed banker og hæve over beløbet i forretninger som modtager VISA Debit).

    Det gør jo VISA Debit til noget ubruglig skidt for voksne mennesker, så jeg klipper sgu midt over og holder mig til Dankort fra nu af.

    #181892
    HalliHalloForfatter

    NejNej, det må du endelig ikke gøre, det ser da også pænt ud i tegnebogen? For nogen er det jo tegn på magt, status, dog ikke for mig

    Der er vist ingen der ved om disse DebitCard skal erstatte Dankortet, jeg tror ikke der er nogen der vil give afkald på Dankortet.

    I øvrigt skrev Den Hemmlige, at der er gebyr efter hvormeget der købes eller hæves. Det tror jeg ikke, idet der såvidt jeg husker er et gebyr for butikken pr. transaktion. Ved internethandel er der andre regler med et fast gebyr plus f.eks 0,1% over en bestemt beløbsgrænse.

    Så mon ikke Dankort og disse debitkort bliver sidestillet i butikker, når de nu ikke må opkræve gebyr for at bruge dem, kun for egentlige kreditkort.

    #181896
    testForfatter

    Debit kort er kun for folk der ikke kan styre deres overtræk. Der er ingen fordel ved et debit kort frem foret rigtigt kort

    #181910
    HalliHalloForfatter

    Man bør som supplement til sit dankort, efter min opfattelse, også have et
    debitkort, om det så er et Master- eller Visakort er ligegyldigt.

    Og jeg mener nu nok der er een stor fordel ved et debitkort, nemlig at
    ingen kan hæve mere end det der står på kontoen.

    Bestiller jeg f.eks noget på nettet sørger jeg altid for at der kun er
    det beløb til rådighed, som skal betales, så undgår jeg at de ikke trækker
    mere end aftalt.

    Det samme gælder ved brug i udlandet, selvom jeg godt ved at man ikke selv
    hæfter for evt. misbrug af kortet, hvis man kan dokumentere at det er
    opbevaret forsvarligt, hvilket sikkert nogen gang kan være svært.

    Med andre ord kan et debitkort varmt anbefales som suppelment til Visa/Dankortet…………………

    #181914
    testForfatter

    Jeg aldrig oplevet at hverken net butikker hoteller eller andre virksomheder har hævet mere en det atlet beløb på mit kort det være sig Master, euro, visa eller visa dankort.

    Tillad mig yderlige at bemærke at mine børn har været istand til at overrække deres debit kort.

    #181918
    AnonymForfatter

    Nu har den lokale Superbest også nægtet at ladet mig hæve over beløbet på VISA-debit, så jeg har idag på mit kontor klippet mit VISA-debit i stykker og vil nu alene bruge mit VISA-Dankort.

    #181920
    HalliHalloForfatter

    Ja, når du betaler for dit Debitkort, så er det da eneste rigtige at klippe det i stykker, men husk at meddel banken det også, men har du sikkert gjort.

    Er det i øvrigt ikke lidt pinligt at løbe i alle butikker og prøve at få dig enhundredekroneseddel hist og her, når kassemedarbejderen siger højt, så alle kan høre det: Der er desværre ingen dækning på kontoen eller blev der sagt pænt: Vi tager desværre ikke den slags kort.

    #181924
    testForfatter

    Alpa lyder som en fin beslutning

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.