5% -> Boligkredit

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Jesper71Forfatter
    Indlæg
  • #92880
    Jesper71Forfatter

    Jeg kan se at jeg hører til et underligt mindretal, der stadig er i et 5% fastforrentet. Nu har “vi" endda været på forsiden af børsen :-). Sagen er at min kone er temmelig risikoavers, men vores økonomi er meget solid så hun er begyndt at bløde op.

    Nå, vores lån er 5% 20 årigt, ca. 10 år tilbage, restgæld 900.000.
    Vi har endvidere friemidler:
    400.000 på en højrentekonto (kan hæve uden dekort)
    200.000 på alm. konto

    Vil gerne udnytte den lave rente, men kan også se nogle udgifter i horisonten (ny bil, nyt tag).

    Er f.eks. BRF boligkredit en god løsning? eller taler vi om F8-F9, eller F1?

    #181774
    testForfatter

    Boligproretet helt, husk flere tilbud f,eks. Danske bank og Nordea

    #181778
    HJLForfatter

    Enig, uden at vide mere end det du skriver lyder test forslag meget oplagt og som noget i med stor fordel kunne have gjort for længe siden.

    #181780
    OBSForfatter

    Der er ikke meget risiko i at skylde 300.000 kr. (netto), og da slet ikke hvis man har to indkomster. Umiddelbart vil jeg tro at I kunne spare omkring 20.000 kr. i renteudgifter om året efter skat, dvs. omkring 1600 kr. om måneden, baseret på de nuværende tal. Skulle I så få brug for penge til at skifte bilen eller taget ud så står de jo til rådighed uden problemer.

    Jeg har selv byttet et F3-lån ud med en boligprioritetskredit og synes det er en fin løsning da jeg generelt har overskud på det månedlige budget, da jeg på denne måde slipper for at skulle søge rundt hele tiden efter højrentekonti samtidig med at pengene ikke er låst i en periode hvis jeg pludselig skulle stå og få brug for dem.

    Men det var da selvfølgelig en måde at komme i medierne på, omend ret bekostelig 🙂

    #181782
    Jesper71Forfatter

    Ved det, men hvad gør man ikke for husfredens skyld 🙂

    Vi har nu heller ikke været så velpolstret i mange år, så.. no regrets!

    Vi har BRF i dag, så jeg vil bedem komme med et tilbud på deres boligprioritet, og måske hente tilbud fra Danske Bank, Nordea – andre gode bud? Nykredit?

    #181784
    testForfatter

    Da jeg undersøgte kort før jul var danske bank klart billigst, 1.9 plus natonalbankens sats. Dbbetalte alle omkostninger på nær stemple

    #181786
    thsvForfatter

    Det samme gjorde Nordea da vi skiftede i 2010, deres rentesats er dog på 3,9% nu om dage og dermed meget dyrere end et F1-lån, så man skal virkelig kunne udnytte kreditten for at det er et fordelagtigt lån.
    DBs officielle rentesats er 3,2-5,4% så absolut sandsynligt at DB er billigere end Nordea nu om dage, det var de dog ikke, da vi forespurgte i 2010, hvor deres rentesats var højere end Eik banks sats.
    Tests 1,9% vil jo føre til 2,2%, så det er ikke sandsynligt at nye kunder vil blive tilbudt denne rente. Billigst nu om dage er nok Handelsbanken, der pt. reklamerer med rentesats på 1,71-1,91% ved et års fast rente (deres billigste sats). Tror dog ikke at du slipper for oprettelsesgebyr hos dem.

    #181792
    thsvForfatter

    http://www.nordea.dk/sitemod/upload/root/content/nordea_dk/privat/priser/udlaan.pdf

    Retter lige mig selv, da rentesatsen er 3,7% på billigste konto hos Nordea, sdo, som osse var den vi havde i vores hus. Kræver blot at det er 1.prioritet som det jo er tilfældet i denne tråd. Der kan osse være tale om en lavere belåningsgrad, hvis lånet skal være afdragsfrit, f.eks. 75% ved 10 års afrdragsfrihed.

    #181794
    AnonymForfatter

    På de nye prioritetslån kan Danske Bank og Nordea (modsat de gamle aftaler) hæve renten mere eller mindre vilkårligt med henvisning til stigende fundingomkostninger, stigende hensættelser til tab eller what ever.

    Derfor vil jeg klart anbefale at du overvejer et fastforrentet 3,5% obligation som nu er over kurs 98 eller alterantivt et et F5 flekslån.

    #181796
    Jesper71Forfatter

    Fastforrentet 3,5%, når vi har 10 år tilbage! hvilken løbetid skulle det så være?

    og ville du så beholde de frie midler som frie?

    hvis de friemidler nedbringe realkreditlån, hvad gør vi når vi engang vil have ny bil / nyt tag?

    #181800
    testForfatter

    Gp har ret i at det er en svaghed ved bologproriteten, men bidrgsatser ser også ud til at kunne hæves vilkårligt. Ind til videre har dB kun hævet på nu aftaler dvs de holder stadig de 1.9 som jeg f.eks. Har men de her højre ind andre har

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.