Flytte sammen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92864
    AnonymForfatter

    Min kæreste og jeg taler om at flytte sammen, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal betale?
    Jeg bor i lejlighed og har ingen børn, og ingen gæld.
    Han bor i eget hus, har 1 barn boende fast, og de andre 2 børn hver anden uge.
    Han har særeje på huset og vil blive ved at have det, og vi er enige om at vi ikke vil have fælles økonomi.
    Jeg tjener brutto pr måned 13000, hans løn er højere men ved ikke nøjagtig hvad den er på.
    Jeg har bil, som jeg selvfølgelig betaler alt på, han har bil og motorcykel.
    Hvad er det rimeligt at jeg skal betale ?

    #181588
    AnonymForfatter

    På nuværende tidspunkt skal du beholde din lejlighed – og betale et tilskud til kosten.
    Hvis I efterhånden finder ud af – at I skal “giftes" – så forlang nærmere oplysninger om økonomien i jeres forhold.

    “En ræv skal have flere udgange"

    #181600
    k1958Forfatter

    En løsning er – i hvert fald til en start – at I regner ud både, hvad din kæreste får af ekstraudgifter ved, at du flytter ind (forbrugsudgifter), og hvad du sparer i faste udgifter. Du slipper jo både for husleje, forbrugsudgifter, forsikring, licens, måske internet eller telefon, avis osv. Når I trækker de to tal fra hinanden får I en samlet netto besparelse, som I kan dele i porten. De løbende udgifter, fx til kost, må I finde en rimelig fordeling på.

    Det skulle helst være sådan, at hvis I efter en periode finder ud af, at det ikke gik, så kan I gå hver til sit, uden at den ene skylder den anden noget. Betragt det som en prøvetid.

    Hvis du har mulighed for at leje din lejlighed ud til en anden (fremleje) for en periode, kan det være en god idé. Så har du lidt tid til at se, hvordan det er at bo sammen med kæresten og at være “bonusmor". Held og lykke med det!

    #181602
    ToftenForfatter

    Tænk lige over dine “rettigheder", når du flytter ind hos kæresten. Som jeg læser det, så er det intet på skrift, så du kan reelt sættes på gaden den ene dag til anden.

    Alt er lyserødt i starten og alt kan lade sig gøre – men når de små udfordringer kommer, så er det godt at have styr på det “aftalte".

    “Fremleje" af din nuværende lejlighed lyder bestemt fornuftigt.

    Spørger du en advokat, så vil de altid sige, at det “aftalte" skal skrives – men det er jo også det som de lever af – modsat tjener de jo ofte også penge, når folk strides om det aftalte, som ikke er skrevet.

    #181612
    AnonymForfatter

    I skal notere over en periode (½ års tid eller lign.) hvor meget mere i forbrugsafgifter der benyttes fordi du er flyttet ind. Eller også kan I måske få oplyst, hvad man sætter som normalforbrug af el, vand og varme for een person. Det er det, som du skal betale, samt naturligvis dit madforbrug.

    Da din kæreste ejer sit hus, skal du ikke betale husleje, for så bidrager du blot til hans opsparing. Han skal under alle omstændigheder betale afdrag/renter hvad enten du bor der eller ej. Du skal hellere spare de penge op, som du skulle have brugt på husleje. For så har du en god sjat penge, hvis det skulle gå galt en dag. Og så står I også mere lige… han har sparet op i sit hus, du har sparet op på en bankbog, og har en god frihed til at finde noget andet at bo i, hvis det skulle være.

    Ellers synes jeg at de tre forgående er kommet med nogle rigtige fornuftige råd.

    Også held og lykke med det hele fra mig.

    #181618
    testForfatter

    Slet ikke at betale nogen form for husleje er ikke fair. Og det er kun en meget lille del af bolig udgifterne der går til afdrag. Omvendt burde man så måske ha en leje kontrakt, men hvis man er alt for meget i tvivl er det nok slet ikke det rigtige.

    Kærlighed skal gøre blind

    #181628
    NultopskatForfatter

    Test, hvor har du ret. Hvis spørger er så meget i tvivl, så er han ikke den rette.

    #181630
    k1958Forfatter

    Sikke dog noget sludder – spørger stiller et helt OK spørgsmål. Hvis man har bare lidt fornuft i sig, forholder man sig nøgternt til netop den viden, at kærlighed kan gøre blind. Det vil sige, at uanset hvor forelsket man måtte være, bruger man indersiden af hovedet til at bevare jordforbindelsen. Hvis et forhold ikke kan bære, at man taler sammen om økonomi og finder løsninger, begge parter kan være tilfredse med, så er forholdet da netop ikke værd at samle på. Som jeg skrev i en anden tråd: Husk, at det er lettere at blive enige, mens forholdet har det godt.

    #181638
    HalliHalloForfatter

    Nu har der været stillet 3-4 lignende spørgsmål i de sidste par måneder, et spørgsmål eller problem som parterne i princippet selv må finde ud af, i hvert fald har det ikke meget med banker at gøre.

    Jeg husker nemlig et indlæg for kort tid siden af samme karakter for meget kort tid siden hvor et homoseksuelt par, en stutteriejer og en tømrer spurgte om det samme, så måske kan gå tilbage og læse den disse svar, men disse svar var også bare en sludder for en sladder.

    Mit råd: Prøv at finde ud af sådanne forhold i fællesskab over en kop kaffe eller to.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.