Hvordan skal højere lånkrav krav sælge flere boliger???

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92862
    AnonymForfatter

    Jeg bor selv til leje og har ingen planer om at forsøge at låne til en bolig fordi jeg simpelthen ikke har råd med den løn jeg har.

    Jeg sidder dog og følger med i nyhederne om at banker og realkredit påstår at højere krav til lånerne vil sælge flere boliger og nu ser jeg her til aften at så sætter Nykredit stop for oprettelse af flere af de såkaldte F1-lån.

    Noget jeg ikke forstår er at hvordan i alverden vil højere krav til potentielle boligkøbere sælge flere boliger?? Godt være at hvis du kræver at du skal have 20-30% i udbetaling (kontant og ik lån) og en høj husstandsindkomst før du kan komme i betragtning til et realkredit-lån, at du så får flere stabile lånere.
    Men i min optik betyder det jo så at ryger tilbage til som i gamle dag hvor folk først er i 40erne før de har sparret nok op til udbetalingen til at få egen bolig.

    Så jeg gerne have en forklaring på fra en økonomikyndig person hvordan høje krav skal sælge flere boliger?

    #181578
    MichaelForfatter

    De nye krav vil selvfølgelig have en dæmpende effekt på boligsalget her og nu. Hvor stor er svær at sige, men lad os lige se på fakta:

    Nykredit lukker for F1-lån i 60-80% intervallet og der SKAL afdrages på denne del. Det betyder, at en låner der ellers ville låne f.eks. 2 mio afdragsfrit i F1 nu skal have to lån. Ét på 1,5 mio og ét på 500.000 kr. Lånet på 1,5 mio kan som nu være et afdragsfrit F1-lån mens det andet lån f.eks. kan være et F5-lån med afdrag. Det er samlet set selvfølgelig “dyrere", men husk at afdraget jo er en opsparing til boligejeren selv så med tiden vil boligejeren jo høste gevinsten i form af lavere samlet rentebetaling samt mulighed for at gå ind i næste boligkøb med større opsparing. Man skal også huske på, at lånet fra 0-60% vil blive mere sikkert for investorerne og derved vil renten formentligt være en smule lavere på denne del end den ellers ville være hvis belåningen går fra 0-80%.

    Signalerne er entydige ihvertfald: Stifter man gæld skal den afdrages og det er helt grundlæggende både sundt og også helt naturligt når man lige tænker sig lidt om. Den tid hvor boligejerne fik millioner foræret “gratis" og hvor store biler blev finansieret med 30-årige afdragsfrie lån er heldigvis slut. Alternativet er, at vi ender dér hvor Grækenland, Spanien og Italien er i dag.

    #181580
    AnonymForfatter

    Michael tror du at konsekvensen af disse skærpede krav måske kan være at nogen måske helt dropper at forsøge at sælge boligen? Fordi der pludselig er ikke færre købere og måske så istedet satser på at forsøge at leje ud?

    #181582
    testForfatter

    spørgsmålet er vel snare hvad så? hvis vi ikke mener at udbyderne af lån må ændre på vilkårne for at dække sig ind hvad så? faktisk er en af bagrundende for finaskrisen clinton regeringens ændringer af lån regler i usa der netop tvang udbyderne af lån til at tilbyde lån til folk de før have afvist. reformen blev netop genneført for at flere kunne få adgang til at købe fastejendom

    #181586
    AnonymForfatter

    Nykredits stramning bør ikke overdramatiseres og vil på lang sigt ingen konsekvens have for boligsalget.

    Hvorfor det?

    For det første kan folk lige som i dag tage afdragsfrie flekslån i den del er ligger indenfor 60% af købsprisen, mens de næste 20% skal optages som et fastforrentet lån med afdrag. 3/4 af realkreditlånet gives altså fortsat på uforandrede forudsætninger mens 1/4 af realkreditlånet bliver dyrere. På et lån til 2 mio. kr. er det en merydelse på omkring 1.000 kr./md efter skat. Det er til at overse.

    For det næste så vil ændrede finansieringsmuligheder blive indregnet i handelspriserne indenfor en overskuelig priode 2-3 år, hvorefter salget normaliseres.

    #181592
    NultopskatForfatter

    Jeg er enig i din konklussion men, du glemmer en meget vægtig grund kære General

    Nykredit er ikke den eneste spiller på markedet, og BRF har jo et meget interessant udspil.

    Så forhåbentlig for dette udspil fra Nykredit konsekvenser i deres andel af lånemarkedet.

    #181604
    MichaelForfatter

    Såvidt jeg er orienteret er det kun F1 og afdragsfrihed der er “forbudt" på de yderste 20% af RK-belåningen så man kan for såvidt fint tage et F3 eller F5-lån her.

    Man skal dog også lige huske på, at kreditkravene idag er at man skal kunne honorere bankens krav til rådighedsbeløb med et fastforrentet lån med afdrag samt evt. boliglån. Reelt er Nykredits ændring derfor ikke en skærpelse af de allerede eksisterende krav.

    Det vil formentlig primært være de dyre ejendomme på markedet der bliver hårdest ramt. Dem der oftest købes med F1 og afdragsfrihed og ikke de “almindelige" boliger i prisklassen 1-3 mio. Der vil ikke komme store mængder villaer til leje på baggrund af denne ændring og som det også nævnes er det kun Nykredit der indfører modellen. De øvrige vil dog nok også komme med deres indspark.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.