Sælge 4% obligationer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92848
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Ville i sælge lange 4% obligationer til kurs over 100 og istedet sætte dem i aftaleindskud på eks. 3 år.

    #181450
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Ikke forstået – hvorfor vil du sælge noget der giver 4% i rente i en længere årrække og så placere pengene til 3,75% i en kortere årrække ?

    Hvis det er for at score kursgevinsten skal du ihvertfald være opmærksom på indskydergarantien 750.000,- hvis banken går ned.

    Husk at disse højrentekonti ikke udbydes af pengeinstitutterne fordi de gerne vil være søde og rare ved kunderne – de oprettes til dels for at få flere formuende kunder (og dermed kapital at “lege" med, men OGSÅ fordi pengeinstituttet har svært ved at låne kapital i nationalbanken.

    Så i nogle tilfælde er din rente altså direkte probotional med bankens dårlige økonomi! – jeg mener hvis ikke banken kan låne penge i nationalbanken under 3,75% er det fordi den vurderes at være en høj risiko.

    #181452
    AnonymForfatter

    Det jeg tænker er nemlig for at score kursgevinsten. Pt. ligger de i cirka kurs 102. de udtrækkes jo til kurs 100, så ved at sælge nu scorer jeg de 2 % nu. Derudover så må vi vel forvente at renten har set bunden nuher, og vil stige inden længe. Hvis rente stiger indenfor de næste tre år, vil jeg jo så kunne reinvestere pengene til en højere rente om tre.

    #181530
    AnonymForfatter

    Husk at forholde dig til den forskellige beskatning af de to investeringstyper.

    #181534
    AnonymForfatter

    UFO: vil du gøre mig lidt klogere på det. Det har jeg intet forstand på.

    #181536
    grgForfatter

    Umiddelbart er det samme beskatning for begge muligheder => kapitalindskomst, så ved ikke helt hvad UFO99 tænker på… ?

    Hvis du tror på stigende renter bør du sælge dine obligationer, husk dog at der kan være gebyrer eller helt umuligt at hæve aftaleindlån før tid , så sørg for at matche indlån med dit behov for at kunne disponere over pengene.

    #181552
    PrasmusForfatter

    Hej Frank.

    Har du valgt salg eller ej ? 🙂

    Jeg er i samme situation og har ind til videre valgt ikke at sælge. Min kursgevinst fra kurs 100 til den mulige salgskurs er ikke stor nok til det opvejer kurtage, beholdningsændring og tabte renter (eller retter, jo det opvejer det, men overskuddet er så minimalt, at det næsten kan være lige meget), men det er godt nok kedeligt med de store udtrækninger. Personligt tror jeg heller ikke renten stiger væsentligt i den nærmeste fremtid.

    Ang. skat:
    Som grg skriver, så beskatte renteindtægter på både obligationer og indlån som kapitalindkomst, så der er ikke forskel.
    Din kursgevinst er dog skattefri (og måske derfor en fordel for dig at sælge), hvis du har købt dine obligationer før 27/1-2010 og de ellers er blåstemplede.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.