Opsigelse af andelsboliglån med renteloft

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • MelissaRForfatter
    Indlæg
  • #92846
    MelissaRForfatter

    Hej,
    Håber nogen herinde kan hjælpe.

    Jeg vil sælge min andlsbolig, som jeg forventer et tab på.
    Jeg har et prioritetslån med renteloft 2% som er afdragsfrit i 10 år.
    Lånet er på 936,130,65 kr inkl.stiftelseomkostninger mm. på i alt 24680,65 kr.
    Jeg har prøvet at gå i dialog med min bankrådgiver, for at få at vide hvilke omostninger et salg vil medføre foruden det nedslag jeg givetvis skal ud i.
    Han fortæller, at han ikke kan angive præcise tal for hverken stiftelsesomkostninger ved et nyt lån på restgælden, en evt . ca forrentning eller opsigelse af renteloftet – Meget frustrerende.

    Nu har jeg så fundet den oprindelige kreditaftale frem, og her står:

    “At kompensationen beregnes som en overkurs af restgælden på det tidspunkt hvor renteloftsaftalen opsiges ved restløbetid på 5 år og derunder : kurs 101 "

    Hvordan laver jeg en beregning på dette?

    Håber nogen kan jeg hjælpe:)

    Melissa

    #181426
    thsvForfatter

    Vores prioritetslån kunne opsiges uden gebyr, og jeg vil tro, at dit lån kan opsiges til kurs 101 ved indfrielse i forbindelse med salget.
    9.361,31 kr burde det derfor koste dig, at ville indfri lånet plus et evt. indfrielsesgebyr.
    Din gæld efter salget vil formentligt ydes som et forbrugslån, så se taksterne for disse, ved et lån på under 100.000 kr vil banken formentligt kun kræve personlig sikkerhed, og derfor kun et beskedent eksped.gebyr. Skal der tilglyses pant, vil prisen være 1.400 kr +1,5% af pantets størrelse.
    Lidt sørgeligt at banken ikke kan oplyse om det, det burde fremgå af deres prislister.
    Hos Nordea vil der være en bevillingsprovision på 2% af lånet og 600-2100 kr i eksped.gebyr. Ved et lån på f.eks. 100.000 kr vil renten være 13%. Lånet vil have en ydelse på 2.060 kr brutto i 72 måneder, så du skal overveje, om du vil flytte nu, eller blive boende et par år mere og afdrage på gælden, til andelen kan sælges uden tab.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.