Ingen hjælp med RKI

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92841
    AnonymForfatter

    Jeg har et problem med min bank, jeg er havnet i den dumme situation at jeg er i RKI. Men det vil jeg nu ændre, ved at jeg fik afbetalt de jeg skylder, og lagt dem over på budget (en konto der er oprettet på min konto) Men da jeg kontakter banken får jeg at vide de slet ikke vil hjælpe mig før jeg er ude af RKI – så de kan ikke hjælpe med budget omlægning.
    Jeg er total frustreret, for jeg vil gerne have sådan at de penge jeg må bruge står på lønkonto og pengene bare er trukket til budget så det bare køre automatisk. Men det kan de ikke hjælpe med, og jeg forstår det virkelig ikke for jeg spørg ikke om lån eller noget bare ren afvikling. Men det er som om det 1,5 år jeg skal afdrage der har jeg ingen bankrådgiver eller bank – ikke før jeg er ude.

    Har i oplevet noget lignende før?

    #181378
    MichaelForfatter

    Det er vist rimelig almindelig praksis. En budgetkonto er ikke en rettighed man har og bankerne ønsker ikke at bruge tid og penge på RKI-registrerede.

    Men det ændrer jo heller ikke på din økonomi om du har en budgetkonto eller ej. Du er derfor nødt til selv at holde rede på hvor mange penge du løbende må bruge.

    #181380
    AnonymForfatter

    jo det vil hjælpe meget, især fordi budget konto bare kører som det skal har det altid gjort. Jeg er en ung pige på 22 år og stadig lærer af sine fejl og det med lønkonto er jeg dårlig til. Men er blevet bedre. og er godt klar over at jeg er nødt til at styrer mit forbrug er jeg alligevel.
    Men synes stadig det er for dårligt, for når man ser på jeg har en budget konto oprettet og jeg beder ikke om at låne penge på nogen måde. bare budgetomlægning og penge trukket af mine egne penge. Hvad skal en bank så være godt for ? En rådgiver ligger jo i at hjælpe en og give råd – men hvis de så ikke kan hjælpe en når der er krise.

    #181382
    MichaelForfatter

    Nej, en bank er ikke til for at hjælpe. En bank er en forretning ligesom Netto, tøjbutikken og teleselskabet. Deres primære opgave er at tjene penge og der er ingen muligheder for indtjening på en RKI-registreret – ihvertfald ikke før gælden er betalt og der igen er styr på økonomien.

    Jeg forstår godt at en budgetkonto vil være en hjælp, men hvis banken siger nej er der ikke så meget at gøre og du må derfor håndtere budgettet selv. Hæv de penge i starten af måneden du “må" bruge og fordel dem evt. i ugentlige rater. Undgå helt at bruge dankortet hvis du har et sådan og brug KUN kontanter. Så kan du hele tiden følge meget præcist hvor meget der er tilbage.

    #181390
    Daniel (2)Forfatter

    Det er selvfølgelig bankens ret, men ud fra bankens egne interesser, så kunne den da ikke handle mere forkert, ved at hjælpe dog de kunder der er i uføre, så sikrer den sig også at det ikke går galt igen.

    #181392
    MichaelForfatter

    Man er registreret i RKI fordi udgifterne er større end indkomsten og det hjælper en budgetkonto jo ikke på. Så kan man selvfølgelig tilpasse sin økonomi så det igen løber rundt og man får afdraget på den misligholdte gæld, men bankernes har generelt meget dårlig historik med RKI-kunder og rigtig mange “falder tilbage" til unoderne og ender tilbage i samme suppedas. Derfor hjælper en budgetkonto ikke en pind. Det er jo ikke mangel på budgetlægning der får folk i RKI, men fordi man har alt for stor gæld.

    Så bankerne skal generelt betragtet bruge langt flere ressourcer på RKI-kunder til rykkere, opfølgning, budgetlægning, telefonopkald osv osv og sammenholdt med det tab man har på samme mennesker så er det bare ikke en god forretning.

    #181394
    AnonymForfatter

    du kan sende mig en email på zeejustin@hotmail.com

    jeg fandt selv en bank der gerne ville hjælpe mig med nemkonto og budgetkonto

    jeg var også i RKI

    #181398
    testForfatter

    hvorfor skal der sendes en mail om en sådan oplysning? skal den handles? hvorfor kan den ikke skrives her?

    #181456
    AnonymForfatter

    Forstår altså ikke dette her – du har en budgetkonto og en lønkonto/nem-konto, og det er alt ?

    Hvad er det lige du vil have banken til, og er du villig til at betale de normalt 4-500kr. bankerne tager for at lægge et budget ?

    For mig at se er det et spørgsmål om at finde BS-oversigterne 12 måneder tilbage, lægge udgifterne sammen (plus dem du afdrager RKI-gæld med) og dividere med 12 !! – VUPTI så ved du hvad der skal på budgetkonto, og hvad du har tilbage at leve for.

    #181482
    NultopskatForfatter

    Hvad er problemet, du opretter da bare en fast overførsel til kreditor. Det behøver du da ikke en budget konto til.

    #181498
    AnonymForfatter

    Jeg kan på visse stræk godt følge argumentationen hos nr8.

    Bankernes formål er at tjene penge til aktionærerne og ejerkredsen, ja. Det har Michael ret i. Dvs. at forretningen med kunden skal se nogenlunde fornuftig ud før de går ind i den. Det er grunden til at de ikke kan tilbyde en budgetkonto med kreditfacilitet.

    Men at bankerne end ikke vil tilbyde en budgetkonto uden kredit, det mener jeg viser mangel på samfundsansvar. Vi taler ikke om kunderne skal have kredit. Vi taler om at bankerne skal tilvejebringe et relativt billigt redskab, som kan hjælpe visse kunder, der er dårlige til at disponere sin privatøkonomi.

    Nu mener jeg, at bankerne har tl fulde vist, at de netop ikke kunne klare sig selv uden hjælp samfundet i perioden 2008-2011, hvor vi jo har gennemført ikke mindre end 5 bankpakker.

    Derfor er påstanden fra Michaels side om at bankerne repræsenterer en “hvile i sig selv forretning" lige som Netto, Tøj Eksperten og Bilka rent ud sagt idiotisk!

    Hvornår er det lige vi har lavet statssubsidueringsordninger for Netto og de andre detailkunder? Hvornår er det lige Netto har bedt om først at vi sikrer ugaranteret garanti for fundingen, at vi dernæst indskylder hybridkapital i virksomheden, at for derefter at give branchen adgang til at optage statsgaranterede lån for op mod 250 mia. kr.?

    Faktum er at bankerne ikke har været et hak bedre til at styre deres store økonomi, end nr8 har været til at planlægge sin lille økonomi. Det er dårlig likviditetsstyring. Og det er dårligt solvensstyring.

    Vi har derfor som samfund al mulig ret til at kræve at bankerne påtager sig det minimale ansvar det tilbyde gældsramte en budgetkonto uden kredit til at styre privatøkonomien. På det lange sigt gavner dette staten i form af disse mennesker ikke belaster social- og beskæftigelsesforvaltningerne i kommunerne.

    #181500
    AnonymForfatter

    Jeg er udemærket godt klar over at det er det jeg er nødt til nu, men banken ville næsten ikke engang hjælpe med at oprette betalingsaftaler – hvordan i alverden skulle jeg så kunne afdrage på mine skyldnere? jo så skulle jeg huske at overfører d. 30/1 i hver måned. men jeg har andet og se til, såsom at skulle passe sit job samt skole og så er der ikke meget tilbage. for mig som er dårlig til økonomi er budget det der skal til, og jeg lagde selv det budget. Og som general prier siger, så synes jeg også at det bankerne tænker på de skal være en forretning, så kan de også gå konkurs som alle andre virksomheder.

    #181502
    testForfatter

    Detsvære er en privat økonomi alt for vigtig en ting til at man kan overlade den til bankerne. Hvis man læser indlægget fra GP kan man jo basseret på det også spørg hvorfor vi i grunden tror at bankerne er kvalificeret til at rådgive om økonomi?

    Så summsasummarum er din frustration nr8 forståelig men der er nok ikke så meget at gøre ind at du er nød til at styre det selv. Personlig har jeg altid følt at et simpelt regne ark fungere bedre ind bankernes budget programmer og har aldrig haft en budget konto.

    Problemet med at du for oprettet alle de betalings aftaler uden kredit er at du så skal til at holde øje med om penge rentfaktisk bliver overført hvilet de jo ikke gør hvis der mangler dækning på kontoen. Så du slipper ikke uanset hvad du gør for at tage hånd om din egen privat økonomi.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.