Køb af lejlighed af forældre

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92839
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg står i den situation, at jeg nu skal overtage gælden (og ejerskabet) i den lejlighed, jeg bor i, og som blev købt af mine forældre for 5 år siden.
    Eftersom de lån der er i lejligheden har højere renter end i dag, har jeg valgt at ville have nye, selvom det er dyrere end en gældsovertafelse. Samtidig dropper jeg banklånet, da jeg har pengene til ‘de sidste 20%’, så det er altså kun realkreditlån, der skal optages.

    Lejligheden jeg bor i og overtager er ikke særlig stor, og jeg ser derfor kun mig selv bo her i 5-10 år mere. Af den grund har jeg valgt fastforrentet lån, da der gerne skulle være et attraktivt lån i lejligheden, når den skal sælges.

    Mit spørgsmål er derfor, hvorvidt jeg skal vælge et 4% eller 3,5%? Som det er nu kan man kun optage 4% med afdragsfrihed, hvilket jeg ikke er interesseret i, men at man så vælger 0 år med afdragsfrihed for at ‘snyde’ systemet… Er det smart eller skal jeg eventuelt vente og håbe at kursen på et 3,5% lån bliver bedre? Eller er der ingen tegn på, at det sker?

    På forhånd tak! 🙂

    #181400
    OpgaveForfatter

    Når du skriver attraktivt lån, når lejligheden skal sælges, hvad mener du så?

    Køber er ofte lige glad, da du indfries dit lån og de typisk optager et nyt lån.

    Men optager du et fastforrentet lån, vil kursen måske være lavere når du skal indfri lånet, hvis renten altså er steget.

    Du overvejer ikke et rentetilpasningslån, der går flere år før end renten bare er på 3,5 % på disse lån, du vil altså spare meget i rente og hvis du alligevel flytter inden for en kortere

    #181448
    AnonymForfatter

    Det der forstår jeg ikke – hvorfor optage et lån til en lavere kurs (hvad rentefri lån altid har) for at få en højere rente ?
    Er det fordi du forventer at 4% lånet er mere kursfølsomt end 3,5% lånet ? Jeg er samtidig ikke sikker på den øvelse kan lade sig gøre da obligationerne på et afdragsfrit lån “fødes" med afdragsfrihed (og den kan ikke sættes til nul – men måske 1 år)

    Samtidig holder jeg med tidligere indlæg – der er skisme ikke mange der gældsovertager i dag – vil påstå at 98-99% af alle handler handles kontant.

    Personligt ville jeg overveje et variabelt lån med loft, eller et 1 årigt rentetilpasningslån med samme ydelse som 3,5% lånet. Det sidste kan du så “passe til" hvert år ved rentefinansiering (stiger renten forlænger du løbetiden, stiger den meget tilkobler du afdragsfrihed, falder den forkorter du løbetiden osv.)

    På den måde får du betalt rigtigt meget mere af på din realkreditgæld – og med stor sandsynlighed mere end kursgevinsten vil kunne give dig på det fastforrentede lån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.