Hjælp! er mit lån steget uden varsel!?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92837
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har kontaktet banken mht. lån af 10.000 kr. til en meget uventet varmeregning, på et rigtig dårligt tidspunkt, så jeg ikke har penge stående til at betale denne.

    Lånet kunne godt blive lagt oven i mit nuværende lån. Jeg skulle bare komme ned og underskrive nogle papirer, som jeg kunne aflevere imorgen. Disse tog jeg med mig hjem.

    Når jeg kigger på det står der følgende:
    “De årlige omkostninger i procent (ÅOP) udgør p.t. 12,46% under følgende antagelser……."

    Men i mit nuværende lån, står dette:
    Rentetype: debetrente
    Nuværende debitorrente: 12,00551%

    Stiger renten på mit lån så med 0,46% – fordi jeg skal låne 10.000 kr. ekstra?

    #181264
    MichaelForfatter

    ÅOP betyder “årlige omkostninger i procent" og inkluderer gebyrer og renter. Kort fortalt betyder det, at du skal betale 12,46 kr. i omkostninger om året for hver hundredekrone-seddel du låner.

    Mere alvorligt er det, at du er nødt til at lånefinansiere almindelige løbende udgifter. Det er du nødt til at adressere inden økonomien ryger af sporet. Aflæs dit varme-, el- og vandforbrug hver måned så du hele tiden har styr på hvordan forbruget er i forhold til aconto-opkrævningerne. En varmeregning er aldrig “uventet", men et udtryk for manglende rettidig omhu for nu at henvise til en stor afdød erhvervsmands livsfilosofi.

    Renter er ganske enkelt de mest ærgelige penge man kan betale overhovedet.

    #181268
    AnonymForfatter

    Og det betyder??
    Er lånet steget eller ej? 😀

    For mit vedkommende var varmeregningen noget uventet, eftersom jeg nu kun har boet her et år.

    Aconto opkrævningen er på 7.200 årligt, og varmeregningen i alt lyder på 17.000 kr.
    Dette vidste end ikke vores udlejer, da han købte ejendommen som konkursbo, samtidig med at vi flyttede ind. Den høje varmeregning skyldes bla. nogle uisolerede vandrør, der er placeret i indgangen hvor varmen fiser lige ud, samt at det er en bindingsværksbygning, hvor hulmursisolering er et fremmedord. Dette blandet med en mekanikerregning, en måned uden udbetaling grundet overgang fra Su til elevløn osv. osv. osv. har gjort at der faktisk altid kan ske noget uventet, med mindre man har 50.000 stående på en konto, bare sådan til hvis der skulle ske noget.

    #181286
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke forstår hvad ÅOP er for en størrelse så læs her:

    http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/alt_om_aaop/vis_artikel.html?id=35

    #181288
    AnonymForfatter

    Michael, det er ok at sige at du ikke ved om det er steget. Det bliver du ikke et dårligt menneske af, og jeg tror altså ikke at de andre finanseksperter herinde vil drille dig.

    #181290
    testForfatter

    Er de 12,loo åop eller net rente? Hvilke øvrige gebyre betaler du i forbindelse med lånet? Når du nu ringer til banken for at få de oplysninger som er nødvendige for at svare på dit livsvigtige spørgmsål kan du jo spørge banken!

    #181292
    AnonymForfatter

    Jeg spørger banken, og undskyld! Mit fremtidige indlæg herinde, hvis der kommer et, skal jeg love kun omhandler livsvigtige spørgsmål!
    Deraf navnet Mybanker Debat!?

    #181296
    grgForfatter

    ÅOP og nom. rente er ikke det samme i det banken formentligt tilskriver rente 4 x årligt.

    Det lyder ikke helt forkert at en rente på 12,00551% giver ÅOP på 12,46%

    #181298
    thsvForfatter

    Nej, ÅOP er ikke renten på lånet, men derimod de samlede omkostninger ved lånet.
    Det svarer formentligt bare til, at der tilskrives rente 4 gange årligt istedet for 1 gang årligt. Hvis du blot afdrager en smule på lånet har det ingen betydning.

    Husk at få justeret din acontoopkrævning så en regning næste år undgås.

    En ekstraregning på 10.000 kr var dog ret alvorlig, hvordan er den opstået?

    #181310
    MichaelForfatter

    Måske du lige skulle kigge indad i stedet for at komme med slet skjulte fornærmelser. ÅOP og pålydende rente er IKKE det samme. ÅOP angiver den samlede årlige pris for lånet inkl. alle omkostninger og evt. løbende gebyrer hvilket du ville vide hvis du havde læst linket!

    Ikke at jeg nu regner med at du forstår forskellen…

    En acontoopkrævning på 7200 kr. for varme på et gammel uisoleret hus burde have givet anledning til undren allerede ved første opkrævning.

    #181320
    AnonymForfatter

    Thsv tusind tak for svaret. Har fået afklaret at mit lån ikke er steget 🙂
    Ekstraregningen er rigtig træls, men til næste år er der dog lagt fra til det på budgetkontoen 🙂

    Michael: Jeg er ikke dum. Jeg var dog ikke klar over udtrykkene, og deres forskel.
    Husk på at der findes mange mennesker med øverste etage helt i orden, som ikke er bankfolk.

    #181324
    thsvForfatter

    Det svar er faktisk ikke korrekt.
    De 12,46% fremkommer ved renters rente af 12% i årlig rente tilskrevet 4 gange årligt.
    Betales der afdrag på lånet bliver renterne jo løbende betalt, og der betales faktisk kun 12,00 kr pr. hundredseddel, der lånes.

    #181520
    AnonymForfatter

    Hvordan kan en bank have dårligt regnskab når de tager 10 gange så meget i udlånsrente som de giver i indlån ? Det lyder sindssygt dyrt.

    #181522
    HJLForfatter

    Thsv hvad er alternativet til at betalerenter af?

    Afdrag.

    Og derfor kommer der flere renter på end hvis der kun havde været årlige rentetilskrivninger, derfor har du ikke ret i din antagelse.

    Nå never mind jeg ville ikke blande mig i en “debat" om åop.

    Eneste sjove ved åop er, at det opgives før skat og derfor ikke kan sammenlignes åop imellem, hvilket var det tilsigtede mål med begrebet.

    #181556
    AnonymForfatter

    Meget simpelt.

    Et bankregnskab indeholder mere end bare renteindtægter og renteudgifter.

    Der er udgifter på alt fra papirclips til milliard-udgifter til bankpakkerne

    se feks. Danske Banks årsrapport fra 2011 på følgende link

    http://www.danskebank.com/da-dk/ir/Documents/2011/Q4/Aarsrapport-2011-online.pdf

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.