spare op kontra betale lånet ud

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • thedaneForfatter
    Indlæg
  • #92825
    thedaneForfatter

    hej

    vi har netop solgt vores hus og vi gik jo og troede at lånet ville blive betalt ud automatisk. Men så idag ringede de fra banken for at spørge mht lånet. Rådgiveren sagde at vi kunne selvfølgelig betale det gamle lån ud som normalt. Men vi kunne også beholde det gamle lån, sætte det ind på en konto som giver 2% om året, men med månedlig rentetilskrivning, og det ville i princippet gå lige op med det vi betaler i rente pr måned nu.
    Grunden til dette er at hvis vi beholder det gamle lån, så beholder vi den samme lave rente (2%). Men hvis vi betaler lånet ud, og skal have nyt lån igen om måske et års tid når vi har fundet det rigtige hus, så vil renten nok blive cirka 0,6 – 0,7 procent højere.
    Nu går jeg så og tænker over om det er bedst at:
    1) beholde det gamle lån med den lavere rente, eller
    2) betale lånet ud og så spare op istedet for??

    Lånet er på 146000€, og vi betaler omkring 290€ i rente om måneden, så vidt jeg husker.

    Nogle der kan hjælpe her??

    #181162
    BertelsenForfatter

    Hvad er det for en type lån?

    Boliglån med fast rente? Boligkassekredit med variabel rente?

    #181166
    thedaneForfatter

    det er et boliglån med variabel rente

    #181168
    testForfatter

    Hvis det er en variable rente er der vel kun nye stiftelses omkostninger du evt spare

    #181282
    AnonymForfatter

    Snu Bankrådgiver 😉 så holder de jo også på jer, OG tjener kassen på at låne jeres million til investering indtil i skal bruge dem igen.

    Hvad med skattefar her ? Renteudgifter er fradragsberettigede i bundskatten – ca. 32 til 36% mens renteindtægter beskattes som indkomst – op til 51,5%

    I værste fald koster det med andre ord 18,5% af 2800€ i skat alene at beholde lånet.

    #181302
    thsvForfatter

    Nope, det er nettokapitalindkomst, der beskattes, og der er jo indført et loft på 40.000 kr, hvor beskatningen er nede omkring de 40% for positiv kapitalindkomst.

    Et mere spændende spørgsmål er hvorfor banken tilbyder et sådant lån, reelt uden sikkerhed?!

    #181306
    grgForfatter

    Som thsv, med tilføjelse:

    Netto positiv kapitalindkomst op til 40.000 – ca. 38% beskatning
    Netto positiv kapitalindkomst over 40.000 – skatteloft på 45,50% og sænkes så vidt jeg husker til 43,50% næste år (betales der ikke topskat af personlig indkomst kan det alm. grundbeløb før topskat 389.900 selvfølgeligt også anvendes).

    Såfremt renten er det samme på indlån som udlånet ser jeg ingen grund til at I ikke skal følge banksælgernes råd. Hvilken bank er det hvis man må spørge?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.