Fratage fordelagtig lånerente, må banken det?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92820
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har igennem en periode haft en salgs kassekredit, med en OK rente. Nu kan jeg se, at de har hævet renten betragteligt for et par dage siden, så det store spørgsmåler: Må banken det?

    Jeg spørger, da jeg mener at have læst (et eller andet sted, for mange år siden), at en bank ikke umiddelbart må fratage en rentefordel, som de nu engang har bevilget på et tidligere tidspunkt (ingen jobmæssige, eller andre forhold har ændret sig, og kassekrediten er løbende blevet nedbragt (er nu ca. 20 % mindre end det oprindelige lånebeløb, og har aldrig været overtrukket eller lignende).

    Er der nogen, der kan bidrage med en opklaring? Gerne i form af facts / jura / henvisning, og ikke “I øvrigt synes jeg at bla-bla-bla…" 😉

    På forhånd tak!

    #181050
    AnonymForfatter

    “…salgs kassekredit…"

    Skulle have været …slags kassekredit…

    #181052
    MichaelForfatter

    Læs den aftale du indgik med banken da du oprettede kreditten. Med 99,99% sandsynlighed står der, at banken til enhver tid må ændre renten. Det er standard forretningsvilkår for alle banker så medmindre du decideret har indgået en speciel aftale om en kredit med fast rente så er der ikke noget at gøre.

    Og du ville jo have en henvisning så vi kan eksempelvis tage Nordea forretningsbetingelser for lån og kreditter:

    http://www.nordea.dk/sitemod/upload/root/content/nordea_dk/privat/vilkaar/gen_vilkaar_laan_kreditter.pdf

    Kig under afsnit 4

    #181054
    AnonymForfatter

    Tak for svaret…
    Jeg er klar over, at der ligger en form for vilkår bag aftalen.

    Det var mere generelt, jeg som sagt mener at have læst et sted, at hvis man én gang har forhandlet sig til fx 2 procentpoint bedre rente, kan banken ikke uden videre fratage dig denne fordel igen, så man ryger tilbage på samme rente som “alle andre".

    Det var denne formodning, som jeg håbede på at få endeligt be- eller afkræftet med dette indlæg 🙂

    #181056
    testForfatter

    den kan du roligt betragte som afkræftet

    #181112
    AnonymForfatter

    Fordi du ikke har hørt om det, eller?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.