Sammenligning af afkast ved hhv højrentekonto og obligationer?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92819
    AnonymForfatter

    Hej;

    Jeg er ved at få grå hår i hoved over, hvad jeg skal vælge:

    Jeg har 500.000,- som jeg gerne vil have anbragt mere hensigtsmæssigt end de er lige nu (0 % i rente). Jeg regner med at jeg skal bruge pengene om 3-4 år
    Mine overvejelser går på, hvilken metode der er den bedste: Skal jeg bare sætte pengene på en højrentekonto (f.eks. 250.000 med 3 års binding og 250.000 med 2 års binding)eller om jeg skal kigge på obligationer?
    Problemet er at jeg simpelthen ikke kan forstå obligationerne til bunds: Hvordan kan f.eks. “4 % Nykredit 01D 2015" til kurs 103,25 konkurrere med FIH 3 år med 3,75%?

    Derfor: Hvordan beregner man det teoretiske afkast for en obligation, som den ovennævnte?

    Det skal bemærkes at jeg bor uden for EU, men taler om DKK i Danmark, hvis det har betydning for, hvad der er den bedste løsning.

    På forhånd: Mange tak 🙂

    #181042
    testForfatter

    Nej det tror jeg du helt fint har forstået. Obligationer kan mindre sig over stadig handles

    #181060
    pppedeForfatter

    ChatoDK

    Det er mere kompliceret end som så, men…

    Du køber 100 kr obligation for 103,25 kroner. Der udtrækkes løbende obligationer, og du kan risikere at få den udtrukket til kurs 100. Du har derfor et tab på 3,25 kr. pr. udtrækning.
    Din effektive rente kan derfor aldrig blive 4% – og umiddelbart er den klart bedste forretning for dig at tage de 3,75%, da du derved også undgår kurtage på alt mellem 0,15%-0,75% afhængig af hvordan du handler.

    Det var den korte forklaring.

    #181086
    HalliHalloForfatter

    Spørgsmålet bliver stillet igen og igen: Der er stadig ingen sikre obligationer, der kan slå højeste bankindlånsrete på 3 års opsigelse.

    Så det undrer mig at man ikke lige checker i gamle svar før man stillet et nyt spørgsmål.

    Samme spørgsmål stillet igen og igen og igen er jo ikke ligefrem med til at øge troværdigheden på dette site.

    #181100
    AnonymForfatter

    Tak for svaret pppede. Du besvarede netop det jeg spurgte om, og som jeg ikke har fundet et klart svar på, andet steds på sitet.

    #181106
    HalliHalloForfatter

    Dette ville jeg tro var paratviden, hvis man overvejer at investere i obligationer. Ellers ville jeg da bare spørge min bank til råds.

    #181122
    AnonymForfatter

    Til HalliHallo:

    Du kunne måske (på en ordenlig måde) forklare, hvorfor der bliver solgt obligationer, hvor det tilsyneladende er en dårlig forretning?

    #181124
    testForfatter

    Hej chato, det var i grunde også sådan jeg læste dit spørgsmål. Altså at du udmærket har forstået hvad kurs rente og effektiv rente er, men at du bare ikke forstår hvordan en obligation kan handles op i den kurs. Ikke

    Det må jeg så indrømme at jeg heller ikke har nogen god opklaring på men et gæt kan jo være regler i pensioner om obl. Andel, dito i ingesteringsforennger kombineret med opfattelse af risiko. Over 750.000 er risikoen ve fin bank jo et tema.

    #181126
    AnonymForfatter

    En mulig grund til at vælge obligationer fremfor aftaleindlån, kunne også være at man havde brug for løbende at bruge noget af beløbet. Man får jo renter samt udtrukne obligationer hvert hvartal. 🙂 Istedet for at man får hele beløbet udbetalt om tre år.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.