Køb af andellejlighed- hjælp til en novice!? :)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92800
    AnonymForfatter

    Kære alle,

    Jeg står i den heldige situation, at jeg måske kan få lov at købe min farmors store andelslejlighed snart, da hun desværre skal i ældrebolig. Det er en meget attraktiv andelsbolig, og derfor en helt unik chance!

    Mit spørgsmål er omkring køb, lån og økonomi.

    Lejligheden koster ca. 900.000kr,
    Måndtlig ydelse er ca 4.000kr.

    Andelsprisen er fast, og er derfor meget lavt i forhold til hvad den ellers ville være i området (Kbh Ø)

    Min situation:

    Jeg er lige nu ved at skrive speciale på en forvaltningskandidat, og håber at få job med det samme, men kan risikere noget tid på dagpenge.
    Jeg ville flytte ind med min kæreste, der er på SU. Han ville dog ikke være med i købet af lejligheden i første omgang, men bo der som lejer.

    Indkomst:
    Min løn ved et job, ville være over 26.000kr, mdt. fra start. Hvis dagpenge, er satsen 13.000kr.
    Min kæreste / lejer: 8000kr

    Mine forældre har et hus, og ville evt. kunne stille sikkerhedsgaranti for mig, ift. banken. (Ved ikke om det er noget man gør?)

    Jeg har ingen gæld, men heller ikke nogen nævneværdig opsparing.

    ————————————

    Hvordan er mine muligheder for et lån, ville det realistisk være muligt at få lov at tage dette lån?

    Jeg ved ikke hvornår at købet ville blive aktuelt tidsmæssigt, men hvordan stiller det mig:
    – hvis jeg har et arbejde
    – hvis jeg er på dagpenge.

    Hvordan foregår sådan et lån?

    Håber meget at I kan rådgive mig 🙂
    Bedste hilsner Prikke

    #180766
    pppedeForfatter

    Hej Prikke

    Jeg er 100% sikker på, at din bank hjertens gerne vil give dig solid rådgivning baseret på din økonomiske situation. Herinde kan vi kun gisne, og vi kender intet til dit forbrug, din historik og dit rådighedsbeløb.

    Dog kan jeg sige, at det er svært at købe noget baseret på fremtidig indtjening – og også hvis man slet ingen opsparing har. Det kræver en solid økonomi. Hvis I bor to sammen, så er kravet til rådighedsbeløbet ca. kr. 10.000 og det har i umiddelbart svært ved at leve op til.

    En tommelfingerregel er, at du kan købe bolig for 3x årsindkomst fratrukket gæld. Ved andelsboliger er der dog en række andre forhold, der gør sig gældende, herunder bl.a. andelsboligforeningens økonomi osv osv.

    Helt konrekt i forhold til dine to spørgsmål:
    Hvis du har arbejde – måske kan du låne.
    Hvis du er på dagpenge – næppe.

    Det ville iøvrigt give rigtig god mening, hvis dine forældre kunne udnytte eventuel friværdi, som du kunne låne af dem. Men så begynder det at blive avanceret, og så ville jeg… taadadaaaa.. gå i banken og tage den snak. De vil rigtig gerne hjælpe dig, de lever jo af deres kunder.

    #180770
    peter holm larsenForfatter

    Hvis dine forældre vil stille garanti og har en tilstrækkelig økonomi til at sikre betalingen af lånet – er der mig bekendt “Ingen" banker der ikke vil låne dig penge – det vil I såfald være din og dine forældres økonomi der vurderes hver for sig og samlet.

    Så er du på dagpenge og dine forældre f.x. kan stille 100% garanti får lånet – så får du det også med garanti – selv om pppede mener noget andet.

    Men er helt enig i det er en fordel at spørge din bank til råds – for det vil være vildt rådgivning bare her at udtale sig om hvad du har råd til – når man intet kender yderligere herunder boligforeningens økonomi.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.