Ekstraordinær afdrag på realkredit???

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92798
    AnonymForfatter

    Har dette boliglån
    D – SERIE 23D ÅRG. 2035 5,0%
    FONDSKODE: 0926922
    OBLIGATIONSLÅN
    RESTLØBETID: 21 ÅR 10 MDR
    HOVEDSTOL: 350.000,00
    RESTGÆLD PR.01.05.2012: 298.948,92

    Har bundet 150.000 på 3,0 % konto i 3 år

    Har endvidere en kassekredit på 160.000 som ikke er udnyttet
    4,887% debetrente

    gebyr for hævning et beløb mellem 2% og 1% af det udbetalte beløb

    Er der mening i at lave ekstraordinær afdrag på realkredit nu eller senere

    #180738
    testForfatter

    med et beløb fra din kassekredit? nej

    med et beløb fra din bundne opsparing? nej i hvertilfald ikke de tre år er gået og efter vil det afhænge af hvordan du evt. er stillet i forhold til at låne kontanter til f.eks. en ny bil, rejsen, PC’er du ikke kan undvære eller en ny opvaksemaskine. Men umidelbart er en disponible kapital nødvendig som husejer.

    hvis det er din eneste gæld kunne du overveje at lave det hele om til en boligprioriet. sidste var danske bank signifikant billigere ind nordea. Dansk bank vil måske tilbyde dig at betale alle stiftelses omkostninger ved en boligprioritet. Du vil spare en hel del hvis du kan få en rente på 1,9 plus renten på indskudbeviser og din rente risko er kun på de 150.000 kroner du netop skylder

    #180744
    peter holm larsenForfatter

    Er ikke enig i Test – i at det ikke kan betale sig.

    Afhængig af dit behov for kredit ville du sandsynligvis med fordel vælge at omlægge dit realkreditlån til en boligprioritet (dvs. en kassekredit på ca. 294.000 kr.) – hvor du så vil have en variabel rente på ca. 2,5% p.a.

    Herefter kan du sandsynligvis med fordel opsige dit indlån på 150.000 kr. (ved ikke helt hvor længe de er bundet endnu) – og sætte det ind på din kassekredit på 294.000 kr., herefter vil du skylde 144.000 kr.

    Dette vil give dig en årlig renteudgift på 3.600 kr.

    De nuværende lån har en rente på ca 16.000 kr. årligt og en renteindtægt på 4.500 kr. – dvs. netto en udgift på 12.500 kr.

    Du vil således få en årlig besparelse på ca. 8.900 kr. – og har tilmed en kassekredit der er væsentlig billigere end den nu har.

    Så selv om det koster ca. 1.500 – 3.000 kr. at hæve indskuddet får tid – så er det hurtigt tjenet ind – også selv udgiften til at få lånet i banken som nok vil være en 3-5.000 kr.

    Så synes da klart det kan betale sig for dig – men ikke for banken naturligvis 🙂

    I fald skal du opsige dit lån senest pr. 30/4-2012 til indfrielse pr. 30/6-2012 – det vil kunne ske til kurs 100.

    #180752
    testForfatter

    Øh Peter inden du skriver at du er uenig med mig sku du nak læse hele mit svar. Dit regnestykke sku du nok lige checke en gang til.

    #180756
    peter holm larsenForfatter

    Klart nok, at hvis de 150.000 kr. står og venter på et snarligt bilkøb eller større investeringer i huset – er det ikke sikkert det er fornuftigt at afdrage på gælden.

    Men var nok så lidt for hurtigt – da jeg formodede, at de 150.000 kr. du havde i frikapital var en formue, du ikke inden for en umiddelbar nærhed ville forvente at bruge.

    Så hvis du udover de 150.000 kr. som du har bundet yderligere har kapital stående til eventuelle uforudseete udgifter et køleskab der går ned eling. så formoder jeg renten for disse penge er endnu lavere end de 3% du har bundet pengene til.

    Og så er fordelen ved at omlægge lånet til et banklån endnu større.

    I pt. betaler du trods alt ca. 5,5% i rente på det realkreditlån og det kan helt sikkert gøre billigere pt. Men er et meget lille realkreditlån du har tilbage – så hvis du forsat har en formodning om at spare lidt op løbende de kommende år – så er det efter min vurdering bare at komme igang med at få lånet omlagt.

    #180758
    AnonymForfatter

    Til orientering har jeg også 150.000 bundet 1 år. 1,75%

    endvidere er jeg folkepensionist

    #180772
    peter holm larsenForfatter

    Ja det viser bare hvor vigtigt det er at sikre dig den rigtige rente ved at binde et indskud i 1 år bør renten være mellem 2,5-3,0% pa.

    Så at få 1,5% af et indskud budet i 1 år, er umiddelbart en dårlig placering.

    #180776
    thsvForfatter

    Får selv 2 % på en konto uden binding.
    1,75% for binding i et år er for lidt.
    Jeg ville indfri lånet, når denne opsparing udløber, og trække på kassekreditten, hvis renten er så lav som du skriver (betaler selv 9,75% på kassekredit nu).
    Når den anden opsparing udløber, kan du så indfri kassekreditten.
    Undersøg evt. om det kan betale sig at opsige opsparingen med binding i 3 år, husk dog at beregne at renter giver skattefradrag, hvilket et gebyr ikke gør.

    #180782
    testForfatter

    Hvis du er folkepensionist bør de låne form også afspejle det videre førløb. Måske er det helt andre ting du sal over veje? Hvornår sælger du dit hus? Vil du lave et nedsparingsån? Eller ? Hvis du har indtægt nok fra pensions ordninger osv kan du finansiere den gæld billige pt ind det lån du har ja men hvad er den videre pan?

    #180794
    AnonymForfatter

    Takker for de mange indput nu trækker jeg mig tilbage og overvejer nu situationen.

    #180870
    peter holm larsenForfatter

    Hvordan gebyr ved førtidig hævning bliver beskattet – eller rettere om der er fradrag elller ej – er ikke så let at afgøre som “THSV" skriver. Et gebyr for førtidig hævning kan godt være fradragsberettigede som renteundgifter.

    Det afgørende er om banken indberetter gebyret til SKAT som et gebyr (dvs ingen indberetning) eller som en renteudgift (dvs. indberetning til SKAT). Der er noget forskellig praksis fra pengeinstitut til pengetinstitut – så det sikreste er altid at spørge banken, hvorledes de indberetter en eventuel “rentedekort" som vi vil kan kalde det gebyr der er tale om.

    Du kan i stedet for at indfri lånet få det overført til en boligkassekredit (der er renten typisk kun 2-3% pa.) – men må du afgøre lidt ud fra hvor længe du forventer at skulle trække på din anden kassekredit – hvor du betaler knap 5% i rente. Det koster nok en 4-6.000 kr. at få flyttet faciliteten over til en trækningsret i en bank med pant i din ejendom. et gebyr der IKKKE er fradragsberettiget.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.