Udbetaling af ratepensioner

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • KFJForfatter
    Indlæg
  • #92797
    KFJForfatter

    Hej “derude"

    Hvis man ønsker ratepensioner udbetalt på een gang, ved jeg godt der er afgift på 60% men skal man derudover også betale SKAT?

    På forhånd Tak samt God Påske til alle

    #180704
    AnonymForfatter

    Nej, der skal ikke betales skat af det udbetalte beløb. For at få udbetalt ratepensionen på én gang skal den opsiges, og afgiften på 60% anses for at være tilstrækkelig som straf.
    Generelt er det en skidt ide at opsige pensionsordninger, for det er penge, man kan have behov for, når man ikke længere kan være aktiv på arbejdsmarkedet. Måske er der forsikringsordninger knyttet til ratepensionen, fx livsforsikring og forsikring mod tab af erhvervsevne, og de forsvinder samtidig med opsigelsen.
    Men i forbindelse med gældssanering kræves det som regel, at pensionsordninger opsiges, så det udbetalte beløb kan anvendes til dækning af gæld.
    Hvad er grunden til, at du ønsker at opsige ratepensionen?

    #180710
    HalliHalloForfatter

    Ja, og også god påske til dig, og jeg vil også gerne vide hvorfor du vil have pengene ud nu? At betale en merskat på op til 22% (i forhold til bundskatten på ca. 38%) er da ikke særlig smart.
    Men Ok, du kan have mange andre grunde til at ophæve, især hvis der er tale om et mindre beløb.

    #213652
    AnonymForfatter

    hej – har en mindre ratepension , og har set pension danica, tager sig godt betalt for adm. nemlig 2%, beløbet svarer til kr 86000, på 10 år.
    årlig udb på pensionen er 13000, overvejer derfor at opsige og betale de 60% til skat,
    er 66 år og mener jeg selv kan adm, min opsparring .
    er der andre muligheder, feks. omlægninger ell. anden måde at spare de ca 20 % i ekstra skat

    #213654
    morsdrengForfatter

    Du bør nok overveje din plan en gang til.

    Du betaler 60% i afgift hvis ratepensionen udbetales i utide, men hvis den udbetales efter reglerne, dvs. over mindst 10 højst 25 år bliver de årlige udbetalinger beskatte som almindelig indkomst, sandsynligvis med omkring 40%, alt efter den indkomst du har når din ratepension udbetales.

    At betale 20% mere for at få udbetalt ratepensionen på en gang for at spare et gebyr til pensionsselskabet lyder absolut ikke som en god ide – tværtimod.

    #213670
    HalliHalloForfatter

    Hej beste

    Mon dog dit regnestykke er rigtigt? Omkostninger på 86.000 kr. over 10 år ved en udbetaling på årligt kun 13.000 kr.
    virker ikke helt realistisk.

    Har du mulighed for at flytte ordningen over til en bankordning, så er det jeg kan anbefale, når du åbenbart også selv har forstand på.

    Ellers er der ikke andre relevante muligheder for at spare de ca. 20% i skat.

    PS: Du kan nok ikke få din pension udbetalt over 25 år, som “morsdreng" nævnte, da du allerede er 66 år, så det bliver i dit tilfælde 19 år, men det ved du jo sikkert godt alt sammen.

    #224404
    TrappenForfatter

    Der er et element mere.
    Ratepensionen bliver modregnet i pensionstillægget.

    Det er vel en grund til at få den udbetalt omgående.

    #224406
    TrappenForfatter

    Ratepension bliver modregnet i pensionstillægget.

    Så det er vel en grund mere til at få den udbetalt her og nu?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.