gæld fra tidligere bolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92794
    AnonymForfatter

    Hej
    Hvis man har gæld fra et tidligere hus/lejlighed er det så muligt at lægge det sammen med et evt. nyt realkredit/boliglån på det nye hus?? eller hvad er mulighederne?? Kassekredit eller forbrugslån ??

    #180658
    OBSForfatter

    Kun hvis du har friværdi i det nye hus. Ellers finansieres restgæld fra tidligere bolig normalt med et forbrugslån.

    #180662
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar. Kan man vælge afdragsfrit på realkreditlånet, og boliglånet kører over 20 år som planlagt og vælge af komme af med et forbrugslån først, ville det måske være en løsning??

    #180664
    OBSForfatter

    Hvis banken eller kreditforeningen vil godkende det, så ja. Men om det er specielt sandsynligt kan jeg godt være tvivlende overfor. I dag ser bankerne nok også helst at man kommer med noget opsparing der kan dække udbetalingen på huset men der er næsten ikke andet at gøre end at spørge i banken.

    #180668
    AnonymForfatter

    Det er jo lidt svært af have en opsparing med når man køber hus, når man samtidigt har en gæld med fra det hus man har solgt.

    #180674
    MichaelForfatter

    Korrekt. Det er svært at have opsparing når man kommer ud af et hus med gæld. Det er til gengæld også meget svært overhovedet at blive kreditgodkendt til et nyt huskøb når man starter ud som insolvent så undersøg om du overhovedet kan få et lån. Hvis gælden er over 200K får du næppe noget nyt hus.

    #180676
    AnonymForfatter

    Vi har en gæld på ca.60000 kr fra gammelt hus og har fået lavet en beregning, der siger at vi har et ok rådighedsbeløb på ca. 18.500 kr her skal så trækkes en gæld fra på ca. 60000 kr.

    #180680
    OBSForfatter

    Jeg antager at I p.t. bor til leje?

    Hvis jeg var jer ville jeg starte med at få den gæld på 60.000 kr. bragt ud af verdenen og så gå i banken derefter. Med et så stort rådighedsbeløb burde det være muligt at få den gæld betalt ud ret hurtigt. Hvor mange personer er I i husstanden og hvordan ser jeres økonomi i øvrigt (udbetalt løn, faste udgifter, osv.)?

    Som Michael også skriver er det temmelig svært at blive godkendt til køb af fast ejendom hvis man allerede fra starten har gæld.

    #180682
    AnonymForfatter

    nej, vi ejer stadig boligen, da den først lige er blevet solgt

    #180684
    AnonymForfatter

    Og rådighedsbeløbet er det vi har hvis vi køber det nye hus, når alle faste udgifter til lån og forbrug o.l. dvs. det vi skal leve for. plus gæld fra nuværnde hus

    #180686
    MichaelForfatter

    60.000 kr. i tab på et hus er heldigvis overkommeligt, men stadig har I ingen opsparing og derved intet at stå imod med ved uforudsete udgifter. I bør koncentrere jer 100% om at få afviklet gælden, få etableret en opsparing på 50-100.000 kr. og så tage huskøbet op igen. Flere af de banker der overhovedet vil gå med til en 100% finansiering af huskøb med afdragsfrit lån vil kræve at afdragsfriheden bruges til det dyrere boliglån ved at løbetiden maksimalt kan antage 10 år på boliglånet.

    #180696
    AnonymForfatter

    Der er ingen grund til at være så pessimistisk, Michael. Det kan altså godt lade sig gøre at købe nyt hus med en væsentlig gæld fra salg af en tidligere ejerbolig, for det har vi lige gjort. Se indlægget “Mon vi får et ja i banken?".

    I øvrigt rådede vores bank os til at lægge pengene til udbetalingen i stedet for at få gælden ud af verden, spørg mig ikke hvorfor, men det var det, som vi fik besked på og endte med at gøre.

    Alting er ikke sort/hvidt! Det afhænger meget af folks historik i banken, generelle privatøkonomi osv.

    Hansenlotte9: Det skal nok lade sig gøre. Kr. 60.000 er ikke meget, så personligt tror jeg på, at banken nok skal se med milde øjne på det, hvis I ellers normalt disponerer fornuftigt. Held og lykke!

    #180698
    MichaelForfatter

    http://politiken.dk/tjek/penge/boligmarked/ECE1434389/krisen-skaerper-krav-til-boligkoebere/

    Citat: Skal du have et lån, er det klogt at have opsparing i banken. Det er nærmest en nødvendighed, lyder det fra Danske Bank

    Boligkøb med negativ formue er muligt for nogen ja, men i langt de fleste tilfælde må man forvente et afslag. Uanset om det er muligt eller ej er det i alle tilfælde dumt at starte ud som boligejer med en stor negativ formue. Din situation er jo heller ikke lig trådstarters idét du tilsyneladende har haft en sum penge at putte i projektet. Det har trådstarter ikke.

    Lur mig iøvrigt ikke om banken har fået dig til at bruge kontanterne på udbetalingen mens du har beholdt et relativt dyrt usikret lån. I såfald har de taget næsen på dig.

    #180700
    AnonymForfatter

    Der tager du fejl! Banken har på ingen måde taget mig og resten af familien ved næsen. Godt nok, havde vi en restgæld som er finansieret med et dyrt forbrugslån, men dette lån har vi lige rykket over i GE Money Bank til en væsentlig lavere rente. den der ler sidst ler som sagt bedst, og det gjorde vi! Så jeg ved ikke hvem der tager hvem ved næsen, men i hvert fald har vi fjernet risikoen for banken, hvor vi nu ikke har andre forpligtelser end et boliglån på 6,2% der dækker 15% af købsprisen.

    #180702
    MichaelForfatter

    Ja, det er jo glimrende så Kubus. Men stadig gælder for trådstarter at vedkommende ingen opsparing har som du havde og sandsynligvis heller ikke tjener 1,3 mio om året. Står man med en middel indkomst og negativ formue så ER det altså bare stort set umuligt at købe ejerbolig i dag.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.