Andelsboligkøb som studerende

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92755
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Jeg skriver for at få nogle gode input til mine overvejelser omkring andelsboligkøb.
    Jeg er 22 år og studerer på en uddannelse som bør sikre en relativ god indkomst. Jeg er på 2. år af studiet. Jeg har et mindre su-lån på cirka 60.000, fordi jeg var nød til at flytte hjemmefra i gymnasiet. Har ikke en opsparing værd at nævne. Jeg har et netto beløb på 10.300 om måneden. Har cirka 1000 kr. i faste udgifter udover leje til kollegium. Derudover budgetteret med 3600 til rådighed og 500 til opsparing. Hvilket efterlader 5.200 kr. om måneden. Jeg har set på en andelslejlighed til 475.000 med ydelse på 1600 per måned.

    Vil I mene det kan lade sig gøre, eller bør jeg fokuserer på at spare op og vente til jeg er tættere på min kandidat?

    #180120
    AnonymForfatter

    Spar op og tag et SU-lån, så du har et større beløb, du kan lægge i udbetaling.

    #180134
    AnonymForfatter

    Flertallet af bankerne vil afvise et andelsboliglån baseret på den aktuelel økonomi.

    Jeg skal ikke afvise, at der kunne være en enkelt bank, som vil give lånet, men med det boligmarked vi står i, er det økonomisk set ikke i din interesse at købe andelsbolig.

    1. Andelsboligerne vil ikke stige i pris de kommende år, fordi finansieringsmulighederne ser ud, som de gør. Tværtimod er det sandsynligt at vi kommer til at se prisfald.

    2. Den 55-60 m2 andelsbolig du eventuelt vil kunne købe nu som 22-årig 2. års studerende vil næppe dække dit behov når du er færdiguddannet og formentlig skal til at stifte familie. Din investeringshorisont er ganske enkelt for kort.

    3. Selv ved andelsboligkøb er der relativt høje transaktionsomkostninger forbundet ved køb og salg, hvilket er problematisk med en kort investeringshorisont.

    Alt i alt, så er du bedere stillet med at leje en bolig de kommende 3 år.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.