Rimelighed i renteniveau

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • HCL18Forfatter
    Indlæg
  • #92751
    HCL18Forfatter

    Hej alle

    Håber I kan hjælpe lidt.

    Vi har et boliglån på 300.000 kr.i Sparekassen Sjælland hvor renten er hævet til bankens maksimum på åop 11,3 %.
    De begrunder rentestigningen med at de ikke har sikkerhed i vores bolig mere pga. krisen og boligprisernes fald.

    Er der rimelighed i at bankkunder med sikkerhed betaler en rente på 5,8 % åop og dem udensikkerhed tager de næsten det dobbelte i rente, det vil sige en rente stigning på over 40% fra vi optog lånet på de 7,5 % til niveauet i dag på 11,3 %

    Jeg kunne forstå at der var forskel på 2 til maks 3 % på renten men ikke næsten det dobbelte, det er der ingen begrundelse for.

    Vi er som de fleste andre teknisk indsolvent og kan ikke skifte bank, vi afdrager med alt hvad vi kan af vores måndelige løn, men det er lidt at sparke til dem som ligger ned i forvejen.

    Er der andre muligheder, enten ved at optage andre billigere lån?

    #179956
    MichaelForfatter

    Ja, det er en ærgelig situation, men et lån der overstiger boligens værdi er reelt et forbrugslån og så er 11,3% ikke voldsomt meget.

    Generelt er det bare de seneste 12 mdr. sket en voldsom polarisering boligejerne imellem. Eksempelvis har jeg kun RK-belåning i F1 og betaler under 2% i rente inkl. bidrag. Så er der de mange som dig der skal bøde fordi pantet er blevet voldsomt forringet i værdi og gælden overstiger boligværdien.

    Men ellers kan du jo så spørge dig selv om det er rimeligt at de solvente boligejere skal betale for de insolvente? Det er der vel endnu mindre rimelighed i.

    Dit eneste alternativ er at søge en anden bank, men er du teknisk insolvent er der ikke mange der vil røre ved dig desværre.

    #180000
    HCL18Forfatter

    Takker for indlæget.

    Vi har fuld forståelse for at dem som kan stille sikkerhed skal ikke betale same høje rente som dem der ikke kan, men en fordobling i renten er vel ikke rimelig?

    Det svare vel til at nogen skal betale 10 kr for en liter mælk og andre skal betale 20 kr. i samme butik.

    #180004
    AnonymForfatter

    Her går du altså galt i byen, du har jo ikke betalt for – men i stedet lånt mælken.

    Person A låner hver dag 1 liter mælk, hver d. 1 betaler han for de liter mælk der nu er hentet – sådan har det været de sidste 20 år og betaler han ikke, kan købmanden hente hans bil og beholde den. Person A betaler 10 % mere for mælken.

    Person B har ingen bil og har kun hentet mælk i 1 år hos købmanden, købmanden kender endnu ikke kunden godt nok og er lidt nervøs for, at han en tilfældig dag d. 1 ikke ser manden igen, derfor betaler person B 20 % mere for mælken.

    Forskellen i prisen, er risikoen for – at personerne dukker op, samt den sikkerhed købmanden har i de forskellige individer.

    #180040
    Daniel (2)Forfatter

    Sagen kan godt ses fra begge sider, men man må måske spørge sig selv hvad en bank på lang sigt får ud af at presse flere penge ud af mennesker der sidder stramt i det i forvejen og er teknisk insolvente, det kan jo godt være skubbet udover kanten ved en så dramatisk hævning af renten.
    I det mindste burde renten da kun gælde for den del af lånet der betragtes som uden sikkerhed.

    #180042
    AnonymForfatter

    Jeg det fair nok at renten er dyre, hvor meget på beror på en risiko vurdering.

    Men jeg er enige i det i det mindste kun burde gælde den del af lånet der betragtes som uden sikkerhed, at et todelt lån. Det ville være fair for både bank og kunde.

    #181882
    SkriverkarlForfatter

    Hej HCL18.

    Jeg vil gerne i forbindelse med dig. Du kan kontakte mig på mail fj@eb.dk eller mobil 2020 0565.

    Flemming Jørgensen
    Journalist
    Ekstra Bladet

    #181884
    AnonymForfatter

    Åh nej, endnu en klynkehistorie på vej til Ekstra Bladets forside….

    #181894
    AnonymForfatter

    HCL: En mulig løsning på dit problem kunne være følgende.
    Først skal du have lagt et budget der viser 100% hvad du har af indtægter og udgifter, og skær alle udgifter fra der ikke er absolut nødvendige. Når du så har gjort det.

    Så skal du nok ud og finde nogle gode venner, familie eller lignende der har noget friværdi. Nogle der virkelig stoler på dig og kan se at dit budget er realistisk. Så får du dem til at optage et billigt lån, som det er nu kan du få nogle utroligt billige flekslån. På den måde burde det skabe luft til at der kan afdrages på de dyre lån du har.

    Spørgsmålet er bare om lånet er for lille til at det kan betale sig at lave denne manøvre.

    Håber det gav mening for dig.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.