Omlægning af realkreditlån – billige renter

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92731
    AnonymForfatter

    Tror at vi alle er enige om at renteniveauet i Danmark er enormt lavt i øjeblikket. Vi er derfor selvfølgelig nogle der spekulere i fremtidige besparelser. Vi er blot lidt i tvivl om det kan betale sig. Situationen er således.

    Lånet er på 3.000.000, hvor vi på nuværende tidspunkt har en F2 til 2,17% i rente. Lånet skal refinansieres i marts 2013. (der vil det altså ikke koste noget at omlægge lånet)

    Men nu kan vi se, at vi kan få en F5 til 1,8% i rente, hvilket vil give os en månedlig besparelse netto på 500 kr, og samtidig vil sikre os 5 år fremad.

    Det lyder jo som det bedste at gøre, men hvis vi vælger at omlægge nu vil vores hovedstol stige til 3.070.000 kr. altså med 70.000 kr.

    Jeg ser regnstykket således:
    – Vi skal afdrage 70.000 kr. mere over de næste 30 år
    – Vi sparer de næste 5 år 30.000 kr.
    – Vi får en sikkerhed i voreslån de næste 5år, men en enormt lav rente.

    Men hvad bør man gøre? – Skal man have is i maven til marts 2013, og håbe på at renterne ikke er steget for meget?

    Håber på lidt hjælp til vores forvirrede hoveder 🙂

    #179704
    HalliHalloForfatter

    Der er ikke nogen herinde, der kan spå om fremtiden, mange har spurgt om nøjagtig det samme, men får heller ikke noget svar.

    Har du spurgt i din bank og/eller realkredit hvad de mener om sagen?

    #179706
    AnonymForfatter

    Nej det er jeg klar over – Har bare en fornemmelse af at det umuligt kan blive meget billigere at låne, end det er nu. Tænkte bare at vi godt kunne bruge andres meninger omkring det. Kan godt se at en forøjelse af hovedstolen på 70.000 kr. kan lyder voldsomt, men tænkte også på sikringen og den lave rente de næste 5 år.

    I banken synes de at det ville være en god idé, da det ville sikre os i de 5 år. Således at vi kunne afbetale på vores banklån først.

    Men kan ikke helt gennemskue om de i den situation er rådgiver eller sælgere ? 🙁

    #179714
    HJLForfatter

    Sælgere.

    Jeg har læst mange ganske fornuftige spådomme hvor eksperter tror på lave renter et godt stykke tid endnu og det er jeg nok ikke den eneste der dels har læst og dels tror på.

    Jeg er selv gået fra F1 til f3 men det skyldes mest af alt at jeg gerne vil kende vores ydelse og som dig tror på at renten er historisk lav pt. Jeg tror dog på ingen måde at renten er steget så meget at du kommer til at fortryde at i venter.

    Du ved nok bedst om 30.000 over de næste 5 år er mere værd for jer end ekstra 70.000 over de næste 30 år

    Hvis du tror på stigende renter og ønsker sikkerhed hvorfor så ikke tage et lån med fast rente?

    Så kan du jo også skære af restgælden på et senere tidspunkt 😉

    #179716
    HJLForfatter

    Min anbefaling vil derfor umiddelbart være at vente til om 1 år og så lave jeres profil om til f3 eller f5 der alt efter hvordan niveuet og situationen er på det tidspunkt. Husk at i låser jer lidt med et f5

    #179718
    AnonymForfatter

    Mange tak for svar HJL. Kan godt se fornuften i det du siger, måske man bare burde have is i maven og vente til om et år. Som udgangspunkt ligger vi det samme som sad vi i et fastforrentet lån, afdrager bare ekstraordinært på banklånene, så vores økonomi ville sagtens kunne holde hvis der kom rentestigninger. Så sparer man også de penge på omlægningen.

    Korrekt at man låser sig lidt fast med et f5, tænker bare på sikkerheden i det. Vi er et ungt par og ønsker børn i den nærmere fremtid, derfor det ville være rart med lidt sikkerhed der, har hørt det er ganske bekosteligt med sådanne små rollinger 😉

    Om ikke andet hvis renten skulle stige, ville den næppe stige med 1 procent fra den ene dag til den anden, det ville jo få folk til at gå i chok, og i værste tilfælde ville folk endnu en gang holde på pengene. Verdensøkonomien kører jo nu kun en gang rundt når man bruger penge 🙂

    #179722
    HJLForfatter

    Hvis i sidder i drømmehuset så er f5 om 1 år, helt fint, husk at køb blomster til konen i ny og næ.

    Ja børn er dyre så rigtig god ide at få fjernet det dyre boliglån, men husk også at spar op. Har din bank ikke mulighed for at give dig samme rente på indlån som på boliglånet for så slipper du jo for at binde pengene i huset lige med det samme. Det kan man få i danske bank hvis lånet lever op til alle forhold der kræves.

    Jeg tror på at når renten begynder at stige så kan det gå stærkt 1% på et par måneder er nok ikke helt urealistisk men nej det bliver ikke i år tidligst i 2013 det er også det man høre fra ECB.

    Lige en fodnote, prøv at se om du ikke kan komme til at tale med en anden rådgiver fra banken det kunne være lidt sjovt, jeg tror nemlig at der kunne komme et andet svar end den første du talte med. Det her er ikke en let sag og der er ingen af dem/os der spår som vil give dig en garanti så i sidste ende er det et spørgsmål om hvordan i sover om natten. Det at i har råd til stigende renter vil i min verden blot gøre valget endnu lettere. Nej tak til 70.000 ja tak til mere uro i eu om 1 års tid når i skal tilpasse lånet.

    Ps. God fornøjelse med børnene, husk de er sjovest at lave og skrup så i seng og få det ordnet ;0)

    #179738
    MichaelForfatter

    Mig bekendt koster det vist kun i omegnen af 500 kr. af ændre refinansieringsperiode. Det er ikke en fuld omlægning af lånet der skal til hvis I altså vel at mærke omlægger til F5 i forbindelse med en refinansiering.

    Iøvrigt kan renten sagtens stige 1% eller meget mere fra den ene dag til den anden. Se blot på efteråret 2008 hvor renten steg flere %-point på meget kort tid.

    Til trods for at jeg ellers flere gange har advaret mod F5 flere gange herinde må jeg indrømme, at jeg selv overvejer samme manøvre i december måned hvis renten ellers stadig ser ligeså attraktiv ud. Den helt store ulempe ved F5 er det store kurstab man må æde hvis man skal indfri lånet før tid så det kræver, at man er rimelig sikker på at man vil blive boende i mindst 5 år.

    #179742
    thsvForfatter

    Kurstabet er jo nærmest ikke eksisterende ved den lave rente, som F5-lånet optages til!

    Det er værre med et F5-lån til 4-5% i årlig rente, der skal indfris med 2-3 år tilbage og F2-3 rente på 2% på indfrielsestidspunktet, så koster det op til 9 point i kurstab ved førtidig indfrielse.

    Besparelsen nævnt i denne tråd er for lille til at manøvren med omlægning kan betale sig, så hellere ændre refinansieringsprofil om et år, hvor det typisk kun koster 500 kr i gebyr.
    Skaden er jo sket, I har ved F2-lånet valgt en rente på 2,1% i 2 år, desværre i en periode hvor F1-renten er historisk lav og under 1 %. Glæd jer over det forøgede rentefradrag ved den lidt højere rente, og husk at selv 2,1% i rente er meget billigt, et fastforrentet lån koster trods alt omkring 4% (begge plus adm.bidrag).

    Husker stadig sommeren 2009, der var flere af disse spørgsmål om omlægning F1 til F1, hvor folk havde rente på 5,2 op til 6,3% alt efter hvornår renten var fastlåst.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.