Nordeas nye kassekreditsprakis ???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92718
    AnonymForfatter

    Vi har en samlet indtægt på lidt over 900000/år, excl. pension på ca. 100000/år
    Det overraskede mig lidt, at vi fik ikke mulighed for udvide lønkontoens tilknyttede kassekredit fra på 10000 kr til bare 30000 kr.

    Er det noget nyt fra Nordea ?

    #179544
    MichaelForfatter

    Hvad skal man med en kassekredit på 30K når man tjener 900K om året? Med en månedlig indkomst på 75K burde det vel være en smal sag at spare sølle 30K op.

    #179546
    AnonymForfatter

    “en smal sag at spare sølle 30K op" – Det er irrelevant. Det var ikke det jeg spurgte om ;o(

    #179548
    MichaelForfatter

    Nej, det er ikke spor irrelevant for det er præcis hvad bankens også undrer sig over. I må have et ekstravagant stort forbrug og den slags mennesker er banken ikke interesserede i at låne penge ud til.

    Lær at sætte tæring efter næring (og næring er der nok af i jeres tilfælde).

    #179554
    AnonymForfatter

    Michael leger bankmandens talerør, men virkeligheden er nok mere nuanceret.
    Bankerne har strammet op om udlån, og kassekreditter betragtes som udlån uanset om beløbet er trukket eller ikke. Man skal nok være rigtig heldig for at få udvidet sin kredit lige for tiden, og det gælder uanset om man har let eller svært ved at afdrage sit lån.
    Set fra bankens side må det være relativt let for jer at spare de 30.000 kr. op, og hvis baggrunden for at bede om udvidelse af kreditten er, at I ind i mellem har brug for at trække store beløb på kontoen, jå så betyder det, at de opsparede 30.000 kr. vil stå og blomstre på kontoen til ingen rente, indtil I får brug for dem. Sådan vil banken gerne ha’ det.
    Jeg er ikke uenig i forundringen over bankernes adfærd, men vi kan nok ikke gøre noget ved den sag. Derimod kan man planlægge sin økonomi og sætte opsparede midler ind på konti med fornuftige renter og bruge netbanken til at flytte pengene til forbrugskonti. når der er behov for det. Hvis blot tilstrækkeligt mange nægter at få en dårlig behandling i banken, skal konkurrencen om kunderne nok ændre på situationen.

    #179556
    HJLForfatter

    Jeg har ikke hørt om noget nyt. Med så fine lønninger må der være meget store faste udgifter eller andre store forpligtigelser. Højt forbrug alene vil ikke betyde afslag, mm. Selvfølgelig at i ofte er i overtræk og eller ofte har svært ved at betale jeres regninger.

    Hvis jeres rådighedsbeløb er ok og i ikke har gæld til op over begge ører vil en kassekredit på 30.000 være let at få.

    For hvordan står banken nu? Lige til en udskiftning.

    Mm. Du mangler at fortælle halvdelen af historien så skift da bank.

    #179562
    AnonymForfatter

    Det skal tilføjes, at vi har en ok/afbalanceret økonomi: indtægter kontra forbrug. Vi har, siden skiftet til Nordea (16 måneder siden) ikke har haft et eneste overtræk. Det at bede banken om en relativt beskeden kreditsudvidelse, og blive afvist, undrer det os meget. Vi troede, at vi havde en ok kreditværdighed!

    Inden vi skiftede til Nordea, havde vi en kassekredit på 120000 (i Nr. Sundby Bank)

    Vi har altid brugt kassekredit til noget absolut nødvendigt = noget uforudset og ekstraordinært!

    Bemærkning: Jeg vidste ikke, at man kunne få gratis adfærdsregulerende/god moralsk forbrugsrådgivning herinde ;o)

    Tak til TOVE og HJL for jeres konstruktive tilbagemeldinger!

    #179880
    AnonymForfatter

    Tag din kones dankort og spar op i 3 mdr

    #179954
    AnonymForfatter

    Har i overvejet Spar Nord Bank?

    Med den indtægt burde i være en drøm for ethvert pengeinstitut.

    #179986
    AnonymForfatter

    Skrummel: Jeg havde faktisk overvejdet det, men hun truede med div. hurtiglån 😉

    Frikadelle: Nu er vi flyttet til Esbjerg-området. Har du nogen erfaring med nævnte bank? Vi har overvejet Frøs Herreds Sparekasse eller den danske bank.

    #179988
    AnonymForfatter

    Siden i bor i Vestjylland kan jeg varmt anbefale Varde Bank.

    Spar Nord Bank har jeg kun hørt godt om.

    Måske en lille lokalbank var løsningen?

    Jyske Bank er også en mulighed men Danske Bank vil jeg selv gerne væk fra.

    #180006
    AnonymForfatter

    Altså, der må jo være et eller andet i jeres økonomi du ikke fortæller!

    Jeg er studerende på udeboende SU, har samtidig et fritidsjob til ca. 92 K før skat om året og min kassekredit har siden jeg blev en 20 stykker været på 35K. Den er dog ikke udnyttet i øjeblikket og bliver det forhåbentligt heller ikke!

    Jeg har en 150K stående i aktier og obligationer, samt en 50K på diverse konti.

    Banken må jo obviously betragte jer som en bad credit event, siden de nægter jer en forhøjelse til et beløb i den størrelsesorden!

    #180016
    BertelsenForfatter

    Frikadelle – Varde Bank gik konkurs i 1992.

    Danbase – Frøs er en solid lokal sparekasse.

    #180442
    AnonymForfatter

    Hej danbase.

    Jeg kan kun anbefale Lån & Spar Bank, som også har en lokal afdeling i Esbjerg: https://www.lsb.dk/lsb/content/om_laan_spar/rc/fynjylland/esbjerg/Artikel

    Min kone og jeg er rigtig glade for vores rådgiver i LSB – det er sobert, solidt og uden dikkedarer. Når vores løn går ind, får vi 5 % i rente (ja, du læste rigtigt!) og lønkontoen er født med en kassekredit på 50.000.

    Vi talte med en rådgiver i Nordea, da vi skulle finansiere hus, men efter det møde, går der meeeeget lang tid, før jeg sætter mine ben i den bank igen!

    #180456
    thsvForfatter

    Vil du godt henvise til denne kontotype, eller er det en modkonto til et prioritetslån, for i så fald tilbyder Nordea m.fl. jo det samme.

    Jeg kan umiddelbart kun finde en konto med gebyr på 30 kr månedligt og rente på 2,75% på de første 25.000 kr.

    https://www.lsb.dk/lsb/content/produkter/priser/renter/Article

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.