Køb bolig

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92717
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg overvejer at at købe en bolig.
    Jeg har et arbejde men min samlever er på kontanthjælp.
    Spørgsmålet er så om hendes indkomst kan danne grundlag til lånet, eller men kun kigger på min indkomst ?

    #179518
    HalliHalloForfatter

    Det er såvidt jeg ved er det alene din indkomst banken vurderer efter.

    Men hvorfor overhovedet købe bolig i et nedadgående marked. Spar istedet 20% op af boligens pris, så du/I er uafhængige og dermed ikke behøver at optage dyre boliglån.

    Og måske har samleveren et job til den tid, så det hele går op i en større enhed til glæde for alle parter.

    #179524
    HJLForfatter

    hun må ikke eje hus på kontanthjælp så svaret er nej.

    #179526
    OBSForfatter

    Din kæreste må ikke eje noget når hun er på kontanthjælp og dermed kan hun ikke stå på skødet til huset. Dermed er det også kun din indtægt der kan danne grundlag for optagelse af et lån.

    #179536
    TobiasAK89Forfatter

    Korrekt.

    Du bliver kreditvurderet alene på baggrund af din indkomst. Men kravet til rådighedsbeløb vil stadig være baseret på jer begge to. Så du skal virkelig have en fin løn, for at få lov til at købe en ejendom.

    #179538
    HalliHalloForfatter

    Man må ikke have mere 10.000 kr., og det rækker ikke langt til boligkøb.

    Derimod må man jo godt blive boende i sin egen bolig, hvis man er i arbejde og ryger på kontanthjælp. Her kan man så låne af kommunen til at betale rimelige renter og afdrag. Dette kan man selvfølgelig ikke gøre hvis huset allerede er overbelånt og udgifterne til renter mv. er meget høje, der må man så sælge.

    Dette bare til orientering.

    #179542
    MichaelForfatter

    Det er noget sludder. Hvis der er friværdi i huset skal kommunen kræve at borgeren sælger huset og lever af overskuddet før der kan udbetales kontanthjælp. I enkelte tilfælde kan kommunen give kontanthjælp selvom borgeren bor i egen bolig, men det er så afgjort undtagelsen.

    Kommunen er ikke en bank der kan lånes i efter forgodtbefindende.

    #181144
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar, jeg har nok ikke precesiret mit spørgsmål godt nok.
    Problemet ligger i at min samliver detsvære ingen udsigter til et job har fordi hun har en kronisk sygdom,
    Derfor vil hendes indkoms aldrig blive højere end den er nu.
    Jeg er godt klar over at HUN ikke må eje fast ejendom, men må hendes inkomst ikke bruges til at denne grundlag til det ”store regnskab” hvis man kan sige det sådan ?
     
    Vi har i alt 33.000 kr after skat udbetalt
    8000 kr i faste udgifter uden udgift til nuverende leje bolig.
    Jeg har en opsparing på ca 100.000 kr
    Kan jeg da ikke købe et hus til 1.200.000 ?

    #181148
    testForfatter

    Den samleverens indtægt vil nok næppe kunne blive regnet med, men glem at den spekulation. Hvis du har råd skal du nok få lov at låne. Lav et budget, finde årsopgørelse og løn sedler frem. Ring til et par banker, kontakt rd osv. Hvis dit budget fren du kan kun få nej.

    Du kan alligelvel ikke bruge svarene i de er forum til meget nede i banken.

    Hvis det bliver et nej så spar op et år mere og prøv igen

    #181154
    OBSForfatter

    @irfoza:

    Det du måske også skal tænke på at banken nok også vurderer situationen ud fra at du kan miste dit job – hvordan ser situationen så ud? Vil du/I kunne blive boende i den bolig og stadig betale de faste udgifter?

    Men som test er inde på, få lagt et budget og kontakt nogle banker for at høre hvad de siger til det. Det er ikke en helt oplagt situation du står i så der kan nok siges både for og imod og derfor er det bedre at du får et mere konkret svar fra en bank.

    #181158
    MichaelForfatter

    Nej. Eftersom hun ikke kommer til at stå som debitor så kan banken ikke opkræve penge af hende hvis I på et tidspunkt skulle gå ned med flaget og huset går på tvangsauktion. Eller sagt med andre ord: Sikkerheden er mindre med kun én debitor en med to og derved kan indkomsten ikke regnes med.

    #181160
    AnonymForfatter

    Hvis samleveren vitterligt er for syg til at arbejde, så kan hun vel få førtidspension, som jo godt kan regnes med i bankens beregning.

    Jeg er helt enig i at kreditvurderingen ikke under nogen omstændigheder kan medregne indtægten fra kontanthjælp.

    #181184
    HalliHalloForfatter

    Irfoza, hvorfor har du ikke været i banken for at få en snak med dem endnu? Du har jo stillet dit spørgsmål den 29.2., så du kan jo ikke være så interesseret i at få ejet hjem.

    Hvis samleveren er så syg, som du skriver, så skal der vel søges førtidspension nu med det samme, da regeringen er på vej med nye regler, hvor man fmt. skal være fyldt 40 år for at være berettiget. Der kan også søges om et fleksjob, hvor du af en anden tråd kan læse, at der så er fuld løn for et par timers arbejde, ligesom der kan hæves fuld invalidepension fra pensionskassen, herunder opsparingssikring. Det har Højesteret, iflg. test, vedtaget.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.