Pensionsordning udenom arbejdsgiver

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92703
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er ansat i et privat konsulentfirma, hvor der ikke er nogen pensionsordning (endnu i hvert fald). Jeg tænker på at oprette en ordning selv et sted, men jeg er i tvivl om, hvor det er bedst og hvilken type pensionsordning, jeg bør tegne.

    Jeg er 28 år og har derfor mange arbejdsår foran mig, men går ud fra, at det er smart at starte med at indbetale allerede nu?

    Håber nogen kan hjælpe mig.

    #179382
    OBSForfatter

    Du kan sagtens oprette en privat pensionsopsparing uden om din arbejdsgiver, enten i en bank eller et pensionsselskab. Og ja, det er smart at gå i gang med opsparing så tidligt som muligt.

    Hvilken type af ordning du bør oprette afhænger også af dine indkomstforhold. Hvis du betaler topskat er en ratepension (løbende udbetaling over 10-15 år) umiddelbart det mest nærliggende da du her også får fradrag i topskatten, dog kun op til 50.000 kr. om året. Betaler du ikke topskat kan du også vælge at oprette en kapitalpension (engangsudbetaling ved pensionering) hvor man kun får fradrag i bundskatten.

    Både en kapitalpension og ratepension kan oprettes i banken eller hos et pensionsselskab. En tredje opsparingsform er livrente (løbende udbetaling til du dør) hvor man får fuldt fradrag i topskatten uden et maksimumbeløb. En livrente kan dog kun oprettes i et pensionsselskab.

    Selv har jeg en arbejdsgiverordning i et pensionsselskab og derudover en privat rate- og kapitalpension hos Nordnet Bank hvor jeg kan investere pengene i aktier, obligationer og investeringsforeninger. Jeg har valgt Nordnet Bank p.g.a. de lave omkostninger.

    Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, og ellers spørger du bare igen.

    #179386
    AnonymForfatter

    Jeg er enig i ovenstående.

    Hvis du har lån, ville det imidlertid være en god ide, at prioritere betalingen af disse før opsparing eftersom renten typisk er højere på lån end på opsparing. Derfor ville det også være relevant, at forholde sig til om du får behov for at låne i fremtiden – til hus, bil o.lign. I så fald ville det ikke kunne betale sig at have store summer parkeret på en pensionsopsparing, der først er tilgængelig om 40 år, da du ville være nødsaget til at optage dyre lån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.