Boliglån i bank

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87322
    AnonymForfatter

    Hej, jeg har danske bank, men da jeg skulle låne til et fritidshus, ville de tilbyde mig variabel bankrente på 5,75 %, fordi grunden til huset var lejet. Derfor snakkede jeg med Jyske bank som ville give mig en lavere rente. Nu ser jeg her på siden, at det er den dyreste bank at tage lån i, så nu er jeg forvirret om jeg overhoved skal skifte til denne bank. Hvad siger jeres erfaring?

    #107530
    MichaelForfatter

    Ville de tilbyde dig et variabelt forrentet lån fordi grunden er lejet? Det lyder da lidt mystisk. Der skulle ikke være noget i vejen med et fastforrentet lån uanset ejerforholdene på grunden.

    Jyske Bank opererer med et rentespænd og dit tilbud på 5,75% er helt i bunden af spændet. Mybanker sorterer efter højeste rentesats og da Jyske Bank har højeste sats i spændet, er de altså nederst på listen. Du kan sandsynligvis få en endnu lavere rente i en anden bank, så prøv dig lidt frem.

    #107532
    AnonymForfatter

    Okay, men hvis jeg forstår det rigtigt, så er grunden til at Jyske Bank ligger på sidstepladsen fordi det er worst case scenario mht. højeste rente?

    De vil også tilbyde fastforrentet lån, men så bliver det ikke til omkring de 5-6 % men mellem 7-8 og det er meget.

    Jeg fik rigtig god service hos dem, da jeg henvendte mig, men ved ikke hvilke banker der kører med lavere renter?

    #107558
    AnonymForfatter

    Hej Michael har du mulighed for at svare på det sidste spørgsmål jeg skrev og evt. uddybe med helt i bundet af spændet. Om det er meget for variabel rente eller ej.
    Det er kommunen der ejer grunden, derfor er der ikke mulighed for et kreditforeningslån med fritidshus.
    Så af et banklån i jyske bank på 5,5 % er det ikke fair eller hvad mener du?
    Tak for hjælpen!!!

    #107560
    MichaelForfatter

    Hej Rentersrente

    Jeg kender jo ikke din økonomi i detaljer, så mit svar må nødvendigvis blive lidt generelt. Jeg kan dog næsten regne ud, at du må have en rimelig god økonomi, da du jo bliver tilbudt et lån i bunden at Jyskes rentespænd. Det betyder, at du er en af de kunder, som bankerne gerne vil have, nemlig den type som låner penge og har mulighed for at betale dem tilbage igen 🙂

    5,75% er ikke en voldsom høj rente, men hvis du kan få et lån der er ½-1% lavere, er det da værd at tage med. Jeg har surfet lidt og fald over Sparekassen Farsø, som har et rentespænd der hedder 4,45-7,75%. Prøv at forhøre dig her – det koster da ikke noget.

    Jeg noterer mig iøvrigt, at Jyske har en oprettelsesomkostning der hedder 2% af lånet+600 kr. Jeg mener, men er ikke 100% sikker, at tinglysningsafgiften til det offentlige er 1,5%, hvilket du så skal slippe i Farsø (+ 1000-1500 kr). Det er værd lige at skæve til denne detalje også udover renten – især hvis lånebeløbet er af en hvis størrelse. Bedst er det at få et par lånetilbud og sammenligne ÅOP samt hvor meget der betales tilbage i alt i lånets løbetid.

    Held og lykke

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.