Hjælp til at investere opsparing.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92685
    AnonymForfatter

    Hej jeg har som 23-årige sparet 300.000kr sammen som lige pt. står på 2 alm. konti og så 120.000kr. på en boligopsparing.

    Boligopsparingen er låst fast så dem kan jeg ikke røre ved.
    – Ideen med den var at jeg ville på boligmarkedet men den ide er lige pt. skrottet.

    Nu har jeg så 150.000kr. at investere med(de 30.000kr vil jeg lade stå til uforudsete udgifter og så sjov og ballade).

    Har prøvet at lege med aktier, tjente penge og tabte penge, senest er det endt med et samlet tab på 30.000kr.

    Så jeg leder efter er sikre investeringer, på den kedelige basis da jeg egentlig ikke har is i maven til flere tab.

    Havde tænkt på at fastlåse 100.000kr. hos sparekassen til en fast rente på 3,75 i 3 år og 2mdr. og så 50.000kr. på evt. obligationer.

    Nogen erfarne brugere herinde der kan hjælpe/guide mig frem til en god løsning?

    På forhånd tusind tak.

    #179138
    pppedeForfatter

    Find en investeringsforening – og eller lås pengene fast til 3,75%. Din bank kan helt sikkert hjælpe dig, eller søg på nettet efter nogle passive investeringsforeninger med klar overvægt af obligationer, der er anbefalet personer med en investeringshorisont under 3 år.

    Vær dog opmærksom på, at obligationer klarer sig bedst i et marked med faldende renter, hvis der er tale om mellemlange eller lange obligationer.

    #179190
    AnonymForfatter

    Sådanne investeringsforeninger, hvor meget afkast/renter vil det give ca.?

    #179192
    AnonymForfatter

    Tømrer på 23 har sparet 300000 sammen??? Det turde da nok vise behovet for flere Polske håndværkere i Danmark.

    #179194
    AnonymForfatter

    Narh drikker ikke hjernen ud, samt har arbejdet hårdt siden jeg var 13, når man så oven i det ikke har behov for mærkevare så løber det op. 🙂

    #179196
    AnonymForfatter

    Yeah right.

    #179214
    BertelsenForfatter

    Tømrer: Sæt pengene i FIH til 3,75% ved 3 års binding – du får ikke meget mere ved at købe obligations-investeringsforeningsbeviser med lav risiko.

    Brian: Misundelse er en grim ting…

    #179218
    grgForfatter

    Som andre skriver så får du ikke over 3,75% i afkast på obligationer (med mindre du løber en kursrisiko, så bind de 150.000 til 3,75%.

    Overvej dog eventuelt hvornår du skal bruge pengene, så du kan tilpasse dig binding af pengene hertil.

    #179272
    AnonymForfatter

    Jeg har undersøgt det lidt nærmere og kan se Sparekassen kræver et garantindskud på 30.000kr. som gir 2,75% i rente og så de resterende 120.000kr. til 3,75%

    Garantinskud er så penge jeg ikke får igen hvis de går fallit/konkurs.

    FIH har så samme rente dog uden garantindskud, så på papiret er det klart at foretrækker.

    Min bekymring er lidt tøsset og nok også helt ubegrundet men nu kommer det alligevel, er FIH som netbank en god og stabil bank at smide 50% af ens opsparing i(150.000kr.)?

    #179290
    grgForfatter

    Der er ingen risiko ved FIH så længe du ikke har mere end 740.000 stående.

    #179292
    Mr.M.Forfatter

    Overvej at dele op i 3 portioner af 50.000. Med 1, 2 og 3 års binding.

    Når første portion er fri om et år, kan du binde dem i 3 år osv.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.