Omlægning af lån i andelsboligforening

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Anders78Forfatter
    Indlæg
  • #92668
    Anders78Forfatter

    Hej

    Vi er en andelsboligforening med et afdragsfrit F10 lån hos BRF kredit – 5 år til udløb.

    Det jeg ville høre er, om nogle kan fortælle om vores muligheder for omlægning – og om det overhovedet kan betale sig. F10 lånet er som sagt lidt under 5 år fra udløb og ligger vist nok i kurs 115 eller lignende. Det betyder at vi skal betale en hel del mere for at indfri lånet nu, end ved udløb hvor det kan indfries til kurs 100. Ret mig hvis jeg tager fejl.

    Alligevel ser der ud til, som jeg kan beregne, at hvis lånet omlægges til et F1 lån med afdrag så kan vi komme til at sidde billigere per måned (med højere restgæld til følge). Det er selvfølgelig usikkert på sigt hvad renten så vil være på et F1 lån. Det bedste ville selvfølgelig være at lave om til 3,5% lån med afdrag – uden kurstabet ville vi kun sidde lidt dyrere i det. Med kurstab kan det ikke betale sig.

    Kan man evt. bare skifte realkreditforening og/eller flytte et eksisterende lån? Jeg spørger fordi BRF kredit har en uhyrlig høj bidragssats (er netop sat meget op for vores vedkommende), hvor vi alene på denne kunne spare mange penge et andet sted.

    På forhånd tak for hjælpen.

    #178898
    KrisserForfatter

    Omlægning fra ét rentetilpasningslån til et andet kan stort set aldrig betale sig. Husk på, at den månedlige besparelse kun skal beregnes for fem år, da det andet lån på det tidspunkt alligevel skal rentetilpasses. Herudover har I risikoen for at besparelsen bliver mindre i den mellemliggende periode hvis renten stiger.

    Det ser for mig ud som om du sætter lighedstegn mellem ændring i ydelsen, og om en omlægning kan betale sig. Dette er forkert. Hvis I ikke afdrager i dag, vil omlægning til et lån med afdrag i sagens natur blive dyrere. Til gengæld afvikler I den rentebærende gæld. Hvis I kan begynde at afvikle på jeres gæld mod en moderat ydelsesstigning, bør I gøre dette. Som andelsboligforening er der sjældent nogen objektivt god grund til at vælge afdragsfrihed (at boligydelsen ellers er for høj er ikke en god grund).

    Hvis I vil skifte væk fra BRF skal lånet omlægges. Dette kræver dels en ny vurdering, dels vil I skulle betale kurstabet.

    #178900
    Anders78Forfatter

    Mange tak for dit svar.

    Som jeg forstår det du siger, så vil det bedst kunne betale sig at skifte til et fastforrentet lån om 5 år, så vi undgår kurstab, hvilket selvfølgelig vil betyde en ydelsesstigning til den tid. Samtidigt kan vi så, om 5 år, skifte væk fra BRF kredit, hvis man stadig til den tid kan spare en del på bidragssatsen.

    Dog, hvis vi omlægger til F1 lån med afrag ville vi, som jeg umiddelbart kan beregne det, faktisk kunne spare lidt i forhold til det vi betaler nu uden afdrag, men med dertilhørende kurstab og større restgæld, men det er altså ikke en god ide? Vi sparer jo penge, afdrager på lånet, og kan omlægge hvert år? Der er måske problemer ved at optage et større lån for at betale kurstabet?

    #178902
    thsvForfatter

    Ja, selvfølgelig vil I kunne spare lidt, når du regner på en historisk lav kort rente.
    Skal renten og dermed ydelsen være fast i 5 år, skal du regne på F5 istedet for.
    Jeres valg af F10 for 5 år siden var et dårligt valg, da I nu er bundet af den høje rente 5 år endnu.
    Generelt er lån med variabel ydelse noget l… for andelsforeninger.
    Kan til nød forstå, hvis I vælger et F1T med fast ydelse. RD udbyder dette lån.

    #178904
    Anders78Forfatter

    Ja, vores valg af F10 dengang var uden tvivl meget uheldigt – om ikke andet så alene pga. kurstab ved omlægning. Dobbelt uheldigt fordi det er i BRF kredit, som har en meget højere bidragssats end f.eks. Nykredit (havde de ikke dengang). :-/

    Vi må jo så bare vente de 5 år og så forhåbentligt lægge om til et lån med afdrag i et anden kreditforening.

    Tak for jeres hurtige svar.

    #178906
    KrisserForfatter

    Om det kan betale sig at vente ved du først når du kender renten om fem år. Hvis den til den tid er steget, så jeres rentebetaling overstiger kurstabet ved at omlægge nu, kan det ikke betale sig.

    Om det kan betale sig at omlægge til et etårigt rentetilpasningslån kommer dels an på hvor meget I sparer nu, dels hvor meget I når at afdrage i løbet af fem år. Hvis dette beløb er mindre end kurstabet, kan det ikke betale sig. Husk i denne forbindelse, at besparelsen muligvis forsvinder om et år.

    Som udgangspunkt bør I regne med en ydelse på omkring 6400 kroner om måneden per million. Dette svarer cirka til et fastforrentet lån med afdrag på 6 procent over 30 år. Det I sparer i forhold til dette lån bør I lægge til side om måneden, for at opveje jeres nuværende risiko.

    #178932
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi har en andelslån på 80% (960000) med 5.85% i renter og 20% (277513)med 8.5 i renter. Det dyreste lån afvikles over 10 årog det anden over 30%. Nordea siger at de 2 lån ikke kan samles i et, da det er et andelslån.

    Er der så andre banker der kan acceptere det og i så fald vil det være billigere end at afbetale på 2 lån?

    På forhånd tak.

    Mvh
    AJN73

    #178936
    HalliHalloForfatter

    Hvad skulle fordelen være ved at omlægge 2 lån til kun 1?

    Herudover er mit uforbeholdne råd:

    Kan du få samlet dine lån til et med en lavere gennemsnitsrente end p.t., så er det jo godtnok, men husk altid at der er omkosninger m.v. ved at flytte til en ny bank medmindre du er så god en kunde at den nye banker holder dig skadesløs.

    #178944
    AnonymForfatter

    Glemte lige at sige at vi betaler kun renter på de 80% mens vi betaler af de 20%.
    @hallihello: tak for svar. fordelen med et lån vil være at det afvikles fra starten og også muligvis håber vi på lavere rente.

    #178946
    AnonymForfatter

    Glemte lige at sige at vi betaler kun renter på de 80% mens vi betaler af de 20%.
    @hallihello: tak for svar. fordelen med et lån vil være at det afvikles fra starten og også muligvis håber vi på lavere rente.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.