Lån til bolig med penge på bogen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92654
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Vi skal til at bygge nyt hus, og har på vores eksisterende bolig betalt banklånet ud (ca. 250.000) og mit spørgsmål er så, om vi kan låne det fulde beløb til det nye hus + grund og så bruge de 250.000 til at betale en stor del af banklånet af med det samme, sådan at vi reelt sidder med et boliglån hvor 90% eller mere udgøres af et billigt realkreditlån istedet for 80%.

    Mvh Henrik

    #178698
    MichaelForfatter

    Det kan aldrig svare sig at have en opsparing til små renter og et relativt dyrt boliglån og derudover vil banken formentlig også kræve en vis udbetaling. 250.000 er iøvrigt meget lidt når vi taler byggeprojekter. Alene udgifter der ikke direkte giver en merværdi til huset kan let overstige dette beløb (ekstra fundering, tilslutningsafgifter, bankgarantier, renteomkostninger i byggeperioden, byggetilladelse osv osv). Alle de nævnte ting + mange flere ligger ud over entreprisesummen.

    #178700
    HJLForfatter

    Jetjager det er svært at tolke hvad du spørger om.

    Du skriver at i har færdigbetalt boliglånet men omtaler pengene som nogle du har stående til disposition. Det forstår jeg ikke. Taler du om en boligkredit?

    1. Byggegrunde kan finansieres med op til 60 % belåning i realkredit resten af pengene skal finansieres som boliglån/ligges kontant.

    2. Har banken sagt ok for byggeprojekt mens i har et hus der ikke er solgt?

    Mit forslag vil være at få jer en god rådgiver på projektet fra start til slut.

    #178714
    AnonymForfatter

    Hej HJL,

    Du er tættest på at have forstået det korrekt. Vi har et boliglån i banken (foruden en ubetalt realkreditlån), som er ved at være betalt af. Når vi så sælger huset, så har vi omkring 200-250.000 i frigjorte midler. Mit spørgsmål er helt konkret at når vi så står i den situation, og har fået ok for at låne – lad os sige – 2,5 millioner i banken, kan de 200-250.000 holdes ud fra det nye lån, og så bruges til at betale af på det kommen banklån til bolig/grund – eller tager banken en helhedsvurdering og siger at de 200-250.000 ryger med i puljen og så er lånet bare kun på 2,25 – 2,3 millioner?

    Man kunne jo forestille sig at vi brugte de 200-250.000 kontant til en ny bil inden lånet til det nye hus skal optages, og så holdes de jo under alle omstændigheder uden for det nye lån.

    Jeg håber det tydeliggøre mit spørgsmål.)

    #178716
    MichaelForfatter

    Så du forudsætter altså, at huset sælges til den pris I selv gav for det?? Hvad med omkostninger til mægler, tilstandsrapport, energimærke mv? Det løber let op i 100.000 kr. Har I en køber på hånden der vil give et aftalt beløb? Hvis ikke er hele projektet yderst usikkert.

    Jeg misforstod også indlægget først kan jeg nu se og vil anbefale at I tager et meget realistisk check på hvad jeres hus kan sælges for og hvad det i det hele taget koster at sælge. I kan såmænd let ende ud med en gæld og i stedet for 250.000 i hånden. Boligmarkedet er ekstremt under pres i øjeblikket og priserne falder hurtigt.

    #178718
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Rolig nu – jeg beder ikke nogen om at vurdere om vores salgspris er realistisk – jeg stiller et konkret spørgsmål, og så gør det mig ikke noget hvis fokus kunne være på det frem for alle mulige andre forudsætninger.

    Tro mig jeg er ikke totalt naiv….

    #178760
    HJLForfatter

    Hej igen

    Det er meget simpelt når projektet er færdig må realkreditbelåningen være 80 %.

    Hvis realkreditvurderingen på projektet er tilpas høj så kan det være i slipper for banklån.

    Omvendt hvis realkreditvurderingen er lav måske fordi markedet er gået helt i stå så kan det i worst case betyde at I slet ikke har råd til at flytte ind.

    Så i virkeligheden er det ikke banken men realkreditinstiutionen der i første omgang siger hvor meget de vil gå med til at finansere og efterfølgende banken som siger om de vil være med på resten.

    At I så har penge med i hånden er blot en nødvendighed da i vil få mange udgifter som går

    #178762
    HJLForfatter

    “op i røg" med det mener jeg, advokat, forsikringer osv.

    Så meget afhænger af hvor god en placering grunden har og hvor godt og billigt i får bygget.

    Jeg håber min pointe giver mening.

    Jeg er bestemt ikke ekspert på området. Jeg tror Michael har ret, man skal være forberet på at der kan komme dyre overraskelser.

    God vind med projektet!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.