Investering af børneopsparing (EFT eller investeringsforening)?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92634
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg står i den situation at jeg har givet min søn 9.000 kr for de første 3 år (han er lige blevet 2 år), og synes det er på tide at investere pengene. Har hidtil haft dem på indlånskonto.

    jeg har egentlig villet købe ind i en billig passiv investeringsforening. Men har så fået øjnene op for EFT’er. Omkostningerne ved EFT er endnu lavere end i investeringsforening. Men der er noget med at man betaler mere i skat af frie midler. Men det burde vel ikke gælde for en børneopsparing, da der ikke skal betales skat af den (hvis man holder sig på 3.000 kr om året). Er der andre faldgrupper?
    Opsparingen kan tidligst hæves når han bliver 21 år, så horisonten er lang, og risikoen må derfor gerne være middel-høj.
    Er der nogen der kan anbefale 1-2 bestemte EFT’er?

    Mvh

    #178470
    MichaelForfatter

    Til trods for at jeg selv investerer mine frie midler i aktier undlader jeg helt at investere mine børns opsparinger.

    Og hvorfor så det?

    Ganske enkelt fordi investeringen er for lille. Det tager adskillige år før man runder en bare nogenlunde saldo som er interessant i investeringsøjemed og når det punkt er nået ja så er der ikke så længe til opsparingens udløb hvorved højrisikoinvesteringer ikke bør anvendes. Renten/afkastet for en saldo på 9000 kr. er trods alt rimelig begrænset. Når saldoen nærmer sig maksimumbeløbet på 36.000 kr. begynder det at ligne noget, men så er der som sagt kun 6-9 år til udløb i bedste fald og så skal man lige overveje risikoen nøje.

    Så min anbefaling: Lad være med at investere børneopsparingen. Sæt den hellere til en sikker skattefri forrentning på op til lige pt. 3,15%.

    #178490
    AnonymForfatter

    Andelskassen JAK Slagelse tager så vidt jeg ved imod nye kunder og giver pt 4 procent på børneopsparing og kræver ikke at man har andre konti i banken . De figurerer ikke på Mybankers liste , men skulle stadig være åben for nye kunder så vidt jeg ved .

    #178500
    HJLForfatter

    Sukkerfar du må delagtigøre os i hvad en EFT´er er.

    Jeg vil i øvrigt give dig ret frem for Michael.

    Jeg mener at fra 5.000 kr. og op er nok til at investere.

    Jeg lader banken gøre det via en puljeordning og stoler så blindt på, at jeg ikke bliver snydt alt for meget.

    Knægtens penge er placeret med høj risiko da der er lang tid til udløb og nej det har ikke været en god idé endnu men jeg tror på at det giver et bedre afkast på sigt end eksempelvis de 4 % rene foreslår.

    #178504
    AnonymForfatter

    Har også selv penge på nogen investeringer , dog ikke børne opsparing . Men synes det er meget fornuftigt at man har lidt af hvert . Vil man have et højere afkast , så er man også nødt til at tage nogen chancer .

    #178514
    AnonymForfatter

    @HJL Du kan læse om EFT’er her: https://www.nordnet.dk/etf/education
    Eller lang forklaring her: http://en.wikipedia.org/wiki/Exchange-traded_fund

    Et hurtigt skøn hvis jeg får i gennemsnit 5,0 % på aktier eller 3,5 % på indlån, at jeg har ca. 15 % højere afkast over 21 år. Det er da værd at tage med trods den større risiko.
    Hvad den gennemsnitlige rente og afkast på aktier har været er jeg dog i tvivl om, derfor har jeg sat dem til 3,5 og 5,0.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.