Førstegangskøber af andelsbolig.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92633
    AnonymForfatter

    Hej, jeg ville høre om der er nogle kloge hoveder herinde. Jeg vil meget gerne høre jeres mening om min situation 🙂

    Jeg bor pt. til leje, men med forbrug kommer udgør min samlede udgifter til husleje og forbrug 8.000 kr. Har arbejde og har ca. 13.500 udbetalt pr. mdr. med boligsikring.

    Det er en dyr situation og jeg har undersøgt sagen og har fundet en andelsbolig til 400.000 kr., som opfylder alle mine krav, med en boligafgift på omkring 4000 kr. + 900 i forbrug. Nu er spørgsmålet, om jeg kan låne penge til andelsboligen. Har ikke kontaktet banken endnu, da jeg skal have en fremvisning af andelen i morgen.

    Jeg har pt. adgang til 110.000 kr., men har samlet set knap 300.000 kr. som er låst fast på flere forskellige kontoer og den seneste er på 100.000 kr. og bliver udbetalt i 2014. Tror i at jeg kan låne de 290.000 kr. billigt, hvis jeg stiller sikkerhed i andelsboligen og banken ser et udskrift af mine samlede kontoer? Sandsynligheden for at de får deres penge igen er jo meget stor.

    Jeg regner med at gå i gang med at læse til september, hvor min indtægt selvfølgelig ved blive reduceret kraftigt, men har regnet på det og hvis jeg optager maks. SU-lån vil jeg kunne afdrage med 2.500 kr. pr. mdr., når boligafgiften og alle de faste udgifter samt mad er betalt. Kan godt se at det måske ikke er optimalt at optage et lån for at betale af på et andet, men SU-lånet er jo meget fordelagtigt. så det må være en god forretning i sidste ende. Jeg vil altså om ca. 5 år, når jeg er færdiguddannet have en andelsbolig uden banklån og et SU-lån på omkring 180.000 kr. Hvis man så antager at andelen stadig har en værdi på 400.000 kr. (selvom den formentlig vil være mere værd), så vil jeg have 220.000 kr. hvis jeg solgte den og betalte min gæld ud.

    Alternativet er at jeg bliver boende i lejligheden til 8000 kr. og evt. undlader at optage SU-lån og bruger 200.000 kr. af min opsparing til at blive boende. Så vil jeg om 5 år have under 100.000 kr. tilbage af min opsparing.

    Tror i at banken vil gå med til den løsning? Jeg kunne evt. være indstillet på at arbejde et år mere og derved få banket af på gælden.

    Jeg har ikke fået andelsforeningens budgetter, årsregnskab og vedtægter endnu. Og regner med at jeg vil have andelsboligpris.dk til at kigge det igennem inden jeg våger mig ud i noget. Har nogen erfaringer med andelsboligpris.dk? Er pengene (3.500 kr.) givet godt ud?

    På forhånd tak for hjælpen.

    #178472
    KrisserForfatter

    Når du begynder at studere, vil din indtægt falde til omkring 8000 kroner om måneden med SU og SU-lån. Du kan ikke få boligsikring i en andelsbolig. Herudover skal du regne med andre nødvendige udgifter såsom telefon, licens og indboforsikring. Med et skrabet budget kan det næppe gøres for under 1000 kroner om måneden. Du vil således have omkring 2100 kroner til rådighed før afdrag på lånet. Regn med at du skal have mindst 6000 for at blive godkendt.

    Det er ikke umuligt at du kan blive godkendt hvis du stiller sikkerhed i din opsparing, eller hvis du hæver kontiene. Du bør dog lade være, og i stedet se efter et kollegieværelse, så du undgår at skulle dumpe fag på grund af at du er tvunget til at bruge lang til på arbejde ved siden af studierne.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.