Refinansiering af lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • meolmeForfatter
    Indlæg
  • #92615
    meolmeForfatter

    Boliglån (banklån) 330.000,- til 7,5% (steget fra 6,5% inden for de sidste 4 måneder og banken er ikke til at hverken hugge eller stikke i på dette punkt. Det er meldt ud som en generel stigning). Der tilbagebetales pt. 6000,- på dette lån månedligt.
    Realkreditlån 1.500.000,- pt. F1 uden afdrag til 2,05%. Der betales pt 3200,- i rente på dette lån (9600/kvartal).

    Jeg ser 3 mulige scenarier:

    1)Fortsæt med F1 uden afdrag. Det ser pt. ud til at blive halvt så dyrt som det nuværende lån. Det er tanken at de sparede penge skal gå til ekstra afdrag på det dyre banklån og dermed afvikle dette hurtigere.
    Refinansierings omk: 500,-
    Restgæld: 1.500.000,- efter 1 år.

    2) F1 _med_ afdrag. Jeg synes det er sjældent man hører om at folk har dette? Tanken er at med den lave rente kan man faktisk afdrage en del på dette store lån (som så godt nok har en lav rente, ca. 1%). Tilbagebetaling på banklånet må nedsættes til ca. 3800,-/md.
    Refinansiering omk: 500,-
    Restgæld 1.476.000,- efter 1 år.

    3) Fast 3,5% med afdrag (kurs lige over 97). Tilbagebetaling på banklånet må sættes til ca. 2800,-
    Refinansierings omk: 15.800,-
    Restgæld 1.554.000,- efter 1 år.

    Så mit spørgsmål går vel egentlig på om F1 med fradrag vil være en god idé? Det er 3. gang vi skal til at refinansiere (har kørt F1 uden afdrag indtil nu).
    Banklånet er jo til den dyre rente, men størrelsen af realkredit lånet gør det jo mere følsomt overfor rentestigninger, hvorfor det skulle være argument at afdrage på det, selvom renten er lavere.
    Hvad har I af kommentarer?

    #178284
    KimPForfatter

    Hvis du/i stadig kan leve med den risiko der er ved at have et F1 lån (altså ikke er bange for at renten stiger markant) syntes jeg du skal blive ved med at have F1 afdragsfrit og så få betalt din bankgæld af. Din bankgæld skal gerne betales af i løbet af de 10 år du har afdragsfrihed på lånet. Hvis du gør det har du også råd til at renten evt. er steget til den tid.

    #178290
    thsvForfatter

    Så vidt jeg ved, skal man ikke betale gebyr for en planlagt refinansiering, hvor lånet ikke ændres.
    Og jeg ville fortsætte med f1-afdragsfri og få afdraget maksimalt på bankgælden.

    #178322
    AnonymForfatter

    IMO fortsæt med det afdragsfri F1-lån og brug hele dit økonomiske råderum til at få afviklet det dyre banklån.

    Du kan også overveje at skifte til et F3- eller F5-lån., så du sikre den historisk lave rente på flekslånet 3 eller 5 år frem i stedet for 1 år. (Det koster 500,-)
    Det koster også lidt på renten, men kan ende med at være givet rigtig godt ud, hvis renten begynder at stige igen, hvilket den nok på et eller andet tidspunkt vil. Hvornår er så bare spørgsmålet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.