100000 kr i lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92607
    AnonymForfatter

    Hej
    Min mormor har ca 100000 kr reallån i en 7 procenter.
    Kan der spares her. Jeg tænker på vil omkostningerne ikke overstige evt fortjeneste.
    Tak

    #178228
    AnonymForfatter

    Hvad er restløbetiden?

    Det kan dog næppe betale sig at omlægge til et andet realkreditlån med tanke på den lave restgæld og på omkostninger til omlægning.

    Afhængigt af den mormors økonomiske situation i øvrigt – bl.a. om hun på et tidspunkt får behov for at begynde

    #178244
    thsvForfatter

    Der vil kunne spares en del, dog afhængigt af restløbetiden på lånet.
    Regner vi med 10 år vil bruttoydelsen falde med 100 kr om måneden ved omlæggelse til 3% 10 år og medfinansierede låneomk. Totalt over de 10 år sparer der lidt over 5.000 kr netto efter skat, da renteudgiften jo ca. halveres (incl. adm.bidraget), men der skal tilbagetales mere.
    Et så lille realkreditlån vil for øvrigt være omfattet af minimumsbidraget, så billigste lånemulighed er nok en boligkreditkonto hos BRFbank, der har en total rente på under 2,1%, hvis der er sikkerhed indenfor 60%. Denne mulighed har dog variabel rente, men mon ikke din mormor kan klare op til 7% i rente, som ikke vil være dyrere end det nuværende lån.

    #178250
    AnonymForfatter

    Tak thsv.
    Lyder interresant.
    Der er ikke anden gæld i huset og restløbetiden er ca 18 år. (lidt fjollet synes jeg da der næsten ikke afdrages)
    Hvad mener du omkostnings nivauet vil være for at oprette en boligkreditkonto hos BRF?

    #178254
    thsvForfatter

    Det er deværre nok lidt dyrt.
    Oprettelsesgebyr inkl. indfrielsesgaranti for gl. lån = 3.000 kr
    Stiftelsesprovision 2% = 2.000
    Tinglysning af nyt pant = 1.400
    Evt. 1,5% stempel, hvis der skal lånes mere end, der kan overføres fra gl. lån = 1,5% oprundet til hele 100 kr.

    Din mormors bank bør kunne tilbyde et lignende lån, hvor renten dog nok er lidt højere.
    http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/boligkassekredit/

    Vi fik f.eks. lånet gratis ved skift til Nordea i sensommeren 2010, så samlet gebyr blot var 1.575 kr til staten for tinglysning og tingbogsattest.
    Din mormors lån er dog så lille, at hun ikke kan blive fordel+kunde, der kræver samlet engagement på 250.000 kr. I så fald er renten pt. 3,45%.
    Mine forældre har en lignende prioritet i deres andelsbolig, hvor de er nærmest gældsfrie, da de har parkeret deres pension på modkontoen. De kan således købe en ny bil kontant, hvis det er deres ønske, og spare nye oprettelsesgebyrer.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.