Hvilket lån skal afdrages først?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • SLLarsenForfatter
    Indlæg
  • #92568
    SLLarsenForfatter

    Min familie og jeg er i en situation hvor vi har mulighed for at afdrage lidt ekstra på vores lån og/eller spare lidt om til fremtiden, men jeg er meget i tvivl om hvad der er det fornuftige at gøre på kort og langt sigt.

    Vi har følgende lån pt.

    To SU-lån på i alt. ca. 280.000 og vi samlet afdrager 2.200 på om måneden
    Et billån på i alt ca. 130.000 som vi afdrager 2.220 på om måneden (der løber ca. 2.000 på i rente i kvartalet)
    Et boliglån på i alt. ca. 260.000 som vi afdrager 2.000 på om måneden (der løber ca. 4.000 på i rente i kvartalet).
    Samt en afdragsfrit F1 realkredit lån på 1.5 mil.

    Mit spørgsmål, som jeg håber I vil være behjælpelige med at besvare, er hvilke af disse senarier jeg skal vælge:
    1) Afdrage

    #177840
    SLLarsenForfatter

    Hov… mine senarier kom ikke med…

    Mit spørgsmål, som jeg håber I vil være behjælpelige med at besvare, er hvilke af disse senarier jeg skal vælge:
    1) Afdrage

    #177842
    SLLarsenForfatter

    Hov… mine senarier kom ikke med…

    Mit spørgsmål, som jeg håber I vil være behjælpelige med at besvare, er hvilke af disse senarier jeg skal vælge:
    1) Afdrage aggressivt på boliglånet?
    2) Afdrage aggressivt på billånet og få det hurtigt ud af verden og derefter bruge pengene på at afdrage på boliglånet?
    3) Afdrage mere på SU-lånet?
    4) Ikke afdrage mere nu og i stedet spare pengene sammen til evt. husforbedringer som potentielt kunne øge husets værdi på sigt?

    #177850
    HJLForfatter

    Jeg vil som udgangspunkt altid betale af på det dyreste lån først. Dvs det lån med højeste rente.

    Jeg vil altid sørge for at have penge til den vedligeholdelse jeg fandt nødvendigt, nyt køkken, bad må komme i 2 række efter afdrag på lån.

    Om det kan betale sig at forbedre for så at kunne ligge mere ind under realkreditten må du spørge om i banken eller hos relkreditten. Brug evt. http://www.klogem2.dk til selv at beregne.

    Jeg ville spærge i banken om der kunne forhandles om renten på nogle af lånene hvis jeg satte ydelsen op.

    Sidste ting jeg ville gøre, høre om banken tilbyder samme rente på indlån som på eksempelvis boliglån eller billån. Jyske, Nordea og Danske bank har hver deres produkter der kan dette. I såfald er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre, nemlig det jeg gør i dag sparer alt op på modpostkontoen således at pengene står klar til senere brug, højtforrentet 😉

    Mvh HJL

    #177874
    SLLarsenForfatter

    Hej HJL,

    Det er billånet som har den højeste rente, så det er det som der skal afdrages først på?

    #177876
    HJLForfatter

    Ja især også fordi det er det mindste lån så får i snart frigivet 2220 kr om måneden. Husk at overvej hvornår i skal bruge penge på andet eks ny bil inden i binder alle pengene i afdrag. Fik i forhandlet lidt på renten 😉

    #177884
    AnonymForfatter

    Endelig et indlæg hvor et simpelt svar er muligt: afbetal på det dyreste lån først (som du selv siger formentligt billånet).

    Og må jeg tilføje: jo mere jo bedre. Jeres økonomi ser i forvejen ud til at være een af dem som er yderst risikable.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.