Pension / depot?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92562
    AnonymForfatter

    Hej I kvikke hoveder.

    Jeg søger et godt råd;

    Jeg har pt. en lav indkomst på ca. kr. 200.000 pr. år. Derudover et depot i Nordea på kr. 1.192.786 som årligt giver et udbytte på kr. 24.100. Dvs. et udbytte på 2,02 %. Helt håbløst set i lyset af en inflation på 2,7 %, vil jeg mene!? Jeg har set reklamer for institutter (fx. FIH Erhvervsbank) der tilbyder op imod 3,75 % på indlån, så jeg synes ikke rigtig, at det giver mening.

    Er ideen med depotet hos Nordea, at man satser på, at markedet ser bedre ud, og udbyttet således bliver langt højere end det nuværende (og fx. 3,75 % hos FIH Erhvervsbank)? Hvad mener I om det?

    Er det mon forstået korret, at

    #177736
    AnonymForfatter

    (fortsættelse)

    Er det mon forstået korret, at “indskydergarantien" gælder for alle konti og pensionsopsparinger i fx. FIH Erhvervsbank, der ikke overstiger kr. 750.000,00? DVS. hvis FIH Erhvervsbank går rabundus, så dækker staten mit tab?

    Pga. min lave indtægt er jeg berettiget til boligsikring. Imidlertid tæller mit depot og afkast med i regnestykket, således at jeg alligevel ikke får boligsikring. Ville det derfor være en god løsning, at indbetale kr. 200.000 til pensionsopsparinger (maksimumbeløbet som jeg kan trække fra i skat) i indeværende år plus de kommende, så alle midler primært er bundet i pension? Måske noget i retning af:

    * kr. 46.000 på en kapitalpension
    * kr. 100.000 på en ratepension og
    * kr. 54.000 på en livrente

    Aner intet om pension, så er lidt i vildrede med, om det er en god ide!

    Hvad siger I til mine planer? Gode ideer er mere end velkomne.

    Mvh
    Kathrine

    (Ved ikke, om det har nogen relevans, men jeg regner med, at jeg om et par år, vil få en langt højere indtægt).

    http://www.fih.dk/Indlaan

    #177738
    OBSForfatter

    Jeg er ikke bekendt med at FIH tager imod pensionsdepoter så det tror jeg ikke er en mulighed.

    Du har ret i at indskydergarantifonden dækker indskud med frie midler (dvs. ikke-pensionsindbetalinger) op til ca. 750.000 kr. mens pensionsindbetalinger er dækket 100% uanset beløb.

    #177740
    NultopskatForfatter

    Hejsa
    Med fare for at lyde som en reklame fo Mybanker, hvorfor i lverden sætter du så ikke dit indestående på auktion..?

    Alternativt kan du som du selv nævner sætte beløbet på en pensionsordning, du kan evt. sætte hele beløbet ind på rate pension og fordele fradraget over de næste par år.
    Fra dit pensionsdepot kan du så investere i aktier/obligationer i pagt med din forventning til de næste par år.. der er jo

    #177742
    AnonymForfatter

    Pensionsopsparing er kun interessant – såfremt du opnår skattemæssig fradrag i topskatten.
    Ellers behold din frie opsparing – og glem gevinsten ved boligydelse.

    #177744
    AnonymForfatter

    Det er da løgn.

    Langt lavere beskatning ved pension end frie midler!

    #177756
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Tak for de gode råd.

    OBS: Du har vist ret i, at FIH ikke står for oprettelse af pension.

    Jeg vidste ikke, at staten garanterer alle pensionsopsparinger. Det lyder godt. Så er det kun aktier og obligationer, der ikke er 100 % sikre, lyder det som.

    Nultopskat: Det lyder som en genial løsning, at sætte hele beløbet ind på en ratepension og trække beløbet fra i skat de følgende år.

    Det skulle være en god ide at fordele pensionen i mellem flere løsninger, har jeg læst. Dvs. både kapitalpension, ratepension og livrente. Derudover er det øjensynligt ikke en god ide, at oprette pensioner i Nordea eller en anden bank. En måling på nettet vedr. forskellen på pensionens størrelse i henholdsvis et pensionsselskab og i en bank viser at differencen er skyhøj – kr. 400.000 mere i et privat pensionsselskab.

    (Undersøger lige det med at sætte beløbet på auktion – det kan jo ikke skade).

    Svend og Hr.Bentzsen: Jeg betaler pt. ikke topskat. Jeg har forstået det således, at ved indbetalingen af pensionen da fratrækkes beløbet i bundskatten – dvs. 7 % sundhedsbidrag samt 23,80 % kommuneskat. Ved udbetalingen fratrækkes 40 %.

    Det ser ud som om, at udbyttet fra depotet medregnes i den skattepligtige indkomst og skatten er følgende 30,80 %, når man ikke betaler topskat. Således betaler man 10 % mere i skat, når man har opsparingen i pension modsat depot. Eller hú?

    Mvh
    Kathrine

    #177760
    AnonymForfatter

    Obligationer er 100% sikre, sålænge det er Statsobligationer og Kreditforeningsobligationer, hvorimod
    bankobligationer skal man holde sig fra (banker kan gå konkurs og flere har tabt deres penge)

    Aktier skal man have kendskab til, hvis du vil handle med dem, bankaktier taber du det hele ved bankkrak.

    #177764
    AnonymForfatter

    Hej Kathrine:

    Jeg overlader Hr.Bentzen – at forklare dig – dine forhold/fordele under:

    indbetaling – opsparingsforløb – udbetaling af pensioner.

    Alt i alt – så siger jeg, at med en indkomst på 200.000 kr./årligt og en likvid formue på over 1 mill. – så ville jeg ikke binde min opsparing i skattebegunstigede pensioner – se hvordan det er gået med efterlønnen – se lidt på modregningsregler i folkepension/efterløn ved udbetaling af løbende pensioner.

    #177766
    AnonymForfatter

    Læs f.eks. her: http://www.danskebank.com/da-dk/ir/Aktien/udbytte/Pages/udbytte-skat.aspx

    Så kan du se hvordan beskatningen er for frie midler og pensionsmidler.

    Det er klart at foretrække PAL-skatten.

    Du siger, at det er en god ting at både have rate, kapital og livrente.

    Måske! Det afhænger af så mange ting, at jeg ikke kan give noget facit her og nu.
    Kapitalpensionen er på papiret ikke attraktiv, idet du kun kan trække 37% fra ved indbetalinger, men skal betale 40 % ved udbetalinger. Den har dog den fordel, at den ikke indgår som indkomst, når denne udbetales.
    Om hvad der er bedst for dig, det skal du snakke og få regnet igennem i en bank eller andet sted.

    #177768
    AnonymForfatter

    Ha Svend – den slap du nemt udenom :-), men vi er inde på det samme.

    Om det er fornuftigt for hende, at binde sine penge i pensioner, har jeg ingen holdning til, da det skal man afgøre selv.

    Men det skal vel tages med, om ved indbetaling på pension, at hun opnår muligheden for at få boligstøtte? (Ved ikke om afkastet på ens pension skal tælles med?)

    Men med det udbytte på 24.100, så ville hun kunne have beholdt 3133,- mere af sit afkast ved det var som en pensionopsparring fremfor frie midler.

    Men Svend, vi aner jo intet om hvordan det ser ud i fremtiden, men ikke at udnytte den viden man har nu – det er galimatias i min verden, men det hele skal overvejes.

    PS: Hvad har efterlønnen lige noget at gøre med kapital, rate livrente at gøre?

    #177772
    AnonymForfatter

    JET45: Ok, holder mig langt væk fra bank-aktier og obligationer – man ved jo aldrig, hvem der går fallit hvornår i disse tider!

    Svend og HrBentzen: Har læst de fine links! Blev lidt klogere mht. PAL-beskatning.

    Vedr. modregninger når udbetalingen af pensionen finder sted. Man kan måske sprede den ud over så mange år som muligt, så der ikke modregnes i folkepensionen.

    Genial sætning:
    Men med det udbytte på 24.100, så ville hun kunne have beholdt 3133,- mere af sit afkast ved det var som en pensionopsparring fremfor frie midler.

    #177776
    HalliHalloForfatter

    The same procedure als last year, sorry question….

    Det er jo direkte usandt det du skriver: Du er berettiget til nøjagtig den samme boligsikring om du har 24.100 kr. i renteindtægter samt denne formue.

    Medmindre du er pensionist eller har mange børn, men det det går jeg ikke ud fra, da du jo forventer at din indkomst stiger væsentligt. Lad det nu ligge, og det interesserer mig egentlig heller ikke.

    Det er irriterer mig er det som Thorning kalder krævementaliteten: Jeg er millinær og kan ikke få bolisikring, hvis ikke det er til at brække sig af…………

    Således foranlediget har jeg d.d. skrevet til Møger og Mette og henvist til Katinkas tråd her, og bedt om at det bliver lavet om ved de omfattende reformer, der snart skal gennemføres på mange områder.

    Det kan nok styrke finanserne væsentligt uden at nogen lider sult, og måske ender det med at den røde regering, som test ynder at skrive ustandeligt (nedværdigende), således at Danmark får ligeså fin økonomi som f.eks i det røde Kina.

    #177782
    HalliHalloForfatter

    Jeg må hellere korrigere mig selv inden spørgeren selv gør det, da jeg lige har regnet lidt på tallene, og det kan kun lade sig gøre, hvis man har en meget lav husleje:

    Enlig med husleje på 5000 kr uden varme etc. giver en boligstøtt ca. 783 kr. med de oplyste tal uanset om der er renteindtægter og formue.

    Det samme hvis huslejen er 4.000 kr., så er den ca. 635 kr. uanset formuen/renteindtægten.

    Men ved en meget lille husleje på kun 3.000 er støtten 494 ved 200.000 kr. og falder bort ved en samtidig renteintægt på 24.100 kr. og godt 1.mill kr. i formue.

    Det bemærkes, at jeg endnu ikke har gjort politikerne opmærksom på, hvor der er mange penge at spare ved at lave lovene lidt mere retfærdigt.

    Det gør jeg, for alle kan vel, som jeg, se at det er sygt system.

    #200968
    AnonymForfatter

    Hvis man nu sætter sin kapitalpension over i en alderspension fra 2014 betaler37½% i skat også selv om jeg er blevet 67 tæller det med i den formue man skal være under i frie midler for at få ældrecheck

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.