Andelsboligkredit nedbragt ved realkreditlån.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • NIELS (26)Forfatter
    Indlæg
  • #92537
    NIELS (26)Forfatter

    Hej
    Jeg har på det seneste talt med mine forældre om at de måske kan hjælpe med at nedbringe rentebyrden for vores andelslån.

    Vi sidder med en andelsboligkredit på ca. 1 mio. og en rente på pt. 7,15%. Hvilket vil sige en renteudgift på ca 7000 kr/md.
    Mine forældre har et hus med en friværdi på ca. 2 mio. Og de vil gerne hjælpe, men selvfølgelig helst risikofrit for dem.

    Er der betænkeligheder i forhold til at de tager et realkreditlån i deres hus til tidens lave rente og placerer pengene på vores andelskredit, med det formål at reducere renteudgifterne for os? Vi har talt om en lånekontrakt, på et rentefrit lån uden afdrag.

    Umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle være et problem, men mangler måske indsigt nok til at kunne gennemskue situationen helt.

    MVH
    Niels

    #177362
    testForfatter

    Går i konkurs er deres penge tabt

    #177366
    NIELS (26)Forfatter

    Jeg kan godt se at det ikke er nogen permanent løsning, med mindre mine forældre ikke forventer at få pengene tilbage en dag. Men under alle omstændigheder vil det vel være en besparelse, med denne ordning? Pointen er at vi ikke bruger af pengene og at de kan få dem tilbagebetalt, inden en evt. konkurs bliver en realitet.

    NIELS

    #177372
    testForfatter

    For ikke at blive beskattet som gave skal det være et anfordringslån, men ved en konkurs ville en kreditor kunne omstøde indfrielse af lånet.

    Så nej det er ikke uden risiko

    #177378
    OpgaveForfatter

    Det må da være en renteudgift på ca. 6000 kr./mdr. ?

    En rente på 7,15 % lyder godt nok også af meget, den burde ligge mellem 5-6 %, hvis du spørg mig.

    Som udgangspunkt synes jeg det er en god ide, at optage et lån i forældrenes friværdi. Men rådfør jer med en boligadvokat, så I ikke dummer jer.

    Det kræver også en kreditvurdering og godkendelse af jeres forældre mv.

    #177380
    NIELS (26)Forfatter

    Hej

    Tak for svarene.

    Det er nok mere korrekt med 6000 pr md, frem for de 7000 jeg hurtigt regnede mig frem til. Jeg synes også en rente på max 5-6% ville afspejle det generelle renteniveau bedre, men den er røget op og ned hele tiden de sidste 3 år. Og var oppe på over 9% på et tidspunkt. Helt uholdbart. Jeg ved at det er mere kompliceret end som så, men jeg er ret træt af at bankerne kan tillade sig at hæve prisen for et solgt produkt, lang tid efter at aftalen er indgået. Hvilke andre handlende kan tillade sig det?

    Vi vil rådføre os med noget fagekspertise ang. udarbejdelsen af aftalen, men det som jeg søger her er noget input i forhold til evt. faldgruber osv. inden vi sætter noget igang.

    MVH
    Niels

    #177382
    OpgaveForfatter

    Hej Niels,

    Grunden til at rente svinger så meget og er steget lidt på det sidste er bl.a. den økonomiske udvikling i Danmark og Europa som desværre har været svagere end ventet. Det betyder, at risikoen for tab for bankerne er øget, samtidig med at finanssektoren oplever høje og stigende omkostninger til kapital og funding. Det gør det nødvendigt at tilpasse renterne.

    Ved indgåelsen af lånet, har i været bekendt med at renten var variabel.

    Input til fordele/ulemper har jeg desværre ikke så mange flere af :p

    Håber I finder en god løsning, som bliver billigere for jer.

    Ps. i Nordea betaler jeg 5,85 % i rente på andelsboliglånet, såfremt det kan være inden for 80 % af vurderingen af lejligheden. (Denne foretager de via en mægler).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.