Danske Bank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92524
    AnonymForfatter

    Jeg er kunde i Danske Bank og er blevet bedt om, at fremsende lønsedler og årsopgørelse fra min kone og mig selv. Det med den begrundelse, at Finanstilsynet har pålagt banken at indhente disse oplysninger. Kan det være rigtigt ? Jeg har ikke begæret nyt lån og passer alt til punkt og prikke. Hvilke arfaringer har andre ?

    #177236
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Det kan sagtens passe. Finanstilsynet besøger med jævne mellemrum alle pengeinstitutter, især i disse tider. De vurderer ikke din økonomi men din banks evne til at kreditvurdere. Udvælgelsen af kunderne er som regel tilfældig ud fra visse kriterier (fx. lånesag indenfor en vis periode, lån større end osv.)

    #177238
    HJLForfatter

    Hej Micwei

    Det kan saktens passe. Finanstilsynets rolle er netop at kontrollere bankerne.

    Det lyder til at Finanstilsynet har lavet et rutine besøg i banken.

    Den eneste regl jeg kender som pålægger banken at indhente denne form for information er; god skik bekendtgørlsens § 8;

    § 8. Før en finansiel virksomhed rådgiver, skal virksomheden anmode kunden om at oplyse om sin økonomiske situation, sin erfaring med de relevante finansielle ydelser, sit formål med at få ydelsen leveret samt om sin risikovillighed…

    Som altså handler om situationen før rådgivningen.

    Med dit oplæg tyder det på at banken blot bruger Finanstilsynet som en dårlig/underlig undskyldning for at lave en simpel opfølgning på jeres økonomiske forhold.

    Har I måske en kredit der er ved at udløbe som skal genforhandles?

    Måske er der en lov regel jeg overser???

    Mvh HJL

    #177240
    HJLForfatter

    De behøves da ikke nye informationer fra manden hvis de blot skal konstatere om banken har gjort sit arbejde ordentlig i forhold til kreditvurdering. Det burde der da ligge dokumentation for i bankens systemer.

    Banken kreditvurdere jo ud fra situationen i dag.

    Ja de bør også se på ting som A-ks og TAE men det lyder det jo ikke til at de mangler information på

    Måske noget jeg overser :-/

    Jeg håber da ikke at dette bliver kotyme fra bankernes side fremover, at vi alle skal stå skoleret hvert år op til Jul, med hatten i hånden, flyttebilen pakket og en and med tilbehør til den lokale rådgiver og finanstilsynsmand.

    I såfald skal jeg da vidst have mig en avisrute eller to.

    #177242
    HJLForfatter

    Micwei jeg syntes du skal ringe til Finanstilsynet de er ganske flinke at snakke med og meget kompetente. Hvis du stiller et spørgsmål de ikke lige umiddelbart kan svare på, så sender de dit spørgsmål til deres eksperter og vender tilbage dagen efter.

    Og når du er i gang så spørg da din bankrådgiver om ikke du må se det brev hvori Finanstilsynet kræver at banken indhenter dine informationer. Sådan et brev ville jeg meget gerne se.

    Dermed ikke sagt at banken ikke må bede dig om de ting, det er jo trods alt dem der laver de fleste af deres egne spilleregler/vilkår.

    De må sikkert også opsige dit lån hvis ikke du giver dem de informationer MEN jeg kan altså ikke mindes at jeg har hørt om at det står i loven.

    Så min tanke om denne sag. En træt bankrådgiver gad ikke i gang med den helt store charmeoffencive og derfor kom gramofonen om at det er andre der siger at du skal dit og dat :o)

    Jeg hører meget gerne fra nogle der ved mere eller har undersøgt sagen grundigt.

    Jeg stemmer for at det altid er tådstarters pligt at følge sagen til døren deres telfon nummer er;

    33 55 82 82

    Hvis ikke du ringer og spørger så gør jeg det 😉

    Mvh HJL

    #177244
    HJLForfatter

    Kom lige i tanke om at Finanstilsynet har fået indført en skærpet tavshedspligt;

    Den skærpede tavshedspligt stammer fra Folketingets vedtagelse af;

    ”Lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love” fra juli 2008

    Det betyder ganske givet at de ikke vil informere om hvilke tiltag de har overfor de enkelte banker.

    Ps. det er takket være denne lovændring at vi i dag får navnet med på de indklagede pengeinstitutter som får principielle domme af Finanstilsynet.

    Nå nu må jeg vidst hellere lukke ned 🙂

    #177246
    AnonymForfatter

    Ja og offentliggøre resultatet

    Finanstilsynet udarbejder en kort redegørelse efter hver inspektion i en finansiel virksomhed. Redegørelsen skal offentliggøres på virksomhedens hjemmeside, og alle redegørelser kan også ses her på hjemmesiden.
    http://www.ftnet.dk/Finanstilsynet/Tal-og-fakta/Vurderinger-af-finansielle-virksomheder.aspx

    Du kan også se hvilke som er i kikkerten -> Virksomheder under tilsyn

    #177248
    HalliHalloForfatter

    Danske Bank kan vel, som långiver, til enhver tid bede kunden oplyse sine aktuelle indkomst- og formueforhold, det er der da ikke noget odiøst i. Det er endvidere god bankskik at gøre dette.

    At anbefale spørgeren at sætte jord og himmel i bevægelse er efter min opfattelse noget malplaceret.

    Jeg sender da uopforderet regelmæssigt en kopi af min selvangivelse til mine lånegivere, da jeg ikke har noget at skjule, også for at være på forkant, da jeg så undgår at jeg bliver opfordret hertil.

    #177262
    HJLForfatter

    Det undre ingen. Med så stort et behov for at blive hørt… 😉

    Det er nok dine papirer de bruger som optænding i ovnen.

    Nå spøg til side, jeg ved du kan ta det…

    Fedt link JET45, det havde jeg overset – tak for det, spændende læsning.

    Jeg klipper lige lidt ind fra rapporten om Danske Bank
    Klip
    Finanstilsynet gav ved inspektionen i marts 2010 banken påbud om at forbedre bevillingsgrundlag og kreditstyring, særligt med henblik på at identificere svagheder og sikre et passende opfølgningsniveau i engagementer med svaghedstegn. Bankens bevillingsgrundlag og kreditstyring af privatkunder, navnlig opfølgning, forekommer fortsat noget mangelfuld, men der er tegn på forbedringer i forhold til inspektionen i 2010. Det er tilsynets indtryk, at bankens identifikation af risici i svage sager er blevet bedre. Undersøgelsen viste, at banken har et efterslæb med hensyn til datakvalitet og udvikling af systemer til kreditområdet.

    Finanstilsynet har påbudt banken at redegøre for forbedringer på områderne identificeret ved inspektionen.
    Klip

    Fra Link; http://www.ftnet.dk/da/Tal-og-fakta/Vurderinger-af-finansielle-virksomheder/2011/VU-Danske-Bank-Privatkunder.aspx

    Jeg hæfter mig især ved “et passende opfølgningsniveau i engagementer med svaghedstegn"

    Der står dog intet om hvad denne opfølgning indbefatter og hvad et engagement med svaghedstegn indeholder.

    Jeg mener stadig at det er en sløv undskyldning fra den rådgivers side. Hvorfor ikke bare sige at de SKAL have det fordi I har lån og de vil opdatere disse oplysninger?

    Jeg syntes at dette er positivt;
    Igen klip fra Finanstilsynets hjemmeside;
    http://www.ftnet.dk/da/Tal-og-fakta/Vurderinger-af-finansielle-virksomheder/FAQ.aspx

    Hvorfor offentliggør Finanstilsynet sine vurderinger af finansielle virksomheder?

    Det er et led i den større offentlighed om den finansielle sektor, som Folketinget besluttede i forbindelse med Kreditpakken i januar 2009. Vurderingerne skal give offentligheden – herunder virksomhedernes kunder, indskydere og aktionærer – større indsigt i Finanstilsynets vurderinger.

    Mvh HJL

    #177266
    HalliHalloForfatter

    Nu ved vi jo heller ikke om spørgerens økonomi viser tegn på svaghed, mange overvurderer jo deres egen økonomi.

    Banken behøver selvfølgelig ikke at anføre nogen bestemt årsag til indhentelse af nye opdaterede selvangivelser og lønsedler. Man kunne også blot have skrevet stikprøve, intern revision, i princippet behøver banken jo slet ikke angive nogen grund.

    Længere er den vel ikke……

    #177276
    AnonymForfatter

    HJL, jeg tror, at du undervurderer den respekt (måske endda frygt) bankerne har for Finanstilsynet sådan som tiderne er. Banken skulle helt sikkert have info fra den seneste lånesag, men hvis Finanstilsynet kommer forbi gør bankerne deres job ordentlig og indhenter de opdaterede oplysninger.

    #177278
    AnonymForfatter

    Hvorfor skulle rådgiveren bruge denne undskyldning? Hvis en kredit eller lignende skal genforhandles, står dette formentlig i lånedokumentet og så kan rådgiveren jo lige så godt bruge den grund.

    Kunden her ved det kun, fordi rådgiveren mangler oplysningerne. Mange andre kunder finder aldrig ud af, at de bliver udtaget til kontrol (om det så er internt eller eksternt).

    #177290
    HJLForfatter

    Det er jo netop det der undre mig. Jeg har tit hørt den slags undskyldninger, at Finanstilsynet kræver det eller blot loven kræver det.

    Det er da ganske givet at det i denne konkrete sag er Finanstilsynet der har sagt at banken skal indhente de oplysninger, men det ændre ikke på at min holdning som er, at det er en dårlig undskyldning for at rette op på en mangel.

    Jeg savner nok blot lidt indlevelse fra diverse rådgiveres side, i den slags sager. En indlevelse som ikke kommer pludseligt fordi de bliver åndet i nakken. :o)

    Jeg mener at rådgiveren burde udtrykke behovet som en interesse for at sikre sig det rigtige grundlag at vurdere kunden ud fra frem for at sige at loven siger at det er sådan.

    Det eneste der er interessant i det, at Finanstilsynet har været inde over i den konkrete sag er da at vi som kunder kan føle os lidt mere sikre på at kontrolfunktionen trods alt gør et stykke arbejde for os. For dette er vel dybest set formålet med Finanstilsynet, netop at sikre at pengeinstitutterne i lille dk opfører sig efter lovens regler.

    #177292
    HJLForfatter

    Bestemt ikke, det jeg mente med det jeg skrev var blot, at det jo ikke kræver at der bliver indhentet nyt materiale for at se om grundlaget var korrekt dengang lånet blev givet.

    En kommentar du ikke må tage ud af kontekst.

    Jeg er ganske enig med dig omkring bankernes frygt.

    #177368
    AnonymForfatter

    Kære Micwei,

    Mit navn er Thomas Heilskov, og jeg arbejder i Danske Bank. Der er allerede kommet mange gode bud på, hvorfor din rådgiver har bedt dig om økonomiske oplysninger – det kan der nemlig generelt være mange grunde til. Men det er helt korrekt, at vi i Danske Bank er i gang med at gennemgå en række udlånssager som en udløber af et tidligere inspektionsbesøg fra Finanstilsynet. Men spørg endelig din rådgiver igen, hvis du er usikker på årsagen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.