Hjælp søges: Skal jeg omlægge – eller ej?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Lars K.Forfatter
    Indlæg
  • #92522
    Lars K.Forfatter

    Skal jeg konvertere (inden for en overskuelig fremtid)???
    Jeg har i øjeblikket et 30 års 5% fastforrentet realkredit-lån. Løbetiden er endnu ca. 22½ år.
    Restgælden er 668.000.

    Min idé er at konvertere til et 15 års 3% fastforrentet lån.
    Ved en kurs på ca. 97,5% – i øjeblikket ser den kun ud til at blive bedre – ville jeg skulle betale 800 kr. brutto mere om måneden og 1.200 kr. netto mere om måneden.
    Ved omlægning vil kurstabet være på 18.300 kr. & omkostninger for konverteringen på knap 8.000 kr. (igen vil det jo blive billigere, hvis kursen bliver endnu bedre :-))

    Kan nogen hjælpe mig med at fortælle, om idéen er god eller dårlig? (det er ikke noget stort problem at betale det højere månedlige afdrag)?
    Eventuelle fordele/ulemper?

    På forhånd TAK for hjælpen

    #177178
    testForfatter

    Hvad med et proritets lån? Hvis du har en god økonomi kunne det måske være en ide?

    #177180
    thsvForfatter

    Dit lån er relativt beskedent, men dyrt i rente, og da kursen er pænt over 100 skal lånet opsiges til termin, for at kunne indfris til kurs 100.
    Jeg ville omlægge til F1T med samme bruttoydelse som du har nu.
    Prioritetslån har ikke rigtigt nogen fremtid, da der ikke mere tilbydes renter i nærheden af F1-lån + adm.bidrag.
    Bemærk at et lille lån med stort afdrag, hurtigt vil løbe ind i minimumsbidraget, som typisk er 8-900 kr om året.
    Ellers er ideen med et 3% 15 års lån ret god, og vil jo gøre din ejerbolig gældsfri på 15 år.

    #177184
    testForfatter

    Danske bank tilbyder stadig 1,9. Det er dyre ind f1 ja

    #177192
    OBSForfatter

    Hvor ser du 1,9% ?

    Laveste rentesats på prioritetslån hos DB er i følge deres hjemmeside 2,3%. Men det er vist ikke meget over den samlede rente på et F1-lån når man lægger bidraget oveni + kurtage ved refinansiering, m.m.

    #177194
    Lars K.Forfatter

    I skal have mange tak for input.
    Det jeg bare gerne vil have på det rene, er om der er økonomi i den nævnte omlægning (altså ikke kun for banken :-))
    Den slags er nemlig lidt svært at overskue for sådan en som mig 🙂
    Så det er her, jeg meget gerne vil høre hvad I derude bag skærmen mener 🙂
    Til hvornår opsiger man sådan et lån?

    #177198
    AnonymForfatter

    Der er ingen tvivl om, at banken tjener penge på dig. Boligområdet er ét af de største indtjeningsområder. De 8.000 kr. i omkostninger er nu ikke galt, ofte koster det 10-15.000 kr. i alt per gang.

    Hvis du lægger vægt på at blive hutigere gældfri og du kun er til fastforrentede realkreditlån, lyder det som en udemærket ide. Ved at afvikle gælden over 15 år sparer du garanteret også en masse renter, selvom du skal punge lidt mere ud over de 15 år.

    Hvis du er mere risikovillig, kan du overveje det 1-årrige variabelt forrentede lån og udnytte den lave rente. Flere realkreditinstitutter tilbyder, at du hvert år kan tilpasse løbetiden, så du kan afvikle ekstra, når renten er lav og mindre, når den stiger, (selvfølgelig ikke med ubegrænset løbetid). Når din restgæld ikke er højere, der afdrages på lånet og du skriver sat i sagtens kan betale lidt ekstra til lånet, ser jeg ikke de variabelt forrentede lån, som en stor risiko for dig.

    Men hvad der sker med renten over de næste par år, det er aldrig til at vide.

    #177200
    AnonymForfatter

    Du skal opsige dit fastforrentede lån senest 31.01.12 til indfrielse den 31.01.12. Så kan du indfri lånet til kurs 100.

    #177206
    HJLForfatter

    Hej tabac det mener du vidst ikke?

    Mener du ikke senest den. 31.1.12 til indfrielse den 1.4.12 ;o)

    It makes a big difrence.

    #177218
    testForfatter

    Det er hvad de har tilbudt mig

    #177230
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig HJL 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.