Omlægge fra 4% til f1/f5 i svær situation?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92490
    AnonymForfatter

    Hej!
    Vi er en famile, der er fraflyttet vores hus i nordjylland og er rykket til det midtjyske i 2009.
    SOm så mange andre kan vi ikke få vores hus solgt.
    Vi kan nu ikke engang finde ordentlige lejere til det, og hænger derfor på dobbelt husleje.
    Vi skylder 1,1 mio til Totalkredit i et 4% fastforrentet lån. + et pantebrev på 400.000,-

    Vi overvejer nu at omlægge kreditforeningslånet til et f1 eller f5 lån, da det vil mindske vores afdrag med ca. hhv. 1800,- og 1000,- kr. pr mdr.

    Vores bank vil gerne være med til denne omlægning.
    Men er det klogt?
    Og hvilket f-lån skal vi vælge?

    Og hvad f.eks. hvis huset bliver solgt midt i perioden?

    #176702
    NultopskatForfatter

    Hejsa
    Nu stiller du en række spørgsmål, så tilgiv mig om jeg glemte nogle.
    1 du kan ikke finde lejere i NordJylland, hvordan har du søgt..?
    Måske din pris er for høj..?
    Hvis din pris er baseret på fuldfinancieret fast forrentet og lidt overskud til dig, så ER din pris for høj.

    2. Omlægning til F1, Fordelen er at du kender kursen, da udsving er minimale. Kan det svare sig, næppe, især ikke hvis du forventer at sælge indenfor kort tid. Det er jo ikke gratis at omlægge lån og det skal jo opsiges ved salg.
    Så bestem dig, vil du udleje eller sælge.

    #176736
    HJLForfatter

    Hvordan du finder en lejer ved jeg intet om.

    Men vedr. lånet.

    Jeg har en kolega der også bor i Nordjyllan, han kan heller ikke sælge. Det er et stort problem på de kanter.

    Jeg mener godt det kan betale sig at overveje en omlægning.

    De nuv. lave renter på et F5 lån vil bestemt være værd at overveje. Hvis I får solgt hurtigt vil det være en dårlig økonomisk forretning men omvendt så har I jo fået solgt og er videre derfra.

    Hvis I har det økonomisk hårdt nu mener jeg at besparelsen nu og her godt kan opveje det mindre overskud I får ved et fremtidigt salg.

    Du kan få kreditforeningen/banken til at regne på restgælds forøgelse i forhold til månedlig besparelse og så kan du selv dividere ud og se hvornår besparelsen er tjent ind.

    Hvis I vælger omlægning bør I overveje at vente til næste kreditortermin sikkert 1/4 for på den måde at sparre rente. Husk dog at opsige lånet i tide 🙂

    Når jeg ikke blot skriver F1 er det fordi renterne er historisk lave nu og ingen kan spå om fremtiden så hvis jeres økonomiske situation er hård bør I ikke satse på F1, dette er dog en smags sag.

    Jeg mener ikke I behøves at frygte F5 og så et hurtigt salg. Risikoen for at renten falder væsentligt fra nuv. vurdere jeg som lille dvs. sandsynligheden for at det bliver meget dyrt at komme ud af en F5 optaget nu er lille.
    (dette hører jeg gerne andres bud på).

    Mvh HJL

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.