Udnyttelse af det turbolente marked,

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92483
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg er i de heldige situation at jeg står ret godt økonomisk, og vil høre om i har nogle gode råd til hvordan jeg får mest ud af min situation.

    Jeg har cirka 335.000 stående i lange realkreditobligationer hovedsageligt 4% cirka 30.000 i 5%.

    Så har jeg 500.000 jeg har udlånt til en efterskole, hvor jeg fast får 6% i rente om året, og det er et fast lån de ikke afdrager på.

    Derudover står jeg pt. med cirka 85.000 i kontante til ingen rente på bankkontoen. Jeg kunne godt forestille mig at vi skal til at se på hus indenfor ½-1 år.

    Hvad tænker i om min situation? Når jeg skal til at købe hus, gælder det så ikke bare om at beholde udlånet til efterskolen, og så måske satse på flekslån. Efterskolen betaler 100% stabilt hver måned, så jeg er ikke bange for at de pludseligt skulle stoppe med det.

    Hilsen Frank

    #176512
    AnonymForfatter

    Sådan af ren nysgerrighed, hvordan står det registreret i efterskolens regnskab, jf UVM

    http://regnskabsportal.uvm.dk/

    Jeg tænker på sikkerhed for lånet, hvis nu at efterskolen går konkurs – det er sket tidligere.

    #176524
    HalliHalloForfatter

    Kære Frank
    Sælg dine obligationer og sæt dem ind til 2% i Finansbanken. Lånet til efterskolen beholder du selvfølgelig, da der tilsyneladende er tale om en guldrandet investering.
    MvH Anders

    #176526
    AnonymForfatter

    Jeg kan forstår hvis jeg skal sælge 5% da de ligger oppe i kurs 104 eller sådan noget. Men hvorfor sælge 4% til lige lidt over kurs 100 og så gå fra en forretning på 4% til en forrentning på 2% det giver da ingen mening.

    #176528
    AnonymForfatter

    Der står jeg sikkert ikke særligt godt, men heldigvis har haft pæne overskud på driften i alle de 10 år de har eksisteret.

    #176532
    KrisserForfatter

    Hvis du forventer at skulle bruge de 335 000 kroner før om 30 år, bør du sælge nu. Hvis renten begynder at stige, falder de lynhurtigt i værdi.

    Og hvor god er økonomien i en virksomhed lige, hvis den ikke afdrager på et lån til seks procent?

    #176536
    AnonymForfatter

    Som sagt så skal jeg jo bruge penge til et hus nok indenfor en horisont på ½-1 års sigt. Men vil det så ikke være en god ide, at lægge ined med hvad der svarer til 20% af husets værdi i kontanter. Resten kan jeg jo så låne som realkreditlån, til en i øjeblikket meget lav rente.

    #176668
    AnonymForfatter

    Hej vil gerne have flere svar.

    #176670
    MichaelForfatter

    Det er en rigtig god idé at lægge 20% så du undgår belåning ud over realkreditten. I øjeblikket strammer bankerne renteskruen på stort set alle produkter og der er ofte meget stor forskel på belåningen i RK og i banken på de sidste 15-20%.

    #176672
    testForfatter

    hvad er det for et spørgsmål du gerne vi ha svar på eller er det bare svarne du ikke kan lide?
    obligationer : ja som svaret hvis rente stiger kommer du til at få et kurstab. Er du tilfreds med relationen mellem rente og risiko? Hvis ja så gør intet hvis nej så gå til aftale indskud med mindre risiko eller til aktier med højre risko og måske bedre mulighed for gevinst hvis du mener du ved hvilke virksomheder der kommer til at klare sig godt.

    privat lån til efter skole: som jeg ogås tidligere har skrevet er det efter min mening en højrisko investering hvor du IKKE modtager en rente der efter min mening beretiger til den risiko, men det mener du jo så. Så hvad er det du gerne vil vide om det lån?

    frie mindler. var det ikke ca 85.ooo? hvad er det du vil vide om dem? aftale indkud eller aktier eller rødvin?

    #176676
    HalliHalloForfatter

    Måske manden mener, at han kan beholde obligationer det næste års tid indtil han skal bruge pengene på huskøb. I denne periode er der jo ingen der forventer rentestigninger, så hvis han kan få 2% mere i den periode, er det da også 6-7000 mere end at have pengene på en indlånskonto.

    Mon ikke spørgeren kender denne skole særdeles godt, måske endda lærer på skolen, og betragter derfor investeringen som “guldrandet"?

    #176678
    testForfatter

    hvis man nu er utilfreds med råd der antyder at låne til efterskolen er forbundet med risko og en forenting der ikke står mål med riskoen og utilfreds med råd der går på at sælge obligationenre.

    hvad er det så for råd man gerne vil ha?

    #176682
    AnonymForfatter

    Nu kender jeg ja som sagt skolen rigtigt godt har selv arbejdet der, og ved de har haft overskud alle de 10 år de har eksisteret. De seneste tre år et overskud på ialt godt 1.000.000 kr. Og ved de hvert år siger nej til elever fordi de ikke har plads til flere. Så der er jeg såmen ikke så bekymret. Ja og det jeg tænkte var sådan bare om i mente de obligationer skulle sælges nu og her, eller om jeg ikke ligeså godt kunne vente til at jeg skal til at købe huset. Hvis vi tænker vi taler et hus i klassen 2.000.000 til 2.500.000 så passer det jo meget godt med hvad jeg har i obligation og kontanter, og så hvis jeg flekslåner resten, kan de 6% i rente jeg får fra skolen jo næsten dække resten af renterne. 🙂

    #176684
    testForfatter

    i forhold til din overskrift kan man da roligt sige at du ikke udnytter nogen af de muligheder der vil være i et turbulent marked. Faktisk har du vel en nul risiko strategi selv om der stadig efter min mening er et misforhold mellem boligrente, din opfattelse af efterskolen som en sikker investering og det faktum at de giver dig 6%i rente af en lån som er uden risiko. Men lad det nu være som det er.

    Så summma sumarum vil du vide om rente ændre sig op ad over de næste 1-2 år? Bedste gæt er nej med store forbehold for om euroen overlever de næste to år. At euro ikke overlever på sigt er 100% sikkert.

    #176688
    AnonymForfatter

    Det ved jeg jo også godt, så mit spørgsmål gik jo sådan set også på om der var nogle gode ideer til hvordan jeg kunne udnytte det bedre. Altså en tid som denne med kriser osv. er det jo ikke ligefrem aktier der vel er vejen frem. Men kan man udnytte den situation at renterne er steget til meget store højder i visse lande, mens renterne i andre er rekord lave. Jeg spørger bare?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.